Detail předmětu

Ekonomie informačních produktů

EIP Ak. rok 2011/2012 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Předmět se zabývá popisem a modelováním ekonomických faktorů (trendy, intelektuální vlastnictví, oborové regulace a struktura informačních odvětví) podmiňujících úspěch nových výpočetních a komunikačních produktů.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 6 hod. cvičení
  • 20 hod. projekty

Zajišťuje ústav

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

  • Schopnost aplikace základních ekonomických principů do dnešní, neustále se měnící a rozvíjející se online ekonomiku.
  • Schopnost jasně definovat a formulovat e-commerce jako specifický trh zboží, a také identifikovat základní charakteristiky sféry e-commerce.
  • Schopnost identifikace nákladů na produkci informací a tržních struktur pro informační zboží.
  • Porozumění zákaznickým strategiím při výběru produktu, zejména ve vztahu k zabezpečení kvalitních podnětů a informací.
  • Schopnost aplikace ekonomických nástrojů za účelem kritického zhodnocení možností pro stanovení ceny a verzování informačního zboží, a také výběru vhodných technologií.
  • Schopnost rozpoznání toho, která odvětví průmyslu a produktů jsou subjekty k uzavřené a pozitivní zpětné vazbě. Seznámení se s dopady standardů na informační produkty a technologie.
  • Kritické zhodnocení efektů zhodnotit efekty a dopady současných i plánovaných vládních opatření na oblast IS/IT.

Cíle předmětu

Cílem předmětu je výklad faktorů podmiňujících úspěch výpočetních a komunikačních produktů v návaznosti na sféru služeb založených na informačních technologiích v širším kontextu moderní mikroekonomické teorie. Stěžejní oblastí je aplikace standardních mikroekonomických analýz do neustále se rozvíjející a měnící oblasti informačních produktů a infrastruktury.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Nejsou žádné prerekvizity.

Osnova přednášek

  1. Úvod - definice základních pojmů - IS/IT, informační zboží atp.
  2. Informační společnost - hlavní rysy, směry vývoje a trendy
  3. Business oblast, ekonomika a informační technologie
  4. Informační management a marketing
  5. Cena IT zboží
  6. Vytváření různých verzí informačního zboží
  7. Copyright, otázky autorských práv
  8. Uzamčení, náklady přechodu a jak tyto situace poznat
  9. Sítě, síťová ekonomika a pozitivní zpětná vazba
  10. Standardy a kompatibilita - kooperace
  11. Ekonomika standardů v informačních sítích
  12. Válka standardů
  13. Závěrečné shrnutí a zhodnocení základních aspektů oblasti managementu a ekonomie informačních produktů, debata seminárních prací.

Průběžná kontrola studia

Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.

Kontrolovaná výuka

Účast na přednáškách v tomto předmětu není kontrolována. Znalosti studentů jsou ověřovány vypracováním projektu, půlsemestrální a závěrečnou zkouškou. Pro získání bodů ze zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 25 body. V opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body.

Nahoru