Detail předmětu

Umělá inteligence

UIN Ak. rok 2004/2005 letní semestr 6 kreditů

Aktuální akademický rok

Řešení úloh, prohledávání stavového prostoru, rozklad na podúlohy, hraní her. Problematika reprezentace znalostí. Jazyky pro umělou inteligenci (PROLOG, LISP). Principy strojového učení. Příznakové a strukturální rozpoznávání obrazů. Základy počítačového vidění. Základní principy práce s přirozeným jazykem. Základní principy expertních systémů.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška

Rozsah

  • 39 hod. přednášky
  • 12 hod. pc laboratoře
  • 14 hod. projekty

Zajišťuje ústav

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Studenti se seznámí s metodami řešení úloh a získají i základní informace o strojovém učení, počítačovém vidění, zpracování přirozeného jazyka a expertních systémech. Budou schopni navrhovat programy využívající heuristik při řešení problémů.

Cíle předmětu

Seznámit studenty se základy umělé inteligence, především s přístupy k řešení problémů, s principy strojového učení a s problematikou obecné teorie rozpoznávání. Studenti získají i základní informace o počítačovém vidění, zpracování přirozeného jazyka a expertních systémech.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Nejsou žádné prerekvizity.

Literatura studijní

  • Zbořil,F., Hanáček,P.: Umělá inteligence, Skripta VUT v Brně, VUT v Brně, 1990, ISBN 80-214-0349-7
  • Mařík,V., Štěpánková,O., Lažanský,J. a kol.: Umělá inteligence (1)+(2), ACADEMIA Praha, 1993 (1), 1997 (2), ISBN 80-200-0502-1

Literatura referenční

  • Russel,S., Norvig.,P.: Artificial Intelligence, Prentice-Hall, Inc., 1995, ISBN 0-13-360124-2, second edition 2003, ISBN 0-13-080302-2 
  • Luger,G.F., Stubblefield,W.A.: Artificial Intelligence, The Benjamin/Cummings Publishing Company, Inc., 1993, ISBN 0-8053-4785-2

Osnova přednášek

  • Úvod, typy UI úloh, metody řešení úloh (BFS, DFS, DLS, IDS)
  • Metody řešení úloh, pokr. (BS, UCS, Backtracking, Forward checking)
  • Metody řešení úloh pokr. (BestFS, GS, A*, IDA, SMA, Hill Climbing, Simulated annealing,Heuristic repair)
  • Metody řešení úloh pokr. (Rozklad na podproblémy, AND/OR grafy)
  • Metody hraní her (minimax, alfabeta, hry s nejistotou)
  • Logika a UIN, resoluční metoda a její využití při řešení úloh
  • Implementace základních prohledávacích algoritmů v jazyku PROLOG
  • Implementace základních prohledávacích algoritmů v jazyku LISP
  • Strojové učení
  • Základy obecné teorie rozpoznávání
  • Principy počítačového vidění
  • Principy zpracování přirozeného jazyka
  • Princip expertních systémů

Osnova počítačových cvičení

Počítačová cvičení jsou dvouhodinová a začínají v polovině semestru:

  • Řešení úloh (7. výukový / 13. kalendářní týden)
  • Řešení úloh (8. výukový / 14. kalendářní týden)
  • PROLOG (9. výukový / 15. kalendářní týden)
  • PROLOG (10. výukový / 16. kalendářní týden)
  • LISP (11. výukový / 17. kalendářní týden)
  • LISP (12. výukový / 18. kalendářní týden)

Průběžná kontrola studia

Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.

Kontrolovaná výuka

Výuka není kontrolována.

Nahoru