Detail předmětu

Praktické aspekty vývoje software

IVS Ak. rok 2011/2012 letní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Základní koncepty použití unixové filosofie při vlastním programování, role testování kódu a vývoj řízený testy, vytváření komponentově orientovaného kódu, odhalování výkonnostních problémů, distribuovaná správa verzí, možnosti paralelizace výpočtů, zpracování velkých objemů dat, praktické zkušenosti vývojářů z firem.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky, anglicky

Zakončení

klasifikovaný zápočet

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 26 hod. projekty

Zajišťuje ústav

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Studenti se seznámí s moderními přístupy k vývoji software, po úspěšné zvládnutí předmětu se budou lépe schopni začlenit do týmů pracujících nad společným kódem, budou moci demonstrovat znalosti nástrojů usnadňujících vznik výkonného a správně dokumentovaného kódu, stejně jako aplikací, které budou odpovídat potřebám koncových uživatelů.

Studenti se naučí řešit projekty. Zdokonalí se v praktickém užívání programátorských nástrojů, které se používají v reálném prostředí softwarových týmů.

Cíle předmětu

Poznat praktické aspekty vývoje programového vybavení v týmu, porozumět principům aplikací, které usnadňují vytváření a dokumentování projektů skládajících se z komponent, seznámit se možnostmi snadného prototypování grafických uživatelských rozhraní, pochopit předpoklady vzniku úspěšného svobodného software a měření upotřebitelnosti.

Doporučené prerekvizity

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Nejsou žádné prerekvizity.

Literatura studijní

  • Ken Schwaber and Mike Beedle Agile Software Development with Scrum Addision-Wesley, 2002
  • S. A. Babkin: The Practice of Parallel Programming. Create Space, 2010. https://www.createspace.com/3438465

Literatura referenční

Osnova přednášek

  1. Úvod, motivace, základní pojmy, organizace předmětu
  2. Praktická aplikace unixové filosofie při programování
  3. TDD (Test-Driven Development) a jeho použití při vývoji v týmu
  4. Odhalování chyb, profiling, debugging
  5. Identifikace existujících komponent, využívání knihoven dostupných na různých platformách, programy pro sestavování jako samodokumentující prostředí
  6. Systémy pro distribuovanou správu verzí, GIT
  7. Nástroje pro vytváření funkčních maket
  8. Měření upotřebitelnosti, zážitky uživatelů
  9. Urychlování výpočtů, možnosti paralelizace
  10. Generování programové dokumentace z kódu
  11. Využívání alternativních paradigmat programování při zpracování velkých dat
  12. Přednáška pozvaných expertů z firemní praxe
  13. Prezentace výsledků projektů

Průběžná kontrola studia

Získání alespoň 50 bodů.

Kontrolovaná výuka

  • Půlsemestrální písemný test (30 bodů)
  • Projekty (celkem 70 bodů)
Nahoru