Result Details

Underpricing: fenomén spojený s realizací IPO

MELUZÍN, T. Underpricing: fenomén spojený s realizací IPO. Trendy ekonomiky a managementu, 2009, roč. III, č. 04, s. 72-84. ISSN: 1802-8527.
English title
UNDERPRICING: PHENOMENON ASSOCIATED WITH IPO REALIZATION
Type
journal article
Language
Czech
Authors
Abstract

Empirické výzkumy dochází k závěru, že většinou existuje kladný rozdíl mezi kurzem akcií vytvořeným během prvního dne obchodování na sekundárním trhu a emisním kurzem akcií při IPO. Tato skutečnost, ve světové odborné literatuře označovaná termínem underpricing, představuje v současné době jedno z nejvíce diskutovaných témat spojených s IPO. Cílem článku je analyzovat dopad underpricingu na emitující společnosti, resp. jejich akcionáře a popsat soudobé teoretické přístupy k vysvětlení existence tohoto fenoménu. Příspěvek byl uskutečněn za finanční podpory Grantové agentury České republiky v rámci řešení grantového projektu č. 402/09/P134 s názvem "Rozhodovací model financování podniků prostřednictvím IPO".

English abstract

Underpricing in various international market is studied in the financial literature, and during the various periods analyzed it has been found that on average buying of shares in newly listed companies and their resale on the secondary market on the first day of negotiation generates a positive return. The aim of this paper is to analyze the impact of underpricing on issuers or their shareholders and to describe contemporary theoretical approaches to explaining of this phenomenon. The paper was written with the financial support of the Czech Science Foundation (Grant Agency of the Czech Republic), grant project No. 402/09/P134 "Decision Model of Company Financing via IPO".

Keywords

IPO, underpricing, informační asymetrie, emitenti, investoři, upisovatelé

English keywords

IPO, underpricing,

Published
2009
Pages
72–84
Journal
Trendy ekonomiky a managementu, vol. III, no. 04, ISSN 1802-8527
Publisher
FP VUT v Brně
Place
Brno
BibTeX
@article{BUT47613,
  author="Tomáš {Meluzín}",
  title="Underpricing: fenomén spojený s realizací IPO",
  journal="Trendy ekonomiky a managementu",
  year="2009",
  volume="III",
  number="04",
  pages="72--84",
  issn="1802-8527"
}
Departments
Back to top