Detail předmětu
Aktuální témata (grafického) designu
ATGD FaVU ATGD Ak. rok 2025/2026 zimní semestr 2 kredity
Kurz se zaměřuje na vybraná témata vizuální komunikace a designu obecně. V hodinách jsou se studujícími diskutována současná témata, východiskem jsou aktuální události v oboru grafického designu a v příbuzných oblastech. Pro přípravu na hodiny jsou čteny teoretické a kritické texty. Kurz bere v potaz kulturní a jiné souvislosti, které současnou praxi grafického designu ovlivňují.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 12 hod. přednášky
- 12 hod. seminář
Zajišťuje ústav
Přednášející
Cíle předmětu
Posílení schopnosti studentů kriticky vnímat souvislosti vyplývající z různých kontextů (kulturního, sociálního, ekonomického, politického a estetického), v nichž vizuální komunikace vznikala a vzniká.
Studující si rozvinou kritické myšlení o oboru, které je klíčové jak pro praxi (nejen) grafického designu, tak pro recepci a analýzu vizuální komunikace.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Schopnost kritické práce s textem, základní orientace v problematice vizuální kultury a grafického designu.
Literatura studijní
- Ruben Pater, CAPS LOCK How capitalism took hold of graphic design, and how to escape from it, Valiz 2021.
- Koert van Mensvoort & Hendrik-Jan Grievink, Next Nature. Nature changes along with us, Next nature network, 2015.
- Bruce Sterling, Vytváření věcí, UMPRUM 2019.
- Victor Papanek, Zelený imperativ. Ekologie a etika v designu a architektuře, UMPRUM 2024.
- Alice Rawsthorne, Zdravím, světe. Jak design vstupuje do života, Kniha Zlín 2014.Anthony Dunne - Fiona Raby, Speculative Everything, Cambridge 2013.
- Donald Norman, Design pro Každý den, Praha 2010.
- Tony Fry, Design as Politics, London 2011.
- Helen Armstrong (ed.), Digital Design Theory: Readings from the Field, Princeton Architectural Press, 2012.
- Helen Armstrong (ed.), Graphic Design Theory: Readings from the Field, Princeton Architectural Press, 2009.
- Johanna Drucker & Emily McVarish, Graphic Design History. A Critical Guide, Pearson, 2013.
- Philip B. Meggs & Alston W. Purvis, History of Graphic Design, Wiley, 2016.
- William T. Mitchell, Teorie obrazu, Karolinum, 2016.
- Nicholas Mirzoeff, Jak vidět svět, Artmap, 2015.
- Zdeno Kolesár, Kapitoly z dějin designu, Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2009.
- Richard Hollis, Stručná historie grafického designu, Rubato, 2015.
Osnova přednášek
Úvod do sémiotiky a teorie komunikace
Písmo, typografie a experiment
Reklama a vizuální smog
Technologie a AI – design a nástroje
Uživatelé, UX design, participativní design, co-design
Biodesign, kyborgové a posthumanismus
Etika v designu, udržitelnost, kritický design
Spekulativní design, Design Fictions, Future Design
Průběžná kontrola studia
Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast na výuce a plnění dílčích úkolů (čtení, rešerše a prezentace). V případě online výuky rovněž pravidelná online komunikace.
Povinná docházka - tolerována je neomluvená absence na jednom výukovém bloku.
Rozvrh
Den | Typ | Týdny | Místn. | Od | Do | Kapacita | PSK | Skup | Info |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Po | přednáška | sudý | U1/312 Učebna | 12:00 | 15:50 | 999 | 1BIA 1BIB 2BIA 2BIB 3BIT | xx | Přidalová Bloková výuka v termínech 29.9., 13.10. , 27. 10., 10. 11., 24. 11., 8. 12. |
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BIT, 1. ročník, volitelný
- Program BIT (anglicky), 1. ročník, volitelný