Detail předmětu

Grafické a multimediální procesory

GMU Ak. rok 2018/2019 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Úvod, základní koncepce. Architektura grafického systému.  CUDA. OpenCL. OpenGL. Optimalizace výpočtu. Práce s pamětí. Unifikovaná paměť. Barevné modely, CIE, TV standardy. Pipeline a paralelizace. Paměti s přidanou logikou. Grafické systémy SGI, GF7800 a další. MM systémy MMX, SSE, AVX. MM a mobilní systémy, hrací konzoly. Výpočty se sníženou přesností, energeticky úsporné výpočty. Mapování a komprese textur. Pixelové interpolace. Digitální kamery, QR kódy. Černobílé zobrazení.

Garant předmětu

Koordinátor předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zápočet+zkouška (písemná)

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 8 hod. pc laboratoře
  • 18 hod. projekty

Bodové hodnocení

  • 60 bodů závěrečná zkouška (písemná část)
  • 12 bodů laboratoře
  • 28 bodů projekty

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Studenti se seznámí s architekturou grafických systémů, obvodovou podporou a programovou implementací grafických a multimediálních operací a s programováním těchto operací v jazyku OpenCL, OpenGL a prostředím CUDA.

Cíle předmětu

Seznámit studenty s vývojem architektury grafických a multimediálních systémů, s obvodovou podporou a softwarovou implementací grafických a multimediálních operací na moderních grafických systémech. Zpracování a komprese obrázků s využitím jazyků OpenCL a OpenGL, optimalizace zpracování obrazové informace. Nové prostředí CUDA k programování GPGPU. Výpočty se sníženou přesností. MM systémy, mobilní systémy, energeticky úsporné systémy.

Proč je předmět vyučován

Jde o významnou aplikační problematiku informačních technologií, která kromě oblasti počítačové grafiky zasahuje významně do oblastí komunikací a vědeckotechnických výpočtů.

Doporučené prerekvizity

Literatura studijní

  • Lecture notes in e-format.
  • Actual literature, patents  and product white papers.

Osnova přednášek

  • Úvod, základní koncepce. Architektura grafického systému. API. OpenCL. CUDA. Vulcan. OpenGL-CL, spolupráce, shadery. 
  • Úvod k moderním GPU architekturám, knihovna OpenCL.
  • Paměťový model, profilování.
  • Mapování algoritmů na GPU, optimalizace.
  • Paměťové přenosy, pokročilé techniky optimalizace.
  • Barevné modely, CIE, TV standardy. Grafický pipeline a paralelizace.
  • Paměti s přidanou logikou.  
  • Vyspělé architektury rastrové grafiky, Silicon Graphics.
  • Grafické multiprocesory GF7800, 8800.
  • GPGPU - Tesla T8, Fermi, Tesla P100, Pascal, Titan GTX 1080, Echelon, Turing.
  • Unifikovaná paměť.
  • Energeticky úsporné GPU, úsporný mobil 363 µW.
  • Výpočty se sníženou přesností.
  • MM systémy, MMX, SSE, AVX.
  • MMP, VLIW, SoC, mobilní systémy.
  • Hrací konzoly PS4, Xbox 360, One. AMD APU. 
  • Mapy textur a komprese textur. Pixelové interpolace.
  • Černobílé a polotónové zobrazení.
  • Digitální kamery.
  • QR kódy.

Osnova počítačových cvičení

  • 12 bodů
    1. Úvod do OpenCL
    2. Paměťový model OpenCL
    3. Komunikace mezi OpenCL a OpenGL
    4. OpenGL a jeho využití pro paralelizaci

Osnova ostatní - projekty, práce

Individuální zadání projektů, 28 bodů.

Průběžná kontrola studia

Absolvování cvičení a vypracování projektů.
Podmínky zápočtu:
Absolvování cvičení a vypracování projektů. Min. 10 bodů.

Kontrolovaná výuka

Absolvování cvičení a vypracování projektů. Nahrazování podle dohody s vyučujícím.

Podmínky zápočtu

Absolvování cvičení a vypracování projektů. Min. 10 bodů.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-MGR-2, obor MBI, MBS, MIN, MIS, MMM, MSK, libovolný ročník, volitelný
  • Program IT-MGR-2, obor MGM, libovolný ročník, povinně volitelný skupina C
  • Program IT-MGR-2, obor MPV, libovolný ročník, povinně volitelný skupina G
Nahoru