Detail předmětu

Vybrané kapitoly z dějin

DEJ Ak. rok 2014/2015 zimní semestr 3 kredity

Aktuální akademický rok

Dějinnost je jedním z charakteristických znaků evropské kultury. Náš pohled na svět bývá obvykle založen na určitém chápání dějin, a svým pochopením dějin své dějiny do jisté míry vytváříme. Zodpovědný přístup k těmto otázkám však předpokládá kultivované, kritické a odborně přiměřené uchopení historické látky. To bude během přednášek uplatněno na několika známých či méně známých dějinných událostech. Předmět je doporučován studentům všech ročníků.

Garant předmětu

Klapetek Milan, ThMgr. (ICV-Sekce HV)

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zápočet

Rozsah

Zajišťuje ústav

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Pochopení dějinnosti naší existence i jejích důsledků vede nejen k lepšímu pochopení minulosti, ale i k lepší orientaci v současném světě. Předmět by měl pomoci nalézt zakotvení v dějinách.

Cíle předmětu

Základním smyslem předmětu je poskytnout studentům vhled do jednoho ze základních stavebních kamenů evropské kultury - historismu, a probuzení vědomí nejednoduchosti a nejednoznačnosti tohoto způsobu vnímání světa. Jde o příspěvek ke schopnosti existovat v multikulturní občanské společnosti.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Prerekvizititní znalosti nejsou požadovány.

Literatura studijní

  • van Loon: Dějiny lidstva
  • Gombrich: Dějiny lidstva

Literatura referenční

  • Burckhardt, J.: Úvahy o světových dějinách
  • Horyna, B.: Idea Evropy
  • Johnson, P.: Zrození moderní doby
  • Davies: Evropa - dějiny jednoho kontinentu
  • Kosina: Světové dějiny

Osnova seminářů

Osnova přednášek:
  1. Herodotos: "Otec dějepisu" a jeho pojetí smyslu "historie".
  2. Hebrejské pojetí dějin.
  3. Další alternativní způsoby historického i nehistorického myšlení.
  4. První císař Čchinů, despota či dobrodinec?
  5. Athénská demokracie.
  6. Demosthénés kontra Alexander, vlastenectví kontra integrace.
  7. Středověk temný i světlý.
  8. Renesance a reformace, hledání nových paradigmat.
  9. Věk revolucí, revoluce jako dějinný fenomén.
  10. Expanze evropské kultury do ostatních částí světa.
  11. Objevení ideje národa a její různá vyústění.
  12. České národní obrození a spor o smysl českých dějin.
  13. Jak přežít dějiny.

Průběžná kontrola studia

Podmínkou udělení zápočtu je alespoň 80% účast na přednáškách, aktivní přístup k diskusi, zpracování a předložení písemné úvahy na zvolené téma v rozsahu 500 - 1.000 slov.

Kontrolovaná výuka

Prezence na přednáškách, aktivní přístup k diskusi.

Nahoru