Detail předmětu

Moderní metody zobrazování 3D scény

MMD Ak. rok 2007/2008 zimní semestr

Aktuální akademický rok

Zobrazování 3D scény, metody pro realistické zobrazování založené na sledování paprsku, radiační metody, jejich vlastnosti a modifikace. Metoda sledování částic a její vlastnosti, přímé zobrazování elementárních plošek. Modely 3D scény a jejich vlastnosti pro zobrazování, hraniční modely založené na rovinných ploškách, hraniční modely s obecnými plochami, objemové modely na bázi konstruktivní geometrie (CSG), modely s prostorovým rastrem. Zpracování výstupu zobrazovacích metod, dodatečné zpracování obrazu, aplikační rozhraní OpenGL, aplikační rozhraní DirectX.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky, anglicky

Zakončení

zkouška

Rozsah

  • 39 hod. přednášky

Zajišťuje ústav

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Studenti se seznámí s moderními metodami zobrazování 3D grafické scény. Naučí se obecným postupům při analýze grafických a vizualizačních úloh. Seznámí se též s postupy fotorealistického zobrazování scény a naučí se samostatně zpracovávat zdroje na WWW a v literatuře z oblasti počítačové grafiky. Studenti se též seznámí s metodami užívanými pro technické aplikace a pro medicinská data.

Procvičení schopností samostatně zpracovávat literární zdroje.

Cíle předmětu

Seznámit se s moderními metodami zobrazování 3D grafické scény. Naučit se obecným postupům při analýze grafických a vizualizačních úloh. Seznámit se s postupy fotorealistického zobrazování scény. Naučit se samostatně zpracovávat zdroje na WWW a v literatuře z oblasti počítačové grafiky. Seznámit se s metodami užívanými pro technické aplikace a pro medicinská data.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Absolvování základního kurzu počítačové grafiky, případně obdobného kurzu v závislosti na vystudovaném bakalářském nebo magisterském oboru.

Literatura studijní

  • Pattanaik. S. N.: Computational Methods for Global Illumination and Visualization of Complex 3D Environments, Doctoral Thesis, Natinal Centre for Software Technology, Bombay, India, 1993
  • Hearn, D., Baker, M. P., Computer Graphics, Prentice Hall, USA, 1996
  • Watt. A., Watt, M.: Advanced Animation and Rendering Techniques, Theory and Practise, Addison-Wesley, USA, 1992
  • Thompson, N.: 3D Graphics Programming for Windows 95, Microsoft Press, USA 1996
  • Foley. J., Van Dam. A., Feiner. S., Hughes. J: Computer Graphics Principle & Practise, Addison Wesley, USA, 1996
  • Moeller, T., Haines, E., Real-time Rendering, AK Peters, 1999, ISBN 1569911012
  • Ebert, D., S. et al., Texturing and Modelling: A Procedural Approach, Academic Press, 1998, ISBN 0-12-228760-6 
  • Thalmann, N., M., Thalmann, D., Interactive Computer Animation, Prentice Hall, 1996, ISBN 0-13-518309-X

Literatura referenční

  • Watt. A., Watt, M.: Advanced Animation and Rendering Techniques, Theory and Practise, Addison-Wesley, USA, 1992
  • Thompson, N.: 3D Graphics Programming for Windows 95, Microsoft Press, USA 1996
  • Foley. J., Van Dam. A., Feiner. S., Hughes. J: Computer Graphics Principle & Practise, Addison Wesley, USA, 1996
  • Moeller, T., Haines, E., Real-time Rendering, AK Peters, 1999, ISBN 1569911012
  • Ebert, D., S. et al., Texturing and Modelling: A Procedural Approach, Academic Press, 1998, ISBN 0-12-228760-6 
  • Thalmann, N., M., Thalmann, D., Interactive Computer Animation, Prentice Hall, 1996, ISBN 0-13-518309-X

Osnova přednášek

  1. Zobrazování 3D scény
  2. Metody pro realistické zobrazování založené na sledování paprsku
  3. Radiační metody, jejich vlastnosti a modifikace
  4. Metoda sledování částic a její vlastnosti
  5. Přímé zobrazování elementárních plošek
  6. Modely 3D scény a jejich vlastnosti pro zobrazování
  7. Hraniční modely založené na rovinných ploškách
  8. Hraniční modely s obecnými plochami
  9. Objemové modely na bázi konstruktivní geometrie (CSG)
  10. Modely s prostorovým rastrem
  11. Zpracování výstupu zobrazovacích metod, dodatečné zpracování obrazu
  12. Aplikační rozhraní OpenGL
  13. Aplikační rozhraní DirectX

Průběžná kontrola studia

Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.

Kontrolovaná výuka

V průběhu studia je třeba odevzdat vypracovaný projekt a složit zkoušku. Výuka probíhá formou přednášek a řízených seminářů, zmeškanou výuku je třeba nahradit samostudiem.

Nahoru