Detail předmětu

Seminář Java

IJA Ak. rok 2019/2020 letní semestr 4 kredity

Aktuální akademický rok

Objektová orientace. Přehled vlastností jazyka Java. Objektový model, objekty, třídy, programovací techniky, knihovny, vývojová prostředí. Návrhové vzory. Ladění a údržba programů. Grafická uživatelská rozhraní, vlákna.

Garant předmětu

Koordinátor předmětu

Jazyk výuky

česky, anglicky

Zakončení

zápočet

Rozsah

  • 26 hod. seminář
  • 13 hod. projekty

Bodové hodnocení

  • 100 bodů projekty

Zajišťuje ústav

Cvičící

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Schopnost aplikace objektově orientovaného přístupu k tvorbě aplikací s využitím jazyka Java. Praktická zkušenost s tvorbou grafických uživatelských rozhraní a využitím návrhových vzorů.
Základy objektově orientovaného programování, znalost základních programovacích technik v Javě a návrhových vzorů.

Cíle předmětu

Cílem je naučit studenty základy objektově orientovaného programování v jazyce Java.

Proč je předmět vyučován

Současná praxe vyžaduje alespoň základní znalosti principů objektově orientovaného programování, programovacích technik a návrhových vzorů. Předmět probírá a cvičí uvedené aspekty na jazyku Java, který je v praxi rozšířeným jazykem pro tvorbu středně složitých až náročných aplikací.

Doporučené prerekvizity

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Základní znalosti imperativního programování (jazyk C) a algoritmizace.

Literatura studijní

  • Eckel, B.: Thinking in Java (4th Edition), 2006, ISBN: 978-0131872486 [starší edice dostupné elektronicky na WWW]
  • Raoul-Gabriel Urma, Mario Fusco, Alan Mycroft: Java 8 & 9 in Action, Second Editition (Lambda, streams, functional and reactive programming). Manning, 2018.
  • Joshua Bloch: Effective Java, Prentice Hall; 2 edition (May 28, 2008), ISBN-13: 978-0321356680

Literatura referenční

  • Eckel, B.: Thinking in Java (4th Edition), 2006, ISBN: 978-0131872486 [starší edice dostupné elektronicky na WWW]

Osnova seminářů

  1. Úvod do jazyka Java: historie, nástroje, distribuce. Základní pojmy: objekt, třída, rozhraní, konstruktor.
  2. Datové typy. Deklarace třídy, modifikátory přístupu. Sestavení a spuštění aplikace, struktura aplikace (balíky), import tříd.
  3. Dědičnost, inicializace objektu, hierarchie dědičnosti (třída Object). Typová konverze. Assert.
  4. Abstraktní třída, rozhraní. Typová zaměnitelnost. Pole.
  5. Objektově orientovaný návrh a implementace v jazyce Java.
  6. Nástroje: generování dokumentace, Java Archive (JAR), Apache Ant, JUnit (ladění programu). Anotace.
  7. Výjimky. Vnořené třídy, výčtový typ, varargs. Lambda výrazy.
  8. Kontejnery: iterátor, kolekce, seznam, množina a mapa. Generické kontejnery. For-each loop, autoboxing.
  9. Vlákna (threads): plánování, sdílení, synchronizace.
  10. Grafické uživatelské rozhraní JFC/Swing. Vzory MVC, Observer a Command.
  11. Vstup/Výstup. Sokety. Proudové zpracování kolekcí.
  12. Java 8: rozhraní, generics. Zásady programování v Javě.
  13. JVM: zavádění tříd, správa paměti, garbage collector, profiling.

Osnova ostatní - projekty, práce

  1. domácí úkoly
  2. projekt (malá aplikace v Javě)

Průběžná kontrola studia

  • Získat nejméně 1 bod z každého domácího úkolu.
  • Získat nejméně 50% bodů z projektu
  • Získat alespoň 50 bodů v celkovém součtu.

Kontrolovaná výuka

  • Vypracování domácích úkolů a projektu.

Podmínky zápočtu

  • Získat nejméně 1 bod z každého domácího úkolu.
  • Získat nejméně 50% bodů z projektu
  • Získat alespoň 50 bodů v celkovém součtu.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BIT, 2. ročník, povinně volitelný
  • Program IT-BC-3, obor BIT, 2. ročník, povinně volitelný
Nahoru