Detail předmětu

Mikroekonomie 2

MI2 Ak. rok 2015/2016 letní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Předmět se zaměřuje na rozšíření již poznaných mikroekonomických vztahů, pojmů, zákonitostí. Jejich aplikací je možno řešit běžné ekonomické problémy a vztahy mezi mikroekonomickými subjekty. Základním cílem předmětu je naučit studenty využívat hlubší teoretické zázemí pro aplikované ekonomické disciplíny a předměty na inženýrské úrovni studia ekonomie. první část se zaměřuje na nástroje a obecné principy, které jsou používány v mikroekonomii a ukazuje konstrukci jednoduchých i složitějších ekonomických modelů. Teorie spotřebitele se zabývá rozhodováním spotřebitele a formováním poptávky včetně analýzy vlivu rizika na volbu spotřebitele. Východiskem teorie firmy je vztah mezi vstupy a výstupem, který se následně promítá do analýzy nákladů. Stěžejním problémem v Rozhodování firmy je volba optimálního výstupu, která je ovlivněn tržní strukturou. Cílem analýzy trhu výrobních faktorů je vysvětlit formování optimálního množství vstupů používaných firmou k výrobě. V závěru předmětu jsou studenti seznámeni s překážkami efektivní alokace zdrojů trhem a nutností či zbytečností státních zásahů do struktury trhu.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 13 hod. cvičení

Zajišťuje ústav

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Student bude znát na pokročilé úrovni systematický výklad mikroekonomických nástrojů, pomocí nichž lze analyzovat konkrétní případy tržního chování jedinců (resp.domácností) a firem. V rámci předmětu budu studenti též seznámeni s užitím nástrojů mikroekonomické analýzy k vyhodnocení účinků hospodářské politiky (zejména pak v její strukturální či mikroekonomické části) na jednání jedinců a firem.

Cíle předmětu

Studenti získají znalosti o chování spotřebitele a firmy na trzích finální produkce a na trzích výrobních faktorů při použití náročnějšího analytického aparátu při rozlišení různých časových horizontů a s přihlédnutím k podmínkám nejistoty a rizika a k mikroekonomickým důsledkům působení státu.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Předpokládájí se znalosti z Ekonomie rozsahu bakalářského studia.

Literatura studijní

  • FRANK,R.H. Mikroekonomie a chování, 1. vyd. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1995. 765s. ISBN 25-042-95
  • SOUKUPOVÁ, J. - HOŘEJŠÍ, B. - MACÁKOVÁ, L. - SOUKUP, J. Mikroekonomie. Management Press, 2. vydání, Praha 1999, 548s., ISBN 80-7261-005-8

Literatura referenční

  • LUŇÁČEK, J., BENEŠ, J.,Mikroekonomie, 2006 CERM Brno, ISBN 80-214-3293-4

Osnova přednášek

  1. Základní mikroekonomické nástroje a mechanismy, koncepry elasticit, využití mikroekonomie prakticky.
  2. Chování spotřebitele.
  3. Volba technologie firmou.
  4. Náklady a příjmy firmy.
  5. Optimum dokonale konkurenční firmy, rovnováha dokonale konkurenčního trhu.
  6. Optimum firmy a rovnováha odvětví v podmínkách nedokonalé konkurence (monopol).
  7. Cenové diskriminace, regulace monopolu.
  8. Oligopolní tržní struktury.
  9. Monopolistická konkurence.
  10. Alternativní teorie firmy.
  11. Dokonale a nedokonale konkurenční trh výrobních faktorů.
  12. Formování nabídky a poptávky na trhu práce.
  13. Trh kapitálu, investiční rozhodování.

Průběžná kontrola studia

Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.

Kontrolovaná výuka

Účast na cvičeních se průběžně kontroluje.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-MGR-2, obor MMI, libovolný ročník, volitelný
Nahoru