V listopadu obhajuje svou disertační práci Ján Čegiň z Ústavu počítačové grafiky a multimédií
Ing. Ján Čegiň představí svou disertační práci v úterý 25. 11. 2025 od 9:30 v místnosti G108. Práce s titulem „Strojové učení s aktivním zapojením človeka pro textovou augmentacu v ére LLM“ / „Machine Learning With Human in the Loop for Textual Augmentation in the Era of Llms“. Práci vedl v roli školitele doc. Jakub Šimko (ÚPGM).
Čegiňova práce reaguje na rychlý pokrok v oblasti velkých jazykových modelů (LLM), který vzbudil zájem o jejich potenciál pro zlepšení procesů augmentace dat, zejména ve srovnání s tradičními metodami založenými na lidské práci. Vytváření nových trénovacích dat bez nutnosti shromažďovat další reálné vzorky je klíčové pro zlepšování modelů umělé inteligence. Tradičně tento proces vyžadoval nákladné a časově náročné crowdsourcingové úsilí. Práce zkoumá, jak mohou velké jazykové modely (LLM) nejen nahradit lidské pracovníky, ale v některých případech je dokonce překonat v generování rozmanitých, platných a nákladově efektivních trénovacích dat. „Tato práce propojuje techniky lidské výpočetní práce a umělou inteligenci a vytváří prostor pro efektivnější, škálovatelnější a udržitelnější přístupy k trénování menších a efektivnějších modelů,“ shrnuje nejobecněji přínos práce sám autor.
Čegiň se ve svém výzkumu zabývá těmito hlavními otázkami:
Jaká je efektivnost LLM ve srovnání s lidskými pracovníky při augmentaci dat?
Jaká je přenositelnost lidských výpočetních technik do LLM promptingu?
Jaké jsou náklady a přínosy přístupu založeného na LLM ve srovnání s tradičními metodami?
Prostřednictvím rozsáhlých experimentů Čegiň dokazuje, že LLM mohou generovat rozmanitější a platnější textová data než lidští pracovníci a zároveň výrazně snižují náklady. „Ukázali jsme také, že techniky inspirované lidským chováním (např. poskytování příkladů jako nápovědy) zlepšují výkon následných modelů. A také jsme zjistili, že rozšíření založené na LLM je obzvláště cenné v prostředí s nedostatkem dat, resp. když je k dispozici jen málo označených příkladů.“
S abstraktem disertační práce se můžete seznámit zde.
Setkání s odborníky z praxe, 21 odborných témat, 24 stánků firemních partnerů a panelovou diskuzi s absolventy přinesla tradiční podzimní konference inovačních technologií Žijeme IT, která se konala 30. října na FIT. Akce se zúčastnilo přes 350 účastníků z řad studentů, akademiků a zástupců firem.
Hovořilo se například o možnostech využití AI a ML v praxi, ochraně dat a kybernetické bezpečnosti, softwarové architektuře a pokročilých technologiích v průmyslu. Na záznamy jednotlivých přednášek se můžete nyní podívat na webu zijemeit.cz.
Vojtěch Mrázek obdržel prestižní grant GA ČR JUNIOR STAR pro excelentní začínající vědce
Na Fakultu informačních technologií VUT míří pětiletý projekt a s ním i významná finanční dotace pro řešitelský tým. Vojtěch Mrázek z Ústavu počítačových systémů získal se svým týmem podporu Grantové agentury ČR v podobě GA ČR Junior Star. Jde o mimořádný úspěch, což dokládá i náročnost výběrového řízení, v němž uspěly na poli technických věd v rámci celé republiky jen 3 týmy a jediný z nich pochází z VUT. Granty Junior Star jsou určeny excelentním začínajícím vědkyním a vědcům do 8 let od získání titulu Ph.D., kteří již publikovali v prestižních mezinárodních časopisech a mají za sebou významnou zahraniční zkušenost. O jejich udělení rozhoduje porota složená výhradně ze zahraničních výzkumníků. Odměna za náročný proces výběru stojí za to: Díky pětiletému trvání s možností čerpat až 25 milionů Kč a bez potřeby dofinancování mateřské instituce získávají řešitelé příležitost vědecky se osamostatnit, založit či podpořit výzkumný tým a přinést do české vědy nová výzkumná témata.
