Detail předmětu
Základy umělé inteligence (v angličtině)
IZUe Ak. rok 2022/2023 zimní semestr 4 kredity
Řešení úloh, prohledávání stavového prostoru, rozklad na podúlohy, hraní her. Reprezentace znalostí. Základy jazyků PROLOG a LISP. Principy strojového učení. Příznakové a strukturální rozpoznávání obrazů. Základy počítačového vidění. Základní principy práce s přirozeným jazykem. Aplikační oblasti umělé inteligence.
Garant předmětu
Koordinátor předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 13 hod. pc laboratoře
Bodové hodnocení
- 60 bodů závěrečná zkouška (písemná část)
- 20 bodů půlsemestrální test (písemná část)
- 20 bodů numerická cvičení
Zajišťuje ústav
Přednášející
Cvičící
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
Studenti se seznámí s metodami řešení úloh a získají i základní informace o strojovém učení, počítačovém vidění a zpracování přirozeného jazyka. Budou schopni navrhovat programy využívající heuristik při řešení problémů.
Cíle předmětu
Seznámit studenty se základy umělé inteligence, především s přístupy k řešení problémů, s principy strojového učení a s problematikou obecné teorie rozpoznávání. Studenti získají i základní informace o počítačovém vidění a zpracování přirozeného jazyka.
Proč je předmět vyučován
V předmětu IZU by studenti měli získat přehled o tom, co všechno se pod pojmem umělá inteligence skrývá, uvědomit si, že představa umělé inteligence jako umělé bytosti je nesprávná, a především by se měli seznámit se základními technikami a přístupy k řešení problémů, které pak lze použít při tvorbě inteligentních systémů.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Žádné.
Literatura studijní
- Zbořil,F., Hanáček,P.: Umělá inteligence, Skripta VUT v Brně, VUT v Brně, 1990, ISBN 80-214-0349-7
- Mařík,V., Štěpánková,O., Lažanský,J. a kol.: Umělá inteligence (1)+(2), ACADEMIA Praha, 1993 (1), 1997 (2), ISBN 80-200-0502-1
- Luger,G.F., Stubblefield,W.A.: Artificial Intelligence, The Benjamin/Cummings Publishing Company, Inc., 1993, ISBN 0-8053-4785-2
Osnova přednášek
- Úvod, typy UI úloh, metody řešení úloh (BFS, DFS, DLS, IDS).
- Metody řešení úloh, pokr. (BS, UCS, Backtracking, Forward checking).
- Metody řešení úloh pokr. (BestFS, GS, A*, IDA, SMA, Hill Climbing, Simulated annealing, Heuristic repair).
- Metody řešení úloh pokr. (Rozklad na podproblémy, AND/OR grafy).
- Metody hraní her (minimax, alfabeta, hry s nejistotou).
- Logika a UIN, resoluční metoda a její využití při řešení úloh.
- Reprezentace znalostí (základní schémata).
- Implementace základních prohledávacích algoritmů v jazyku PROLOG.
- Implementace základních prohledávacích algoritmů v jazyku LISP.
- Strojové učení.
- Základy obecné teorie rozpoznávání.
- Principy počítačového vidění.
- Principy zpracování přirozeného jazyka.
Osnova počítačových cvičení
- Řešení úloh - neinformované prohledávání statového prostoru
- Řešení úloh - informované prohledávání statového prostoru
- Řešení úloh - hraní her
- Řešení úloh - rekapitulace a test
- Rezoluční metoda
- Jazyk PROLOG - jednoduché individuální programy.
- Počítačové vidění, OpenCV
Průběžná kontrola studia
- Půlsemestrální písemná zkouška - 20 bodů
- Programy v počítačových cvičeních - 20 bodů
Podmínky zápočtu
Nejméně 2 bodů získaných v průběhu semestru.