Fakulta informačních technologií VUT v Brně

Detail předmětu

Inženýrská pedagogika a didaktika

IIPD Ak. rok 2019/2020 zimní semestr 5 kreditů

Úvod do problematiky výchovně vzdělávacího procesu. Definice předmětu pedagogiky. Soustavu pojmů. Možnosti aplikace těchto poznatků v praktické výuce. Seznámení s podstatou a funkcí didaktik odborných předmětů. Didaktická transformace poznatků vědních odborů do učiva odborných předmětů. Výchovně vzdělávací cíle předmětů. Tvůrčí rozvíjení obsahu a uplatňování všech nástrojů didaktiky.

Garant předmětu

Jílek Martin, Ing. (UJAZ FEKT VUT)

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška (ústní)

Rozsah

52 hod. přednášky

Bodové hodnocení

100 zkouška

Zajišťuje ústav

KDPS UJAZ FEKT VUT

Přednášející

Jílek Martin, Ing. (UJAZ FEKT VUT)
Svobodová Veronika, Mgr. (UJAZ FEKT VUT)

Cvičící

Svobodová Veronika, Mgr. (UJAZ FEKT VUT)

Aktuální informace


Em., 2019-04-10:
Úvodní orientační informace, dokud nebudou z UJAZ/FEKT dodány aktualizované dokumenty.
* Výuka je na FEKT v předmětu XIPD společně s tamními studenty. Podrobnější informace získáte u Ing. Jílka nebo paní Purové.
Poznámka: Do jaké míry bude OSVĚDČENÍ O PEDAGOGICKÉ ZPůSOBILOSTI využitelné pro nástup do pozice učitel, o tom se informujte na MŠMT.
Em., 2018-04-24:
Došly podmínky pro získání OSVĚDČENÍ O PEDAGOGICKÉ ZPůSOBILOSTI v ak.r. 2018/2019:
> Část 1 podmínek.
> Část 2 podmínek.
> Etika pro učitele.
> Práce s projekty.
> Základy sociologie.

Em., 2019-05-25: Snad bude toto propadliště postupně aktualizováno 

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Získání pedagogické způsobilosti pro výuku technických předmětů.

Cíle předmětu

Uvést studenty do problematiky výchovně vzdělávacího procesu. Definovat předmět pedagogiky. Zavést soustavu pojmů. Ukázat možnosti aplikace těchto poznatků v praktické výuce. Seznámit studenty s podstatou a funkcí didaktik odborných předmětů. Didaktická transformace poznatků vědních odborů do učiva odborných předmětů. Výchovně vzdělávací cíle předmětů. Tvůrčí rozvíjení obsahu a uplatňování všech nástrojů didaktiky.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Základní vstupním předpokladem je zájem o dané téma. Výhodou je alespoň základní povědomí o tématu.

Literatura studijní

  • Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika. ČVUT Praha, 1991
  • Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál s.r.o., Praha, 2002
  • Kalhous Z., Obst O.: Školní didaktika. Portál s.r.o., Praha 2002
  • Jůva V. jun. a sen.: Stručné dějiny pedagogiky
  • http://www.feec.vutbr.cz/UJAZ/evyuka.php.cz

Literatura referenční

  • Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika. ČVUT Praha, 1991

Osnova přednášek

  1. Historie oboru a obecná problematika školství. Předmět Inženýrská pedagogika a její pojetí.
  2. Výchova, její funkce, cíle, formy, složky, prostředky a metody. Disciplíny pedagogiky.
  3. Pedagogický výzkum a jeho metody. Základní pedagogické dokumenty, vzdělávací programy. Vzdělávací systém v ČR.
  4. Obecná didaktika. Oborové didaktiky. Žák sekundární školy. Osobnost učitele.
  5. Učivo. Problematika kurikula. Faktory prostředí. 
  6. Teoretické základy vyučování a učení. Metody a formy výuky. Didaktické principy.
  7. Projektování a realizace výuky. Motivace. Komunikace.
  8. Cíle vzdělávání a výchovy a jejich realizace.
  9. Kázeň ve výuce. Příčiny, kázeňské prostředky, šikana. Evaluace výsledků výuky.
  10. Úvod do speciální pedagogiky (klasifikace, základní pojmy, poradenský systém).
  11. Alternativní školství.
  12. Příprava učitele odborných předmětů.

Průběžná kontrola studia

Průběžné testy.

Podmínky zápočtu

Min. 80% účast na přednáškách, písemný test, 4 didaktické projekty (plány vyuč.hodin)

Rozvrh

DenTypTýdnyMístn.OdDoPSKSkupInfo
Stpřednáškavýuky T12/SD1.48 16:0019:50 2BIA 2BIB 3BIT xx Pavlíčková

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BIT, 2. ročník, volitelný
  • Program IT-BC-3, obor BIT, libovolný ročník, volitelný
  • Program IT-BC-3, obor BIT, 2. ročník, volitelný
Nahoru