Výzkumné osamostatnění i zapojení studentů
Výše uvedené potvrzuje i sám Vojtěch Mrázek. „Velmi si vážím tohoto projektu, protože mi umožní budovat tým a bez týmu to vzhledem ke komplexnosti technologií dnes nejde. Toto není práce pro jednoho člověka.“ Výzkumný tým proto odborně doplňuje doktorka Marcela Zachariášová a Ing. Martin Hurta. Mrázek současně dodává, že podpořený projekt umožní využít také potenciál studentů fakulty, jejichž dobré znalosti z oblasti počítačového inženýrství jsou pro úkol příslibem. „Na týmu by se měli podílet i studenti v rámci svých bakalářských a diplomových prací – tyto práce mohou k tématu přistupovat ze softwarového pohledu.“
Vítězný projekt Vojtěcha Mrázka a jeho týmu "EvoML-EDA: Synergy of Evolutionary Algorithms and Advanced Machine Learning Algorithms for Digital Circuit Design" si klade za cíl propojit výhod evolučního návrhu elektronických obvodů a pokročilých metod strojového učení pro zlepšování designu čipů. K návrhu a optimalizaci obvodů využívá Mrázek se spolupracovníky evoluční algoritmy fungující na principu postupných neplánovaných změn vedoucích ke zlepšování fungování. Nevýhodou těchto algoritmů je poměrná časová náročnost, odměnou jsou ale transformace, které, pokud se propojí s algoritmy strojového učení, vedou k jejich vylepšení. Ovlivňování evolučních algoritmů a AI algoritmů je přitom oboustranné – také evoluční návrhové algoritmy se v interakci zdokonalují. Výsledkem je pak třeba zvýšení efektivity výpočtů a s tím související snižování energetické náročnosti výpočetních operací. Což je, jak poznamenává Mrázek, podmínkou toho, abychom dokázali držet krok se stále rychlejším zlepšováním technologií a byli je schopni lépe využívat. Mrázek současně připomíná, že vzhledem k délce trvání projektu je třeba zajistit, aby se výsledné algoritmy daly použít i na ty technologické novinky, které v mezidobí začnou hrát zásadní roli. A konkrétně zmiňuje kvantové počítání nebo třeba související aspekty bezpečnosti čipů.
Electronic Design Automation: obor, v němž jsme silní
Představit si celý proces návrhu čipů je pro neodborníka výzvou. Vojtěch Mrázek při vysvětlování svého výzkumného tématu používá obraz tří vrstev procesu: „Máme vlastní softwarovou architekturu čipů, např. pro zpracování internetového provozu nebo videa, což jsou témata, které na fakultě řeší jiné výzkumné skupiny. A pak je rovina technologie čipů, ‚stavba‘ hardwaru, na niž se zaměřují například na FEKTu. A mezi nimi existuje vrstva, které se říká EDA, Electronic Design Automation.“ Tuto „prostřední“ vrstvu si lze představit jako tvorbu softwarových nástrojů pro návrh integrovaných elektronických systémů, zde tedy čipů. „My jsme uprostřed, rozkročeni, obrazně řečeno, mezi softwarem a hardwarem, můžete si nás představit jako překladatelský článek mezi hardwarem a softwarovou architekturou čipů. Já bych měl zajistit co nejefektivnější a energeticky nejúspornější komunikaci obou rovin. A právě v tomto směru čipového průmyslu je FIT úspěšný a silná je na tomto poli i samotná Evropa.“ Mrázek připomíná, že FIT VUT a výzkumná skupina Evolvable Hardware patří v oblasti Electronic Design Automation mezi desítku nejlepších v Evropě, jak dosvědčuje i žebříček databáze Computer Science Ranking a jak dokládá i spolupráce se zahraničními partnery.
Pokud jde o samotný projekt, Mrázek zmiňuje inspiraci a cennou zpětnou vazbu kolegů při sestavování jeho návrhu. Konkrétně zazní jména prof. Lukáše Sekaniny, doc. Milana Češky nebo doc. Ondřeje Lengála. Váží si také pomoci pracovnic Ekonomického oddělení fakulty. Sám opakovaně připomíná, že projekt zdaleka není jen o jeho práci, je to záměr kolektivní. Skupina mladých vědeckých pracovníků, doktorandů a studentů zajistí kompletní výzkumné téma, které sahá od návrhu algoritmů přes návrh obvodů po samotnou testovatelnost.
