Fakulta informačních technologií VUT v Brně

Detail předmětu

Multimédia

MUL Ak. rok 2018/2019 letní semestr 5 kreditů

Definice multimédií, přehled periferních zařízení, multimédia a zpracování signálu, signálové procesory, "case study" návrhu systému se signálovým procesorem, Windows API pro práci se zvukem, videosignálem a obrazovým rastrem, formáty dat pro obraz a zvuk, digitalizace a kódování obrazu a zvuku, komprese obrazu, komprese videa, komprese zvuku, rozhraní DirectX pro rastrové operace, rozhraní DirectX pro zvuk, rozhraní OpenGL pro rastrové operace, programátorská rozhraní pro programování multimediálních aplikací.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška (písemná)

Rozsah

26 hod. přednášky, 13 hod. pc laboratoře, 13 hod. projekty

Bodové hodnocení

51 zkouška, 10 půlsemestrální test, 10 cvičení, 29 projekty

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Bařina David, Ing., Ph.D. (UPGM FIT VUT)
Dobeš Petr, Ing. (UPGM FIT VUT)
Chlubna Tomáš, Ing. (UPGM FIT VUT)
Kobrtek Jozef, Ing. (UPGM FIT VUT)
Špaňhel Jakub, Ing. (UPGM FIT VUT)
Teuer Lukáš, Ing. (UPGM FIT VUT)

Aktuální informace

Dne 24. 4. 2019 bude přednáška v učebně D0206.

UPDATE 2.4.2019: změna byla zrušena
Vážení studenti,

vítejte v předmětu. Prosím, pokud by něco z vysvětlení bylo nesrozumitelné nebo kdybyste měli připomínky nebo kolize, dejte nám, prosím, vědět.

Pavel Zemčík, David Bařina


Poznámka: Je otevřena i anglická verze předmětu, MULe, můžete tedy chodit i na přednášky v angličtině.

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Studenti se naučí a porozumí základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Seznámí se i s postupy komprese a dekomprese obrazových a zvukových dat v prostředí PC. Naučí se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a ;video. Seznámí se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Seznámí se také se se základními vlastnostmi digitálních signálových procesorů. Naučí se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a užívání zvukového rozhraním Windows API a DirectX. Seznámí se s výhledem zpracování multimediálních dat do budoucnosti.

Dovednosti, znalosti a kompetence obecné

Studenti se naučí hledat si partnery do týmu, řešit týmové projekty a veřejně obhajovat výsledky práce. Zdokonalí se v praktickém užívání programátorských a ladících nástrojů jakož i v praktickém užívání programovcího jazyka C/C++.

Cíle předmětu

Naučit se a porozumět základním metodám zpracování obrazu a zvuku jako 2D a 1D signálů. Seznámit se s postupy komprese a dekomprese obrazových a zvukových dat v prostředí PC. Naučit se pracovat s programátorskými rozhraními pro obraz, zvuk a video. Seznámit se s datovými formáty pro obraz a zvuk. Seznámit se se základními vlastnostmi digitálních signálových procesorů. Naučit se rastrovým operacím ve Windows API, DirectX a OpenGL a zvukovému rozhraním Windows API a DirectX. Seznámit se s výhledem zpracování multimediálních dat do budoucnosti.

Prerekvizity

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Základní znalost programování v C/C++, základy zpracování signálu.

Literatura studijní

  • Wodtke, M.: Mind Over Media, McGraw-Hill, New York, USA, 1993, ISBN 0-07-067633-X
  • John Watkinson. The MPEG Handbook. CRC Press, 2012. ISBN 978-1-136-02898-6

Literatura referenční

  • Simon, R. J.: Multimedia & ODBC API Bible, Watte Group Press, Carte Madera, CA, USA, 1996, ISBN 1-57169-011-5
  • IEEE Multimedia, IEEE, USA - série časopisů - různé články
  • Oney, W.: Systems Programming for Windows, Microsoft Press, Redmond, WA, USA, 1996, ISBN 1-55615-949-8
  • Wodtke, M.: Mind Over Media, McGraw-Hill, New York, USA, 1993, ISBN 0-07-067633-X
  • Wodaski, R.: PC Video Madness, SAMS Publishing, Carmel, IN, USA, 1993, ISBN 0-672-30322-1
  • Wodaski, R.: Multimedia Madness, SAMS Publishing, Carmel, IN, USA, 1992, ISBN 0-672-30249-7
  • Yun Q. Shi, Huifang Sun. Image and Video Compression for Multimedia Engineering: Fundamentals, Algorithms, and Standards. CRC Press, 1999. ISBN 978-1-4200-4979-8
  • John Watkinson. The MPEG Handbook. CRC Press, 2012. ISBN 978-1-136-02898-6
  • Iain E. G. Richardson. H.264 and MPEG-4 Video Compression: Video Coding for Next-generation Multimedia. John Wiley & Sons, 2003. ISBN 978-0-470-86960-7
  • David Salomon, Giovanni Motta. Handbook of Data Compression. Springer, 2010. ISBN 978-1-84882-902-2

Osnova přednášek

  1. Úvod do multimédií (6. 2. 2019, Zemčík, slajdy)
  2. Kompresní techniky (13. 2. 2019, Bařina, slajdy)
  3. Filtrace (20. 2. 2019, Zemčík, slajdy)
  4. Zvukové formáty (27. 2. 2019, Grézl, slajdy)
  5. Zvuková rozhraní (6. 3. 2019, Bařina, slajdy)
  6. Principy komprese obrazu a videa (13. 3. 2019, Zemčík, slajdy)
  7. Formáty obrazu (20. 3. 2019, Bařina, slajdy)
  8. Formáty videa (27. 3. 2019, Bařina, slajdy)
  9. Test, Multimediální frameworky (3. 4. 2019, Bařina, slajdy)
  10. OpenGL (10. 4. 2019, Milet, slajdy)
  11. DirectX (17. 4. 2019, Kobrtek, slajdy)
  12. Formáty a technologie TV (24. 4. 2019, hostující přednášející Novotný, slajdy)
  13. přednáška odpadá - Svátek práce (1. 5. 2019)

Osnova ostatní - projekty, práce

  1. Individuálně zadávané projekty trvající po celou dobu kursu.

Průběžná kontrola studia

Půlsemestrální test, bodovaná počítačová cvičení a individuální projekt.

Kontrolovaná výuka

Kontrolovaná výuka zahrnuje půlsemestrální test, bodovaná počítačová cvičení, individuální projekt a záverečnou zkoušku. Půlsemestrální test nemá náhradní termín a závěrečná zkouška má dva možné náhradní termíny.

Pro získání bodů ze závěrečné zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 17 body. V opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body.

Rozvrh

DenTypTýdnyMístn.OdDoPSKSkupInfo
Pozkouška2019-06-03 A112 12:0013:50 1MIT 2MIT 2. oprava
Útzkouška2019-05-21 E105 14:0015:50 1MIT 2MIT 1. oprava
Stpřednáškavýuky E112 17:0018:50 1MIT 2MIT MGM xx
Čtpoč. labvýuky N104 N105 10:0016:50
Čtzkouška2019-05-09 E104 15:0016:50 1MIT 2MIT řádná

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Nahoru