Detail předmětu

Grafická uživatelská rozhraní v X Window

GUX Ak. rok 2008/2009 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Třídy aplikací z hlediska interakce s uživatelem. Zásady návrhu uživatelských rozhraní. Architektura systému X Window, historie a současnost. Vstupní a výstupní grafické operace na úrovni X serveru a Xlib. Rysy OOP v X Toolkitu a GTK+, instance a třída grafických prvků, vlastnosti instance a třídy, vnitřní implementace. Konvence nastavování vlastností prvků, výstavba aplikace. Zpracování událostí, překladová tabulka, akční tabulka. Základní bázové třídy X Toolkitu a GTK+, jejich význam a použití. GTK+ a OSF/Motif, společné vlastnosti, ovládání prvků, řetězce a styly zobrazení řetězců. Jednoduché objekty, univerzální a specializované kontejnery. Tvorba menu a dialogů. Použití přímé manipulace, Drag&Drop.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 8 hod. pc laboratoře
  • 18 hod. projekty

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Programování aplikací v prostředí X Window, GTK+ a OSF/Motif, základní metodologie návrhu uživatelského rozhraní.

Cíle předmětu

Seznámení s tvorbou aplikací s grafickým uživatelským rozhraním v prostředí Unix/X Window.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Programování v jazyce C a prostředí Unixu.

Literatura studijní

Literatura referenční

  • Hix, D., Hartson, H., R.: Developing User Interfaces: Ensuring Usability Through Product & Process, John Wiley & Sons, 1993, ISBN 0-471-57813-4
  • Scheifler, R., W., Gettys, J.: X Window System, The Complete Reference to Xlib, X Protocol, ICCCM, XLFD, Digital Press, 1990, ISBN 1-55558-050-5
  • Nye, A., O'Reilly, T.: X Toolkit Intrinsics Programming Manual, OSF/Motif Edition, O'Reilly & Associates, 1990, ISBN 0-937175-62-5
  • Krause, A.: Foundations of GTK+ Development, Apress, 2007, ISBN13: 978-1-59059-793-4
  • Heller, D.: Motif Programming Manual, O'Reilly & Associates, 3rd ed 2002, ISBN 1-56592-016-3
  • Sheets, J.R.: Writing GNOME applications, Addison-Wesley, 2001, ISBN 0-201-65791-0
  • Dallheimer, M.K.: Programming with Qt, O'Reilly Verlag GmbH, 2001, ISBN 0-596-00064-2
  • Warkus, M.: Official GNOME 2 Developer's Guide, O'Reilly, 2004, ISBN: 1-59327-030-5

Osnova přednášek

  1. Třídy aplikací z hlediska interakce s uživatelem.
  2. Architektura systému X Window, X protokol, vstupní a výstupní grafické operace, rozšíření X protokolu.
  3. Programování na úrovni Xlib/XCB, příklad jednoduché aplikace, knihovny nástrojů, příklad jednoduché aplikace s použitím X Toolkitu a GTK+.
  4. Rysy OOP v X Toolkitu a GTK+, instance a třída grafických prvků, vlastnosti instance a třídy, vnitřní implementace.
  5. Systém pojmenování prvků uvnitř aplikace a vně, nastavování vlastností, konvertory.
  6. Základní bázové třídy X Toolkitu a GTK+.
  7. Zpracovávání událostí, překladová tabulka, akční tabulka.
  8. Zásady návrhu uživatelských rozhraní.
  9. GTK+ a OSF/Motif, společné vlastnosti, ovládání prvků, řetězce a styly zobrazení řetězců.
  10. Jednoduché objekty, jejich použítí.
  11. Univerzální a specializované kontejnery.
  12. Tvorba menu a dialogů.

Osnova počítačových cvičení

  1. Konfigurace prostředí X Window, spouštění vzdálených aplikací, základní nástroje.
  2. Programátorské prostředí, příklad jednoduché aplikace, překlad, sestavení.
  3. Grafické operace, typy grafických kontextů, události, zpracování událostí.
  4. Vlastnosti aplikací X Toolkitu, metody nastavování vlastností, konfigurace aplikace.

Průběžná kontrola studia

Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.

Metody vyučování

Metody vyučování závisí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Kontrolovaná výuka

Projekty musí být odevzdány do zveřejněného data, pozdní odevzdání projektu je hodnoceno 0 body.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Nahoru