Detail předmětu

Makroekonomie 2

makP FP makP Ak. rok 2019/2020 zimní semestr 6 kreditů

Aktuální akademický rok

Předmět Makroekonomie 2 je navazujícím kurzem na předmět Makroekonomie bakalářského studijního programu. Jeho úkolem je rozšířit znalosti získané v základním kurzu o hlubší poznatky makroekonomických teorií. Hlavní náplní výuky jsou poznatky vztahující se k rozšíření znalostí v oblasti agregovaných veličin, makroekonomické rovnováhy, včetně ekonomických modelů, trhů výrobních faktorů, trhu peněz, hospodářské politiky, včetně rozboru aktuálních ekonomických problémů.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zápočet+zkouška

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 26 hod. cvičení

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Student bude schopen lépe pochopit teorii a principy ekonomie, jejich východiska a příčiny vzniku v hlubším kontextu se soudobými ekonomickými problémy.

Cíle předmětu

Cílem předmětu je rozšíření a prohloubení makroekonomických poznatků, a tím získání lepší schopnosti orientace při řešení aktuálních ekonomických problémů.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Předmět navazuje na znalosti z předmětů Makroekonomie, Mikroekonomie a Ekonometrie. Student ovládá znalosti principů trhů, hospodářských politik a orientuje se v ekonomické terminologii a znalostech matematických funkcí.

Literatura referenční

  • HOLMAN, R. Makroekonomie: středně pokročilý kurz. 3. vydání. Praha: C.H. Beck, 2018, 480 s. ISBN 978-80- 7400-541-1.

Osnova přednášek

1. Hlavní ekonomický proud, vývoj ekonomických teorií.
2. Trh peněz, kvantitativní teorie peněz, teorie neutrality peněz.
3. Netradiční nástroje monetární politiky, kvantitativní uvolňování.
4. Teorie úroku, úspor, spotřeby a investic, investiční multiplikátor.
5. Trh zapůjčitelných fondů v uzavřené a otevřené ekonomice.
6. Teorie mezinárodního obchodu, platební bilance, vnější rovnováha státu a měnové kurzy.
7. Funkce čistého vývozu, Marshall-Lernerova podmínka.
8. Modely ekonomické rovnováhy, všeobecná rovnováha trhů, model IS-LM pro malou uzavřenou ekonomiku.
9. Změny v modelu IS-LM, úplný keynesiánský model.
10. Mundell-Flemingův model, IS-LM (IS-LM-BP) v malé otevřené ekonomice.
11. Teorie hospodářských cyklů, reálné a monetární cykly, ekonomický růst a modely ekonomického růstu (Solowův model růstu, Cobb-Douglasova produkční funkce, teorie endogenního růstu).
12. Rovnováha trhu práce, přirozená míra nezaměstnanosti, Phillipsova křivka krátkodobá, dlouhodobá, stavová a jevová, teorie lidského kapitálu.
13. Hospodářská politika a řešení jejího selhání, ekonomie ve vzatu k politickým otázkám a sociologickým problémům.

Osnova cvičení

1. Úvod do problematiky, opakování základních makroekonomických znalostí.
2. Kvantitativní teorie peněz, trh peněz.
3. Transmisní mechanismus.
4. Teorie úspor, spotřeby a investic, keynesiánský kříž.
5. Trh zapůjčitelných fondů v uzavřené a otevřené ekonomice.
6. Účtování na účtech platební bilance, vnější rovnováha státu a měnové kurzy.
7. Reálný měnový kurz, funkce čistého vývozu, Marshall-Lernerova podmínka
8. Model IS-LM v tří-sektorové ekonomice.
9. Nerovnováha v modelu IS-LM v tří-sektorové ekonomice, necenové faktory působící na posuny křivek v modelu IS-LM, odvození křivky AD z modelu IS-LM.
10. Model IS-LM v otevřené ekonomice, model IS-LM-BP.
11. Modely ekonomického růstu.
12. Trh práce.
13. Zápočtová písemná práce.

Průběžná kontrola studia

Zápočet bude udělen, pokud studen splní podmínky udělení zápočtu, což je dosažení alespoň 50% bodů z celkového počtu 30 bodů, které student může získat za cvičení a zároveň splnění kriteria povinné účasti na cvičeních. Hodnocení ze cvičení je součástí výsledné známky u zkoušky. Maximálně 25 bodů ze cvičení může student získat z písemky, která se bude psát během cvičení a ze které musí získat minimálně 12 bodů. Pokud student nezíská dostatečný počet bodů z této písemky, může písemku opakovat v jednom opravném termínu stanoveném cvičícím. 2 body za 100 % účast na cvičeních a maximálně 3 body za aktivní účast ve cvičeních, což představuje aktivní zapojení se do výuky formou řešení příkladů a zadaných úkolů před skupinou, u tabule.

Požadavkem ke zkoušce je znalost probrané látky a získaný zápočet. Forma zkoušky je písemná.
Stupnice pro výslednou klasifikaci
(student může získat ze cvičení max. 30 bodů a max.70 bodů ze zkoušky, tj.celkem 100 bodů):
A: 90-100 bodů
B: 80-89 bodů
C: 70-79 bodů
D: 60-69 bodů
E: 50-59 bodů
F: méně než 50 bodů

Metody vyučování

Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu principů, metodologie dané disciplíny a problémů, a cvičení. Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách a rovněž jsou zaměřena na zvládnutí početních úloh.

Kontrolovaná výuka

Kontrola výuky je plně v kompetenci cvičícího.
Minimální kritérium účasti je 6 cvičení.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-MGR-2, obor MMI, libovolný ročník, volitelný
Nahoru