Fakulta informačních technologií VUT v Brně

Detail předmětu

Inženýrská pedagogika a didaktika

IIPD Ak. rok 2017/2018 letní semestr 5 kreditů

Úvod do problematiky výchovně vzdělávacího procesu. Definice předmětu pedagogiky. Soustavu pojmů. Možnosti aplikace těchto poznatků v praktické výuce. Seznámení s podstatou a funkcí didaktik odborných předmětů. Didaktická transformace poznatků vědních odborů do učiva odborných předmětů. Výchovně vzdělávací cíle předmětů. Tvůrčí rozvíjení obsahu a uplatňování všech nástrojů didaktiky.

Garant předmětu

Jílek Martin, Ing. (UJAZ FEKT VUT)

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška (ústní)

Rozsah

52 hod. přednášky

Bodové hodnocení

100 zkouška

Zajišťuje ústav

KDPS UJAZ FEKT VUT

Přednášející

Jílek Martin, Ing. (UJAZ FEKT VUT)

Cvičící

Svobodová Veronika, Mgr. (UJAZ FEKT VUT)

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Studenti interpretují pojem výchova, vyjmenovávají funkce pedagogiky ve vzdělávacím systému ČR. Definují činitele výuky. Vysvětlují teoretické základy vyučování a učení. Formulují realizaci výuky, hodnotí výsledky výuky. Popisují jednotlivé historické etapy pedagogických systémů. Na příkladu modelového chování žáků v případových studiích interpretují chování žáků v pedagogických termínech a navrhnou adekvátní pedagogickou intervenci.

Cíle předmětu

Uvedení studentů do problematiky výchovně vzdělávacího procesu. Definovat předmět pedagogiky. Zavést soustavu pojmů. Navést na možnost aplikace těchto poznatků v praktické výuce. Seznámit studenty s podstatou a funkcí didaktik odborných předmětů. Didaktická transformace poznatků vědních odborů do učiva odborných předmětů. Výchovně vzdělávací cíle předmětů. Tvůrčí rozvíjení obsahu a uplatňování všech nástrojů didaktiky.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Základní vstupním předpokladem je zájem o dané téma. Výhodou je alespoň základní povědomí o tématu.

Literatura studijní

  • Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika. ČVUT Praha, 1991
  • Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál s.r.o., Praha, 2002
  • Kalhous Z., Obst O.: Školní didaktika. Portál s.r.o., Praha 2002
  • Jůva V. jun. a sen.: Stručné dějiny pedagogiky
  • http://www.feec.vutbr.cz/UJAZ/evyuka.php.cz

Literatura referenční

  • Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika. ČVUT Praha, 1991

Osnova přednášek

  1. Historie oboru a obecná problematika školství. Předmět Inženýrská pedagogika a její pojetí.
  2. Výchova, její funkce, cíle, formy, složky, prostředky a metody.Disciplíny pedagogiky.
  3. Pedagogický výzkum a jeho metody. Základní pedagogické dokumenty, vzdělávací programy. Vzdělávací systém v ČR.
  4. Obecná didaktika. Oborové didaktiky. Žák sekundární školy. Osobnost učitele.
  5. Učivo. Problematika kurikula. Faktory prostředí. 
  6. Teoretické základy vyučování a učení. Metody a formy výuky. Didaktické principy.
  7. Projektování a realizace výuky. Motivace. Komunikace.
  8. Cíle vzdělávání a výchovy a jejich realizace.
  9. Kázeň ve výuce. Příčiny, kázeňské prostředky, šikana. Evaluace výsledků výuky.
  10. Úvod do speciální pedagogiky (klasifikace, základní pojmy, poradenský systém).
  11. Alternativní školství.
  12. Příprava učitele odborných předmětů.

Průběžná kontrola studia

Průběžné testy.

Kontrolovaná výuka

Závěrečná zkouška je provedena ústní, popř. i písemnou formou. Obsahem zkoušky je aplikace uvedených výstupů studia.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-BC-3, obor BIT, libovolný ročník, volitelný
  • Program IT-BC-3, obor BIT, 2. ročník, volitelný
Nahoru