Detail předmětu

Umělá inteligence a strojové učení

SUI Ak. rok 2020/2021 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Přehled metod řešení úloh UI včetně hraní her. Logika a její využití při řešení úloh a plánování. Jazyk PROLOG vs. umělá inteligence. Základní úlohy strojového učení a metriky pro určování kvality. Základní přístupy ke strojovému učení - rozhodovací stromy, prostory verzí, reinforcement learning, active learning. Pravděpodobnostní přístup ke klasifikaci a rozpoznávání, Gaussovský model, jeho interpretace a trénování, lineární a logistická regrese, support vector machines. Neuronové sítě - základní stavební bloky, principy učení, praktická práce s "hlubokými" NN, sekvenční varianty NN. Aplikace AI.

Garant předmětu

Koordinátor předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška (písemná)

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 13 hod. cvičení
  • 13 hod. projekty

Bodové hodnocení

  • 60 bodů závěrečná zkouška (písemná část)
  • 20 bodů půlsemestrální test (písemná část)
  • 20 bodů projekty

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Cíle předmětu

Seznámit studenty se základy umělé inteligence (AI) a strojového učení (ML), které jsou základními kameny moderních vědeckých metod, průmyslových systémů a produktů pro široké masy - např. samořiditelných aut, kognitivní robotiky, doporučovacích systémů, rozpoznávání objektů v obraze, chatbotů a mnoha jiných. Ukázat tradiční techniky provázané s v současnosti dominantními hlubokými neuronovými sítěmi. Dát základní vhled do matematického formalismu AI a ML, který mohou studenti rozvinout ve specializovaných předmětech. Podat přehled softwarových nástrojů pro AI a ML.

Proč je předmět vyučován

Umělá inteligence (AI) a strojové učení (ML) jsou v dnešní době všude - od míst, kde by je člověk očekával (Google, Facebook) až po doporučovací systémy v elektronických obchodech, hry, vyhledání cestovních itinerářů nebo zaostřování fotoaparátů. Kurs SUI dává základní přehled algoritmů a aplikací AI a ML pro všechny studenty magisterského programu na FIT a naplňuje tak slova "umělá inteligence" v jeho názvu. Umělé neuronové sítě a jiné komponenty systémů pro ML a AI by pro Vás po absolvování tohoto kurzu měly přestat být "magické černé krabičky". Budete vědět, na čem jsou postaveny - mnohým z Vás bude tato informace stačit, zájemci pak mohou jít hlouběji ve specializovaných kurzech.

Literatura studijní

  • http://www.fit.vut.cz/study/courses/SUI/public/prednasky
  • C. Bishop: Pattern Recognition and Machine Learning, Springer, 2006
  • Russel,S., Norvig,P.: Artificial Intelligence, Prentice-Hall, Inc., third edition 2010, ISBN 0-13-604259-7
  • Ertel, W.: Introduction to Artificial Intelligence, Springer, second edition 2017, ISSN 1863-7310
  • Goodfellow, I., Bengio, Y., Courville, A.: Deep Learning. MIT Press, 2016.

Osnova přednášek

  1. Úvod do umělé inteligence, strojového učení a jejich vzájemný vztah
  2. Základní úlohy strojového učení - detekce, klasifikace, regrese, predikce, rozpoznávání sekvencí, metriky pro určování kvality.
  3. Základní přístupy ke strojovému učení - rozhodovací stromy, prostory verzí, reinforcement learning, active learning.
  4. Pravděpodobnostní přístup ke klasifikaci a rozpoznávání - základy Bayesovské teorie. 
  5. Gaussovský model, jeho interpretace a trénování, PCA.
  6. Lineární a logistická regrese, Support vector machines - základní formulace a kernel trick.
  7. Neuronové sítě - základní stavební bloky, principy učení.
  8. Praktická práce s hlubokými NN - mini-batch, normalizace, regularizace, randomizace, data augmentation. 
  9. Sekvenční varianty NN: RNN, LSTM, BLSTM, autoencoders, attention models, využití NN embeddings.
  10. Prohledávání stavového prostoru, hraní her
  11. Znalosti, usuzování, plánování
  12. Aplikace AI 1.
  13. Aplikace AI 2.

Osnova numerických cvičení

Demonstrační cvičení (1h týdně) navazují na přednášku a demonstrují studentům přednášené techniky na datech a reálném kódu (především v pythonu a navázaných AI a ML toolkitech). Kód a data pro příklady budou k dispozici studentům.

Osnova ostatní - projekty, práce

Cílem projektu je vytvořit umělointeligentního agenta pro zadanou hru. K projektu je k dispozici otevřená implementace herního serveru a pomocných nástrojů, úkolem je vytvoření schopného agenta kombinujícího prvky umělé inteligence a strojového učení. Projekt je řešen ve skupinkách max. 4 studentů.

Průběžná kontrola studia


  • půlsemestrální zkouška (20b)  
  • odevzdání projektu (20b) 
  • semestrální zkouška 60b, nutno absolvovat nejméně na 20b.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Nahoru