Doplňme, že Vojtěch Mrázek zaznamenal v nedávné minulosti vícero velkých úspěchů. Jejich symbolickým vyjádřením je nejprestižnější české veřejné ocenění za vědu a výzkum, cena Česká hlava, kterou za svůj výzkum záměrných chyb v integrovaných obvodech dostal v roce 2019.
Přehled dalších úspěšných řešitelů a vítězných projektů najdete na oficiální stránce grantové soutěže GA ČR Junior Star.
Mimořádný úspěch profesora Jiřího Jaroše je současně oceněním kvality výuky na FIT VUT
Bezesporu významný milník pro profesora Jiřího Jaroše – a současně doklad o úrovni výuky na Fakultě informačních technologií. Tak by se dal v kostce popsat význam Ceny ministra školství, mládeže a tělovýchovy za vynikající vzdělávací činnost na vysoké škole, kterou Jaroš, společně se třemi dalšími osobnostmi, obdržel z rukou ministra školství Mikuláše Beka v úterý 4. listopadu 2025 v Lichtenštejnském paláci v Praze. Ocenění je udělováno zaměstnancům vysokých škol za výjimečné a inovativní pedagogické počiny. Jeho cílem je upozornit na význam kvalitní vzdělávací činnosti na vysokých školách a vyzdvihnout příklady dobré praxe a současně inovace v oblasti vzdělávání.
Nejen špičkovým vědcem
Jiří Jaroš pracuje řadu let v oblastech vysoce náročného počítání (high-performance computing), programového vybavení pro výzkum a vývoj, paralelních a distribuovaných algoritmů a numerické simulace. Od roku 2016 vede na Fakultě informačních technologií výzkumnou skupinu Superpočítačových technologií. Jeho výzkumným polem je fotoaktustické snímkování a umožnění jeho praktických aplikací, aktuálně zvlášť v personalizované medicíně. V loňském roce byl publikován úspěch jím vedeného výzkumného týmu v podobě přelomové diagnostické technologie optického 3D fotoakustického skeneru. Jaroš je spoluzakladatelem projektu k-Wave, který se stal de facto standardním softwarem v oboru personalizované medicíny s téměř 25 tisíci registrovaných uživatelů z celého světa.
O nic méně významná je však Jarošova role ve vzdělávání studentů a studentek IT oborů. Jiří Jaroš je inovativním pedagogem, který své kurzy průběžně obohacuje o nejnovější poznatky z výzkumu i praxe. Nebojí se zavádět do výuky nové postupy a své studenty motivuje zapojováním do mezinárodních projektů. Byl to právě on, kdo se zasadil o přístup studentů a studentek FITu k superpočítačovým technologiím ostravského centra IT4Innovations. Sám to vnímá jako otvírání dveří k budoucnosti: „Na Fakultě informačních technologií získávají naši studenti možnost pracovat s technologiemi, které se do běžné praxe dostanou až za deset let. Učí se spouštět rozsáhlé programy, analyzovat jejich výkon i energetickou náročnost. Získávají tak dovednosti, které jsou na trhu práce mimořádně ceněné. Tyto zkušenosti uplatňují při řešení diplomových prací i výzkumných projektů, kde dosahují skutečně výjimečných výsledků. Díky tomu přicházejí do praxe nejen s hlubokými znalostmi, ale i s reálnou zkušeností z práce na nejmodernějších výpočetních systémech – což jim poskytuje výraznou konkurenční výhodu.“ Dodejme, že aktuálně je jeho jméno spojováno s významným projektem Czech AI Factory, v jehož rámci má na starosti školící aktivity (studentů i komerčních subjektů) a vznik souvisejícího studentského hubu přímo na FITu.
