Detail práce

Strategická desková hra s neurčitostí

Bakalářská práce Student: Sova Michal Akademický rok: 2020/2021 Vedoucí: Zbořil František, doc. Ing., Ph.D.
Název anglicky
Strategic Game with Uncertainity
Jazyk práce
český
Abstrakt

Tato páce řeší autonomní hraní hry Scotland Yard za využití metody strojového učení. Daný problém je vyřešen pomocí algoritmu Monte Carlo tree search. Algoritmus Monte Carlo tree search byl testován proti algoritmu Alfa-beta. Výsledky testování ukázaly, že navržený algoritmus je funkční, ale procento výher u algoritmu Monte Carlo tree search je nižší než u algoritmu Alfa-beta. Výsledkem práce je funkční verze systému, který hraje zjednodušenou verzi hry Scotland Yard autonomně. Dále práce obsahuje rozšíření hry Scotland Yard přidáním agentů a změnou parametrů. Rozšíření této verze pro algoritmus Alfa-beta nebylo úspěšné kvůli nedostatečné kapacity vlastních zdrojů. Naopak algoritmus Monte Carlo tree search se jeví v tomto ohledu úspěšnější.

Klíčová slova

strojové učení, strategické hry, stolní hry, hry s neurčitostí, alfa-beta, Monte Carlo Tree Search (MCTS), Scotland Yard, Go, metody hraní her, neuronové sítě, AlphaGo

Ústav
Studijní program
Informační technologie
Soubory
Stav
obhájeno, hodnocení E
Obhajoba
15. června 2021
Oponent
Průběh obhajoby

Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm E.

Otázky u obhajoby
  1. V kap. 2.2 uvádíte, že "MCTS používá tzv. exploration-explanation trade-off". Může konkretizovat, ve kterých bodech algoritmu MCTS jde o exploration, a ve kterých o exploitation?
  2. Můžete se vyjádřit k mé poznámce v komentáři k prezentační úrovni, že vztahy 2.1, 4.1, 5.1, 5.2, 5.3, 5.4 jsou jediným vztahem s různě pojmenovanými proměnnými?
  3. Jakým způsobem probíhá rozhodování ve zvoleném algoritmu?
  4. Kde ve hře se vyskytuje neurčitost?
  5. Rozhodují agenti společně, nebo každý agent zvlášť?
  6. Využíváte u MCTS nějakou heuristiku?
Komise
Zbořil František, doc. Ing., Ph.D. (UITS FIT VUT), předseda
Hradiš Michal, Ing., Ph.D. (UPGM FIT VUT), člen
Kekely Lukáš, Ing., Ph.D. (UPSY FIT VUT), člen
Rogalewicz Adam, doc. Mgr., Ph.D. (UITS FIT VUT), člen
Veselý Vladimír, Ing., Ph.D. (UIFS FIT VUT), člen
Citace
SOVA, Michal. Strategická desková hra s neurčitostí. Brno, 2021. Bakalářská práce. Vysoké učení technické v Brně, Fakulta informačních technologií. 2021-06-15. Vedoucí práce Zbořil František. Dostupné z: https://www.fit.vut.cz/study/thesis/23706/
BibTeX
@bachelorsthesis{FITBT23706,
    author = "Michal Sova",
    type = "Bakal\'{a}\v{r}sk\'{a} pr\'{a}ce",
    title = "Strategick\'{a} deskov\'{a} hra s neur\v{c}itost\'{i}",
    school = "Vysok\'{e} u\v{c}en\'{i} technick\'{e} v Brn\v{e}, Fakulta informa\v{c}n\'{i}ch technologi\'{i}",
    year = 2021,
    location = "Brno, CZ",
    language = "czech",
    url = "https://www.fit.vut.cz/study/thesis/23706/"
}
Nahoru