Fakulta informačních technologií VUT v Brně

Detail předmětu

Grafická a zvuková rozhraní a normy

GZN Ak. rok 2006/2007 zimní semestr 5 kreditů

Úvod, přehled používaných grafických aplikačních rozhraní a norem, historie grafických aplikačních rozhraní, grafická knihovna OpenGL - úvod, 2D grafika, 3D grafika, pokročilé techniky, nadstavbové knihovny GLU a GLUT, grafická knihovna DirectX - úvod, 2D grafika, 3D grafika, pokročilé techniky, historie norem používaných v grafice a multimédiích, grafické formáty, VRML, komprese obrazů a videa, přenos grafických a multimediálních dat.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky, anglicky

Zakončení

zkouška (písemná)

Rozsah

26 hod. přednášky, 26 hod. projekty

Bodové hodnocení

50 zkouška, 10 půlsemestrální test, 40 projekty

Zajišťuje ústav

Přednášející

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Studenti se naučí historii a současnému stavu grafických aplikačních rozhraní a norem pro počítačovou grafiku. Seznámí se podrobněji s možnostmi současných aplikačních rozhraní pro počítačovou grafiku a jejich omezeními, s nástroji pro jejich užívání a s předpokládaným budoucím vývojem. Naučí se též možnostem a současnému stavu standardnizace v oblasti počítačové grafiky a multimédií. Konečně, studenti se seznámí i s možnostmi získávání a využití standardů včetně možností implementace systémů odpovídajících standardům.

Dovednosti, znalosti a kompetence obecné

Studenti se zdokonalí v práci s literaturou a prohloubí své praktické dovednosti při práci s programovacím jazykem C/C++.

Cíle předmětu

Naučit se historii a současnému stavu grafických aplikačních rozhraní a norem pro počítačovou grafiku. Seznámit se podrobněji s možnostmi současných aplikačních rozhraní pro počítačovou grafiku a jejich omezeními, s nástroji pro jejich užívání a s předpokládaným budoucím vývojem. Naučit se stavu a možnostem standardnizace v oblasti počítačové grafiky a multimédií. Seznámit se s možnostmi získávání a využití standardů včetně možností implementace systémů odpovídajících standardům.

Literatura referenční

  • Wright, R.S., Lipchak, B.: OpenGL SuperBible (3rd Edition), Sams 2004, ISBN 0672326019
  • Coelho, R., Hawash, M.: DirectX(R), RDX, RSX, and MMX(TM) Technology: A Jumpstart Guide to High Performance APIs, Addison-Wesley Professional 1997, ISBN 0201309440
  • Wodtke, M.: Mind Over Media, McGraw-Hill, New York, USA, 1993, ISBN 0-07-067633-X

Osnova přednášek

  1. Úvod, přehled používaných grafických aplikačních rozhraní a norem
  2. Historie grafických aplikačních rozhraní
  3. Grafická knihovna OpenGL - úvod, 2D grafika
  4. Grafická knihovna OpenGL - 3D grafika, pokročilé techniky
  5. Grafická knihovna OpenGL - pokročilé techniky, nadstavbové knihovny GLU a GLUT
  6. Grafická knihovna DirectX - úvod, 2D grafika
  7. Grafická knihovna DirectX - 3D grafika, pokročilé techniky
  8. Grafická knihovna DirectX - pokročilé techniky
  9. Historie norem používaných v grafice a multimédiích
  10. Grafické formáty
  11. VRML - Virtual Reality Modeling Language
  12. Komprese obrazů a videa
  13. Přenos grafických a multimediálních dat

Průběžná kontrola studia

Bodové hodnocení výsledků půlsemestrálního testu a vypracovaného projektu.
Nahoru