Detail práce

Systém pro detekci vlakových náprav a jejich číslování dle Mezinárodní železniční unie

Diplomová práce Student: Dvořák Petr Akademický rok: 2014/2015 Vedoucí: Strnadel Josef, Ing., Ph.D.
Název anglicky
Detection of Train Axles and Their Numbering According to International Union of Railways
Jazyk práce
český
Abstrakt

Práce se zabývá vytvořením systému, který by detekoval průjezd vlakového vagónu a očísloval jej dle Mezinárodní železniční unie. Na začátku práce jsou rozebrány využité metody pro správnou detekci průjezdu kola včetně časového záznamu. Také uvádím typy senzorů s jejich vlastnostmi vzhledem k využití na železnici. Rozebírám význam jednotlivých cifer v číslování dle UIC. Vytvářím návrh systému, uvádím jeho zapojení a vztahy mezi jednotlivými podsystémy. Kladu důraz na takové řešení, aby záznam o kole byl za každých okolností včasný a co nejvíce přesný. Využívám k tomu systém pracující v reálném čase. Dále verifikuji samotný měřící program, abych zajistil celkovou bezchybnost měřícího prvku systému. V následující části popisuji prototyp programu, který zpracovává data z měření. Rozepisuji algoritmy, které jsem využil pro detekci kol a následně vlakových vagónů. V navazující kapitole uvádím způsob práce s externí kamerou pro detekci čísla dle UIC. V posledních kapitolách popisuji testovací prostředí, ve kterých dané řešení bylo otestováno, a shrnuji výsledky testů na reálné vlakové trati.

Klíčová slova

Vlak, vlakové kolo, vlaková náprava, senzor, RaspberryPi, Linux, RT systém, POSIX, jaderný modul, realtime aplikace, kamera, číslování dle Mezinárodní železniční unie

Ústav
Studijní program
Informační technologie, obor Management a informační technologie
Soubory
Stav
obhájeno, hodnocení B
Obhajoba
19. června 2015
Oponent
Průběh obhajoby

Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm B

Otázky u obhajoby
  1. V práci je uvedené, že nahrávanie videa je spustené signálom zo sondy na sériovom porte PC. Prečo nie je k tomuto účelu použitý signál (informácia) z vstavaného systému, ktorý spracúva signály so sond ? 
  2. Aké úpravy by bolo nutné vykonať aby toto bolo možné ?
  3. Bolo použité filtrovanie signálu zo sond ? Ak nie, tak posúďte použiteľnosť takéhoto filtrovania za účelom minimalizovania potreby post-processingu nameraných dát.
Komise
Kreslíková Jitka, doc. RNDr., CSc. (UIFS FIT VUT), předseda
Beran Vítězslav, doc. Ing., Ph.D. (UPGM FIT VUT), člen
Hruška Tomáš, prof. Ing., CSc. (UIFS FIT VUT), člen
Janoušek Vladimír, doc. Ing., Ph.D. (UITS FIT VUT), člen
Kočí Radek, Ing., Ph.D. (UITS FIT VUT), člen
Luňáček Jiří, Ing., Ph.D., MBA (UE FP VUT), člen
Citace
DVOŘÁK, Petr. Systém pro detekci vlakových náprav a jejich číslování dle Mezinárodní železniční unie. Brno, 2015. Diplomová práce. Vysoké učení technické v Brně, Fakulta informačních technologií. 2015-06-19. Vedoucí práce Strnadel Josef. Dostupné z: https://www.fit.vut.cz/study/thesis/17812/
BibTeX
@mastersthesis{FITMT17812,
    author = "Petr Dvo\v{r}\'{a}k",
    type = "Diplomov\'{a} pr\'{a}ce",
    title = "Syst\'{e}m pro detekci vlakov\'{y}ch n\'{a}prav a jejich \v{c}\'{i}slov\'{a}n\'{i} dle Mezin\'{a}rodn\'{i} \v{z}elezni\v{c}n\'{i} unie",
    school = "Vysok\'{e} u\v{c}en\'{i} technick\'{e} v Brn\v{e}, Fakulta informa\v{c}n\'{i}ch technologi\'{i}",
    year = 2015,
    location = "Brno, CZ",
    language = "czech",
    url = "https://www.fit.vut.cz/study/thesis/17812/"
}
Nahoru