Detail předmětu

Seminář Java

IJA Ak. rok 2011/2012 letní semestr 4 kredity

Aktuální akademický rok

Objektová orientace. Přehled vlastností jazyka Java. Objektový model, objekty, třídy, programovací techniky, knihovny, vývojová prostředí. Návrhové vzory. Ladění a údržba programů. Grafická uživatelská rozhraní, vlákna. Základní přehled technologie Java Enterprise Edition.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky, anglicky

Zakončení

zápočet

Rozsah

  • 26 hod. cvičení
  • 13 hod. projekty

Zajišťuje ústav

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Schopnost aplikace objektově orientovaného přístupu k tvorbě aplikací s využitím jazyka Java. Praktická zkušenost s tvorbou grafických uživatelských rozhraní a využitím návrhových vzorů.

Základy objektově orientovaného programování, znalost základních programovacích technik v Javě a návrhových vzorů.

Cíle předmětu

Cílem je naučit studenty základy objektově orientovaného programování v jazyce Java.

Doporučené prerekvizity

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Základní znalosti imperativního programování (jazyk C) a algoritmizace.

Literatura studijní

  • Eckel, B.: Thinking in Java (4th Edition), 2006, ISBN: 978-0131872486 [starší edice dostupné elektronicky na WWW]
  • Joshua Bloch: Effective Java, Prentice Hall; 2 edition (May 28, 2008), ISBN-13: 978-0321356680

Literatura referenční

  • Eckel, B.: Thinking in Java (4th Edition), 2006, ISBN: 978-0131872486 [starší edice dostupné elektronicky na WWW]

Osnova seminářů

  1. Úvod do jazyka Java: historie, nástroje, distribuce, Java Virtual Machine (JVM). Základy OO: objekt, třída, rozhraní, abstrakce, zapouzdření, konstruktory.
  2. Datové typy. Deklarace třídy, modifikátory přístupu. Sestavení a spuštění aplikace, struktura aplikace (balíky), import tříd.
  3. Základy OO: dědičnost, polymorfismus. Inicializace objektu. Pole. Příkazy, základní operátory. Ladění programu (assert).
  4. Hierarchie dědičnosti, typová kontrola, typová konverze, porovnávání objektů. Rozhraní v Javě. Ladění programu.
  5. Výjimky. Abstraktní třídy, vnořené třídy, výčtový typ, varargs, statický import.
  6. Kontejnery: iterátor, kolekce, seznam, množina, mapa. Generické kontejnery. For-each loop, autoboxing.
  7. Vlákna (threads): sdílení, plánování, synchronizace.
  8. Grafické uživatelské rozhraní JFC/Swing. Technika návrhu aplikace.
  9. Vstup/Výstup: práce se soubory, proudy, komprimace, serializace.
  10. Znovupoužitelnost, návrhové vzory.
  11. Generics. Zásady programování v Javě.
  12. JVM: zavádění tříd, správa paměti, garbage collector, profiling.
  13. Java 2 Enterprise Edition: základní přehled.

Průběžná kontrola studia

  • Získat nejméně 50% bodů z každého domácího úkolu.
  • Získat nejméně 50% bodů z projektu

Kontrolovaná výuka

  • Vypracování domácích úkolů a projektu.
Nahoru