Detail předmětu

Seminář Java

IJA Ak. rok 2007/2008 letní semestr 4 kredity

Aktuální akademický rok

Objektová orientace. Přehled jazyka Java - objekty, třídy, programovací techniky, knihovny, vývojová prostředí. Návrhové vzory. Ladění a údržba programů. Grafická uživatelská rozhraní, vlákna.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky, anglicky

Zakončení

zápočet

Rozsah

  • 26 hod. cvičení
  • 13 hod. projekty

Zajišťuje ústav

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Schopnost aplikace objektově orientovaného přístupu k tvorbě aplikací s využitím jazyka Java. Praktická zkušenost s tvorbou grafických uživatelských rozhraní a využitím návrhových vzorů.

Základy objektově orientovaného programování, znalost základních návrhových vzorů.

Cíle předmětu

Cílem je naučit studenty základy objektově orientovaného programování v jazyce Java.

Doporučené prerekvizity

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Základní znalosti imperativního programování (jazyk C) a algoritmizace.

Literatura studijní

  • Eckel, B.: Thinking in Java (4th Edition), 2006, ISBN: 978-0131872486 [starší edice dostupné elektronicky na WWW]

Literatura referenční

  • Eckel, B.: Thinking in Java (4th Edition), 2006, ISBN: 978-0131872486 [starší edice dostupné elektronicky na WWW]

Osnova seminářů

  1. Úvod do jazyka Java: historie, nástroje, distribuce, Java Virtual Machine (JVM). Sestavení a spuštění aplikace, struktura aplikace (balíky). Datové typy, komentáře.
  2. Pole. Příkazy, základní operátory. Deklarace třídy: atributy, metody, modifikátory přístupu. Dědičnost tříd. Inicializace objektu, konstruktory.
  3. Ladění programu (nástroje). Statické členy třídy. Objektová orientace: třídně založené jazyky, abstrakce, zapouzdření, dědičnost, polymorfismus, identita objektu, rozhraní objektu. Typová kontrola.
  4. Hierarchie dědičnosti, typová konverze, porovnávání objektů. Rozhraní v Javě. Abstraktní třídy, vnořené třídy.
  5. Výjimky. Výčtový typ, varargs, statický import. Java Archive (JAR), Apache Ant.
  6. Kontejnery: iterátor, kolekce, seznam, množina, mapa. Generické kontejnery. For-each loop, autoboxing.
  7. Vlákna (threads): sdílení, blokování, priority.
  8. Grafické uživatelské rozhraní JFC/Swing, tvorba uživatelských komponent. 
  9. Vstup/Výstup: práce se soubory, proudy, komprimace, serializace. Úvod do zpracování XML dokumentů.
  10. Znovupoužitelnost, návrhové vzory. Zásady programování v Javě.
  11. Generics. Zavádění tříd.
  12. JVM: garbage collector, profiling. Jazyky nad platformou JVM.
  13. Přehled možností technologie Java: síťová komunikace, vzdálené volání metod (RMI), Java Server Technology, Java Micro Edition.

Průběžná kontrola studia

  • Odevzdat funkční úkoly.
  • Získat nejméně 50% bodů z projektu

Kontrolovaná výuka

  • Vypracování domácích úkolů a projektu.
Nahoru