Course details

Economics of Information Products

EIP Acad. year 2011/2012 Winter semester 5 credits

Current academic year

Item has no anotation.

Guarantor

Language of instruction

Czech

Completion

Examination

Time span

  • 26 hrs lectures
  • 6 hrs exercises
  • 20 hrs projects

Department

Subject specific learning outcomes and competences

Item has no knowledges.

Learning objectives

Item has no goals.

Prerequisite knowledge and skills

There are no prerequisites

Study literature

  • Kolektiv autorů: Online marketing. 1. vydání Praha: Computer Press, 2014. ISBN: 978-0-251-41557.
  • MALLYA, T.: Základy strategického řízení a rozhodování. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2007. ISBN: 80-24719-11-8.
  • Johns, A.: Pirátství - Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. 1. vydání Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-711-9.
  • JANOUCH, V.: Internetový marketing. 1. vydání Praha: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2795-7.
  • ZUZÁK, R.: Strategické řízení podniku. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2011. ISBN 978-80-247-4008-9.
  • MALÝ, Josef. Oceňování průmyslového vlastnictví: nové přístupy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2007. 182 s. ISBN 978-80-7179-464-6.
  • Macho-Stadler And J. D. Perez-Castrillo. An Introduction to the Economics of Information: Incentives and Contracts. 2001. 0-19-924325-5
  • P. Bolton, M. Dewatripont. Contract Theory. 2005. 978-026202576
  • J. Laffont And D. Martimort. The Theory of Incentives: The Principal-Agent Model. 2002. 978-069109184
  • B. Salanie. The Economics of Contracts. 2005. 978-026219525
  • Veber, Jaromír a kol.(2000): Management: Základy, prosperita, globalizace.
  • C. Shapiro and Varian, H. (1999), Information Rules - A Strategic Guide to the Network   Economy, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
  • Varian, Hal R. (1998): Markets for Information Goods.
  • Downes, Larry - Mui, Chunka (1998): Unleashing the Killer App: Digital Strategies for Market Dominance

Fundamental literature

  • Fiala, P.: Síťová ekonomika. 1. vydání Praha: Professional Publishing,  2008.ISBN 80-86946-69-6.
  • COURCOUBETIS, C., Weber, R.: Pricing Communication Networks: Economics, Technology and Modelling. Wiley,2003. ISBN: 978-0-470-85130.
  • FOTR, J., HÁJEK, S. a kol.: Tvorba strategie a strategické plánování. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2012. ISBN 978-80-247-3985-4.
  • JANOUCH, V.: Internetový marketing. 1. vydání Praha: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2795-7.
  • HANNA, Nessim; DODGE, Robert. Pricing: Zásady a postupy tvorby cen. 1. vydání. Praha: Management Press, 1997. 203 s. ISBN 80-85943-34-4.

Syllabus of lectures

  1. Úvod - definice základních pojmů - IS/IT, informační zboží atp.
  2. Informační společnost - hlavní rysy, směry vývoje a trendy
  3. Business oblast, ekonomika a informační technologie
  4. Informační management a marketing
  5. Cena IT zboží
  6. Vytváření různých verzí informačního zboží
  7. Copyright, otázky autorských práv
  8. Uzamčení, náklady přechodu a jak tyto situace poznat
  9. Sítě, síťová ekonomika a pozitivní zpětná vazba
  10. Standardy a kompatibilita - kooperace
  11. Ekonomika standardů v informačních sítích
  12. Válka standardů
  13. Závěrečné shrnutí a zhodnocení základních aspektů oblasti managementu a ekonomie informačních produktů, debata seminárních prací.

Progress assessment

Study evaluation is based on marks obtained for specified items. Minimimum number of marks to pass is 50.

Controlled instruction

There are no checked study.

Back to top