Detail předmětu

Grafická uživatelská rozhraní

GUR Ak. rok 2005/2006 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Třídy aplikací z hlediska interakce s uživatelem. Grafické rozhraní systému Unix a jeho vývoj. Systém X Windows, struktura, role X serveru, grafické operace. Aplikační programové rozhraní pro grafické oprace. Knihovny nástrojů, standardní sada X Toolkit a její použití. Sady grafických prvků, programování s prvky OSF/Motif.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 8 hod. pc laboratoře
  • 18 hod. projekty

Zajišťuje ústav

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Programování aplikací v prostředí X Windows a OSF/Motif, základní metodologie návrhu uživatelského rozhraní.

Cíle předmětu

Seznámit s tvorbou grafických uživatelských rozhraní v prostředí Unix/X Windows.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Programování v jazyce C a prostředí Unixu.

Literatura studijní

Literatura referenční

  • Hix, D., Hartson, H., R.: Developing User Interfaces: Ensuring Usability Through Product & Process, John Wiley & Sons, 1993, ISBN 0-471-57813-4
  • Scheifler, R., W., Gettys, J.: X Window System, The Complete Reference to Xlib, X Protocol, ICCCM, XLFD, Digital Press, 1990, ISBN 1-55558-050-5
  • Nye, A., O'Reilly, T.: X Toolkit Intrinsics Programming Manual, OSF/Motif Edition, O'Reilly & Associates, 1990, ISBN 0-937175-62-5
  • Heller, D.: Motif Programming Manual, O'Reilly & Associates, 1991, ISBN 0-937175-70-6

Osnova přednášek

  1. Třídy aplikací z hlediska interakce s uživatelem.
  2. Architektura systému X Windows, X protokol, vstupní a výstupní grafické operace.
  3. Programování na úrovni Xlib, příklad jednoduché aplikace, knihovny nástrojů, příklad jednoduché aplikace s použitím X Toolkitu.
  4. Rysy OOP v X Toolkitu, instance a třída grafických prvků, vlastnosti instance a třídy, vnitřní implementace.
  5. Systém pojmenování prvků uvnitř aplikace a vně, nastavování vlastností, konvertory.
  6. Základní bázové třídy X Toolkitu a jejich význam.
  7. Zpracovávání událostí, překladová tabulka, akční tabulka.
  8. Zásady návrhu uživatelských rozhraní.
  9. OSF/Motif, společné vlastnosti, ovládání prvků, složené řetězce a styly zobrazení řetězců.
  10. Jednoduché objekty, jejich použítí.
  11. Univerzální a specializované kontejnery.
  12. Tvorba menu a dialogů.
  13. Použití přímé pamnipulace, Drag&Drop.

Osnova počítačových cvičení

  1. Konfigurace prostředí X Window, spouštění vzdálených aplikací, základní nástroje.
  2. Programátorské prostředí, příklad jednoduché aplikace, překlad, sestavení.
  3. Grafické operace, typy grafických kontextů, události, zpracování událostí.
  4. Vlastnosti aplikací X Toolkitu, metody nastavování vlastností, konfigurace aplikace.

Průběžná kontrola studia

Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.

Kontrolovaná výuka

Projekty musí být odevzdány do zveřejněného data, pozdní odevzdání projektu je hodnoceno 0 body.

Nahoru