Detail předmětu

Inženýrská pedagogika a didaktika

IIPD Ak. rok 2017/2018 letní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Úvod do problematiky výchovně vzdělávacího procesu. Definice předmětu pedagogiky. Soustavu pojmů. Možnosti aplikace těchto poznatků v praktické výuce. Seznámení s podstatou a funkcí didaktik odborných předmětů. Didaktická transformace poznatků vědních odborů do učiva odborných předmětů. Výchovně vzdělávací cíle předmětů. Tvůrčí rozvíjení obsahu a uplatňování všech nástrojů didaktiky.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky, anglicky

Zakončení

zkouška (ústní)

Rozsah

  • 52 hod. přednášky

Bodové hodnocení

  • 100 bodů závěrečná zkouška

Zajišťuje ústav

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Studenti interpretují pojem výchova, vyjmenovávají funkce pedagogiky ve vzdělávacím systému ČR. Definují činitele výuky. Vysvětlují teoretické základy vyučování a učení. Formulují realizaci výuky, hodnotí výsledky výuky. Popisují jednotlivé historické etapy pedagogických systémů. Na příkladu modelového chování žáků v případových studiích interpretují chování žáků v pedagogických termínech a navrhnou adekvátní pedagogickou intervenci.

Cíle předmětu

Uvést studenty do problematiky výchovně vzdělávacího procesu. Definovat předmět pedagogiky. Zavést soustavu pojmů. Ukázat možnosti aplikace těchto poznatků v praktické výuce. Seznámit studenty s podstatou a funkcí didaktik odborných předmětů. Didaktická transformace poznatků vědních odborů do učiva odborných předmětů. Výchovně vzdělávací cíle předmětů. Tvůrčí rozvíjení obsahu a uplatňování všech nástrojů didaktiky.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Základní vstupním předpokladem je zájem o dané téma. Výhodou je alespoň základní povědomí o tématu.

Literatura studijní

  • Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika. ČVUT Praha, 1991
  • Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál s.r.o., Praha, 2002
  • Kalhous Z., Obst O.: Školní didaktika. Portál s.r.o., Praha 2002
  • Jůva V. jun. a sen.: Stručné dějiny pedagogiky
  • http://www.feec.vutbr.cz/UJAZ/evyuka.php.cz

Literatura referenční

  • Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika. ČVUT Praha, 1991

Osnova přednášek

  1. Historie oboru a obecná problematika školství. Předmět Inženýrská pedagogika a její pojetí.
  2. Výchova, její funkce, cíle, formy, složky, prostředky a metody.Disciplíny pedagogiky.
  3. Pedagogický výzkum a jeho metody. Základní pedagogické dokumenty, vzdělávací programy. Vzdělávací systém v ČR.
  4. Obecná didaktika. Oborové didaktiky. Žák sekundární školy. Osobnost učitele.
  5. Učivo. Problematika kurikula. Faktory prostředí. 
  6. Teoretické základy vyučování a učení. Metody a formy výuky. Didaktické principy.
  7. Projektování a realizace výuky. Motivace. Komunikace.
  8. Cíle vzdělávání a výchovy a jejich realizace.
  9. Kázeň ve výuce. Příčiny, kázeňské prostředky, šikana. Evaluace výsledků výuky.
  10. Úvod do speciální pedagogiky (klasifikace, základní pojmy, poradenský systém).
  11. Alternativní školství.
  12. Příprava učitele odborných předmětů.

Průběžná kontrola studia

Závěrečná zkouška je provedena ústní, popř. i písemnou formou. Obsahem zkoušky je aplikace uvedených výstupů studia.

Metody vyučování

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.Metody vyučování: přednáška, diskuse, samostatná prezentace.

Kontrolovaná výuka

Průběžné testy.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-BC-3, obor BIT, 2. ročník, volitelný
Nahoru