Jiří Jaroš (uprostřed) během slavnostního ceremoniálu v Lichtenštejnském paláci (4. listopadu 2025) | Autor: MŠMT
Odměny a výzvy úspěšného pedagoga
Jarošovy pedagogické schopnosti a přínos byly oceněny již v březnu letošního roku Cenou Wernera von Siemense. V rozhovoru při příležitosti převzetí ocenění ve zkratce definoval svůj pedagogický styl jako jistý druh divadelního představení: „Od malička jsem tak trochu showman, extrovert, který měl vždy potřebu být středem pozornosti. A to se logicky promítlo i do mého přístupu k výuce. Snažím se, aby to nebyla jen přednáška, ale spíš takové malé divadelní představení. Ale základem je pochopitelně příprava. Každou přednášku si pečlivě trénuji, procházím videozáznamy z minulých let, doplňuji nejnovější poznatky a ladím detaily tak, aby vše do sebe hezky zapadalo. V podstatě stavím příběh – s úvodem, zápletkou, rozuzlením i ponaučením.“
Hledat vnitřní motivaci pedagoga po letech působení ve vysokoškolském prostředí nemusí být snadné. Jaroš zmiňuje, že největší odměnou pro něj je, když se jeho studenti po nástupu do praxe vracejí s úsměvem a potvrzují, že znalosti a zkušenosti získané během studia pro ně mají skutečný význam. „Vždy je co vylepšovat a je třeba hledat nové cesty. Mým cílem je především studenty zaujmout, probudit v nich zájem o problematiku a motivovat je k aktivnímu zapojení. Mým snem je výuka, která je interaktivní a založená na dialogu mezi studenty a vyučujícími. Chci, aby přednášky byly živou debatou, aby studenti přicházeli na cvičení s očekáváním, že si vyzkoušejí něco nového a zároveň byli teoreticky připraveni řešit konkrétní úlohy.“ Pomyslnou třešničkou na dortu pak je podle něj samostatný projekt, díky němuž si studenti osvojí praktické dovednosti a prokáží, že látku skutečně ovládají.
Praxe vysokoškolského učitele samozřejmě přináší i překonávání překážek. Přitom některé z nich souvisí s dobou a dříve třeba nepředstavovaly tak výrazný problém. Jiří Jaroš má pocit, že studenti dnes často vnímají osobní účast na výuce jako méně přínosnou. Přednášky si snadno mohou pustit online, většinu informací dohledají na internetu a umělá inteligence jim poradí často s neuvěřitelnou přesností. „Univerzita však není jen o vzdělávání – je především o setkávání, sdílení zkušeností a budování vztahů. Právě v této oblasti vidím velké rezervy. Potřebujeme studenty znovu přivést zpět do poslucháren, seminárních místností, ale také na nádvoří, do kavárny či univerzitního klubu. Zkrátka tam, kde vzniká skutečná akademická komunita,“ uzavírá pohled na svou profesi vysokoškolského učitele oceněný profesor Jaroš.
FIT VUT je dobrou adresou pro všechny zájemce a zájemkyně o studium informačních technologií. Je to také zásluhou skvělého pedagogického působení Jiřího Jaroše, které dokládá Cena ministra školství. Děkujeme a gratulujeme!
Od 1. listopadu 2025 si můžete podat přihlášku ke studiu na Fakultě informačních technologií VUT. Do bakalářského studijního programu se můžete hlásit do 31. března 2026, přihlašování do navazujícího magisterského studia je otevřeno do 15. dubna 2026. FIT VUT nabízí prestižní vzdělání ve všech stupních studia a je také centrem špičkového výzkumu.
Bakalářské studium je formálně bez specializací či oborů. Je na něm jeden studijní program – Informační technologie. Naučíš se tu poctivé základy a studium ti dá přehled v oblasti informačních technologií – studenti a studentky si sáhnou na spoustu technologií, nakouknou do řady témat a vyzkouší si projekty. Již během bakalářského studia můžeš získat praktické zkušenosti z TOP firem, se kterými naše fakulta spolupracuje. Odměnou pak je široké uplatnění na trhu práce po absolvování školy.
Ale bakalářem cesta na FIT nekončí, nabízíme i navazující magisterské studium, na jehož konci budeš odborníkem ve zvoleném směru s titulem inženýra a možnostmi uplatnění na pokročilejších pozicích.
Přijď se k nám podívat na jeden ze dnů otevřených dveří a zjisti, jak to na FIT chodí, jak se přihlásit a zeptat se na vše, co tě zajímá. Kompletní informace o přijímacím řízení nalezneš na webu FIT v sekci pro uchazeče.
Přidej se k nám a začni budovat svoji budoucnost. Tady můžeš začít.