Detail práce

Umělá inteligence pro hraní her

Bakalářská práce Student: Bayer Václav Akademický rok: 2016/2017 Vedoucí: Smrž Pavel, doc. RNDr., Ph.D.
Název anglicky
Artificial Intelligence for Game Playing
Jazyk práce
český
Abstrakt

Práce se zabývá metodami umělé inteligence aplikovanými pro hraní strategických her, ve kterých probíhá veškerá interakce v reálném čase (tzv. real-time strategic - RTS). V práci se zabývám zejména metodu strojového učení Q-learning založenou na zpětnovazebním učení a Markovovu rozhodovacím procesu. Praktická část práce je implementována pro hraní hry StarCraft: Brood War.Mnou navržené řešení, implementované v rámci pravidel soutěže SSCAIT, se učí sestavit optimální konstrukční pořadí budov dle hracího stylu oponenta. Analýza a vyhodnocení systému jsou provedeny srovnáním s ostatními účastníky soutěže a rovněž na základě sady odehraných her a porovnání počátečního chování s výsledným chováním natrénovaným právě na této sadě.

Klíčová slova

umělá inteligence, StarCraft: Brood War, Q-učení, posilované učení, strategické hry v reálném čase, SSCAIT

Ústav
Studijní program
Informační technologie
Soubory
Stav
obhájeno, hodnocení C
Obhajoba
14. června 2017
Oponent
Průběh obhajoby

Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm "C".

Otázky u obhajoby
  1. Vysvětlete jakým způsobem motivují odměňovací (reward) funkce agenty k dosažení vítězství ve hře, když navržené odměňovací funkce v podstatě jen hodnotí dodržení jednoduchých pravidel stavby budov.
  2. Diskutujte, které další součásti hry StarCraft jsou dobrými adepty na využití zpětnovazebného učení a pro které části se tento způsob automatizace nehodí.
Komise
Zbořil František V., doc. Ing., CSc. (UITS FIT VUT), předseda
Burget Lukáš, doc. Ing., Ph.D. (UPGM FIT VUT), člen
Hliněná Dana, doc. RNDr., Ph.D. (UMAT FEKT VUT), člen
Matoušek Petr, doc. Ing., Ph.D., M.A. (UIFS FIT VUT), člen
Zachariášová Marcela, Ing., Ph.D. (UPSY FIT VUT), člen
Citace
BAYER, Václav. Umělá inteligence pro hraní her. Brno, 2017. Bakalářská práce. Vysoké učení technické v Brně, Fakulta informačních technologií. 2017-06-14. Vedoucí práce Smrž Pavel. Dostupné z: https://www.fit.vut.cz/study/thesis/19998/
BibTeX
@bachelorsthesis{FITBT19998,
    author = "V\'{a}clav Bayer",
    type = "Bakal\'{a}\v{r}sk\'{a} pr\'{a}ce",
    title = "Um\v{e}l\'{a} inteligence pro hran\'{i} her",
    school = "Vysok\'{e} u\v{c}en\'{i} technick\'{e} v Brn\v{e}, Fakulta informa\v{c}n\'{i}ch technologi\'{i}",
    year = 2017,
    location = "Brno, CZ",
    language = "czech",
    url = "https://www.fit.vut.cz/study/thesis/19998/"
}
Nahoru