Detail předmětu

Ruština: mírně pokročilí 1/2

JR2 Ak. rok 2008/2009 zimní semestr 3 kredity

Aktuální akademický rok

Tento kurs navazuje na kurs JR1, případně je určen pro mírně pokročilé studenty, a opakuje učivo v těsné souvislosti s uváděním a procvičováním nových jazykových jevů a s rozvíjením dovedností poslechu, čtení, ústního a písemného projevu: to vše spolu s všestranným zvyšováním náročnosti.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zápočet

Rozsah

  • 26 hod. cvičení

Zajišťuje ústav

Cvičící

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Zvyšování rozsahu, samostatnosti, souvislosti a plynulosti ústního a písemného projevu. Schopnost vyjadřování osobních názorů a postojů v diskusi a při řešení problémů. Schopnosti volného překladu a elementárního tlumočení. Čtení s porozuměním a následná prezentace v odborném jazyce.

Cíle předmětu

Rozvíjení komunikativní kompetence založené na nácviku poslechu a čtení s porozuměním. Zvyšování úrovně samostatného ústního a písemného projevu. Základní zásady odborného jazyka.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Znalosti a dovednosti na úrovni dobrý začátečník.

Literatura studijní

  • Balcar, B.: Ruská gramatika v kostce. Praha, Leda, 1999
  • Fozikoš, A., Reiterová, T.: Reálie rusky mluvících zemí. Plzeň, Fraus
  • Brčáková, D., kol.: Govoritě po-ruski. Ruská konverzace. Praha, Leda, 2000

Literatura referenční

  • Jelínek, S., kol.: Raduga 2 (učebnice a pracovní sešit). Plzeň, Fraus, 1997
  • Baumgartnerová, A.: Soubor odborných textů v ruském jazyce

Osnova seminářů

21.-28.lekce-setkání po časovém odstupu,rozhovory,opakování Dotazy a odpovědi, činnost o prázdninách;čtení s porozuměním,skloňování podstatných jmen Rozhovory na všeobecná probraná temata;časování sloves Vzhled a popis osoby;sloveso obléci si, čtení s porozuměním, rozhovory Vyplňování dotazníku;skloňování přídavných jmen,čtení s porozuměním-literární text Oblékání,konkurs;vyjadřování data.P ráce s technickým textem Osobní vlastnosti,přídavná jména,zájmena jaký, který Vyjádření příčiny,vlastního názoru, slovesné vazby odlišné od češtiny Vzájemnost, nutnost, možnost, omluva, čtení a poslech s porozuměním Cestování;datum a vyjadřování času,poslech s porozuměním,rozhovory Počasí v různých ročních obdobích, přídavná jména, čtení a poslech s porozuměním.Práce s technickým textem Zvyky v různých ročních obdobích, čtení a poslech s porozuměním, opakování Zápočtový test

Osnova numerických cvičení

  1. 1. lekce: setkání po časovém odstupu, rozhovory, opakování
  2. Dotazy a odpovědi, činnost o prázdninách; čtení s porozuměním, skloňování podstatných jmen
  3. Rozhovory na všeobecná probraná temata; časování sloves
  4. 2. lekce: vzhled a popis osoby; sloveso obléci si, čtení s porozuměním, rozhovory
  5. Vyplňování dotazníku; skloňování přídavných jmen, čtení s porozuměním-literární text
  6. Oblékání, konkurs; vyjadřování data. Práce s technickým textem
  7. 3. lekce: osobní vlastnosti, přídavná jména, zájmena jaký, který
  8. Vyjádření příčiny, vlastního názoru; slovesné vazby odlišné od češtiny
  9. Vzájemnost, nutnost, možnost; omluva; čtení a poslech s porozuměním
  10. 4. lekce: cestování; datum a vyjadřování času, poslech s porozuměním, rozhovory
  11. Počasí v různých ročních obdobích; přídavná jména, čtení a poslech s porozuměním. Práce s technickým textem
  12. Zvyky v různých ročních obdobích;čtení a poslech s porozuměním; opakování
  13. Semestrální test za zimní semestr
  14. 5. lekce: cestování vlakem, zeměpisné a časové údaje; 3. stupeň přídavných jmen
  15. Životní prostředí; sloveso dávat, čtení s porozuměním. Práce s technickým textem
  16. Ochrana životního prostředí; číslovky 100 - 1000 - 1000000, měkké vzory podstatných jmen
  17. 6. lekce: ubytování, hotel; vyjadřování nutnosti; čtení a poslech s porozuměním, rozhovory
  18. Cestování letadlem; podmiňovací způsob, slovesa a slovesné vazby; čtení s porozuměním. Práce s technickým textem
  19. Uvítání hosta, psaní telegramu; čtení literárního textu s porozuměním, poslech, rozhovory
  20. 7. lekce: jídlo a pití; rozkazovací způsob, poslech s porozuměním
  21. Nakupování potravin, jídelní zvyklosti; účelové věty, čtení a poslech s porozuměním
  22. Stolování, čtení a poslech s porozuměním, rozhovory. Práce s technickým textem
  23. 8. lekce: životní styl; slovesné vazby odlišné od češtiny, neurčitá zájmena a příslovce
  24. Péče o zdraví; 2. stupeň přídavných jmen a příslovcí, čtení a poslech s porozuměním, rozhovory
  25. Ukazovací zájmena; čtení s porozuměním, technický text. Souhrnné opakování
  26. Semestrální test za letní semestr

Průběžná kontrola studia

  • Zvládnutí učiva daného semestru
  • Úspěšné zvládnutí písemného semestrálního testu (min. 50%)

zápočet na konci 1.semestru -písemný test a zkouška na konci 2.semestru Zápočet v zimním semestru a semestrální test a zkouška v letním semestru. Zápočet se získává úspěšným absolvováním písemného testu z lekcí 21-27 z učebnice: Nekolová,Camutailová,Vasiljeva-Lešková:Ruština nejen pro samouky.Leda,Praha 2002 Zkouška v letním semestru se skládá 1. z písemného testu z lekcí 28-34 z učebnice: Nekolová,Camutailová,Vasiljeva-Lešková:Ruština nejen pro samouky.Leda,Praha 2002 2. z poslechového testu s úkoly na porozumění 3. z práce s originálním textem s úloly na porozumění

Metody vyučování

Metody vyučování závisí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Kontrolovaná výuka

  • Aktivní účast v práci v seminárních cvičeních
  • Samostudium a plnění zadaných domácích prací
  • 75% docházka
  • Průběžné testy

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-BC-3, obor BIT, libovolný ročník, povinně volitelný
Nahoru