Detail předmětu

Pedagogická psychologie

IPSO Ak. rok 2017/2018 letní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Předmět představuje úvod do studia psychologických disciplín. Zaměřuje se na psychologickou metodologii, psychologii osobnosti, sociální psychologii, vývojovou psychologii, obecnou psychologii, základy neurofyziologie lidského mozku, stěžejní psychologické směry a na pedagogickou psychologii. Součástí přednášek je psychologické testování, diskuse a rozprava nad případovými studiemi.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky, anglicky

Zakončení

zkouška (ústní)

Rozsah

Bodové hodnocení

  • 100 bodů závěrečná zkouška (písemná část)

Zajišťuje ústav

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Studenti definují základní psychologické pojmy, předmět studia všech psychologických subdisciplín, definují kognitivní procesy a stavy. Vysvětlí psychologické mechanismy Freudova modelu osobnosti, behavioristický model osobnosti, Rogersův model osobnosti. Na příkladu modelového chování žáků v případových studiích interpretují chování žáků v psychologických termínech a navrhnou adekvátní pedagogickou intervenci se zřetelem k psychologickému zisku žáka.

Cíle předmětu

Předmět posluchačům poskytne základní orientaci v psychologické terminologii a stěžejních psychologických koncepcích. Významněji by měl přispět k vypěstování psychologického náhledu na problém, který budou moci prakticky uplatnit v budoucí vlastní pedagogické praxi i v osobním životě.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Základní vstupní předpoklad je především zájem o danou tématiku.

Literatura studijní

Literatura referenční

  • Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. (CS)
  • Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha, Portál, 1997. (CS)
  • Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha, Portál, 2000. (CS)

Osnova seminářů

I. Psychologické systémy. II. Sociální psychologie a psychologie komunikace. III. Vývojová psychologie. IV. Psychologie osobnosti. V. Kognitivní psychologie. VI. Pedagogická a školní psychologie.

Průběžná kontrola studia

Požadováno úspěšné napsání zápočtového testu a ústní zkoušky.

Metody vyučování

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.Metody: přednáška, diskuse.

Kontrolovaná výuka

Doporučuje se vřele aktivní účast na přednáškách. Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-BC-3, obor BIT, 2. ročník, volitelný
Nahoru