Detail práce

Blender plugin pro převod modelů na vektorovou grafiku

Bakalářská práce Student: Kopáček Jiří Akademický rok: 2020/2021 Vedoucí: Milet Tomáš, Ing., Ph.D.
Název anglicky
Blender Plugin for Conversion of Models to Vector Graphic
Jazyk práce
český
Abstrakt

Tato práce řeší návrh a implementaci rozšíření (pluginu) pro software Blender. Toto rozšíření přidává funkcionalitu převodu 3D modelů ve scéně Blenderu na soubor 2D vektorové grafiky ve formátu SVG tak, aby tento soubor reprezentoval původní scénu. Práce se zabývá tvorbou uživatelského rozhraní pluginu, převodem souřadnic vrcholů modelů ze 3D souřadnic scény na 2D souřadnice okna, výpočtem barvy výsledných polygonů na základě osvětlení a barvy materiálu, řezáním konfliktních (zaklíněných) objektů a určováním pořadí, v jakém je třeba výsledné polygony vykreslit. Výsledkem implementace je plugin, který umožňuje uživateli namísto ruční tvorby 2D vektorových obrázků vytvářet 3D modely, které lze následně ze scény Blenderu převádět (fotit) do souborů vektorové grafiky ve formátu SVG.

Klíčová slova

převod modelu, 3D na 2D, 3D na SVG, model na SVG, vektorová grafika, hloubkové řazení, detekce kolizí, řezání, oktálový strom, Blender, plugin, addon, Python

Ústav
Studijní program
Informační technologie
Soubory
Stav
obhájeno, hodnocení A
Obhajoba
16. června 2021
Oponent
Průběh obhajoby

Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na doplnění ze strany přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm "A".

Otázky u obhajoby
  1. Na obrázku 2.1 uvádíte výhodu Vašeho rozšíření oproti konkurenci v řazení polygonů. Konkurenční rozšíření však nabízí funkci pro spojení vybraných objektů, kdy ve výsledku tak dochází implicitně ke správnému vykreslení. Můžete se k tomu vyjádřit a dále shrnout rozdíly mezi Vašim a uvedeným rozšířením?
  2. Místy v práci používáte termíny "plocha" a "polygon". Jaký rozdíl mezi nimi je v kontextu Vašeho textu?
  3. V sekci 3.5 píšete: "V případě plošného zdroje...směr dopadu světla je konstantní pro celou scénu." Jak se tedy liší plošný zdroj světla od zdroje směrového? (například v Blenderu se vyskytující světla typu Area a Sun)
  4. Neuvažujete o kontaktování autora konkurenčního rozšíření a spojení obou projektů do jednoho produktu, kdy by se sloučily rozšířené vizuální možnosti prvního projektu s Vašimi vylepšeními?
  5. Komise, například: V čem je Váš "plugin" lepší než jiné?
Komise
Herout Adam, prof. Ing., Ph.D. (UPGM FIT VUT), předseda
Kočí Radek, Ing., Ph.D. (UITS FIT VUT), člen
Křivka Zbyněk, Ing., Ph.D. (UIFS FIT VUT), člen
Španěl Michal, Ing., Ph.D. (UPGM FIT VUT), člen
Vašíček Zdeněk, doc. Ing., Ph.D. (UPSY FIT VUT), člen
Citace
KOPÁČEK, Jiří. Blender plugin pro převod modelů na vektorovou grafiku. Brno, 2021. Bakalářská práce. Vysoké učení technické v Brně, Fakulta informačních technologií. 2021-06-16. Vedoucí práce Milet Tomáš. Dostupné z: https://www.fit.vut.cz/study/thesis/23537/
BibTeX
@bachelorsthesis{FITBT23537,
    author = "Ji\v{r}\'{i} Kop\'{a}\v{c}ek",
    type = "Bakal\'{a}\v{r}sk\'{a} pr\'{a}ce",
    title = "Blender plugin pro p\v{r}evod model\r{u} na vektorovou grafiku",
    school = "Vysok\'{e} u\v{c}en\'{i} technick\'{e} v Brn\v{e}, Fakulta informa\v{c}n\'{i}ch technologi\'{i}",
    year = 2021,
    location = "Brno, CZ",
    language = "czech",
    url = "https://www.fit.vut.cz/study/thesis/23537/"
}
Nahoru