Aktualita
Kategorie: novinka
Dne: 4. července 2025
Letošní STEAM Slam přivedl na naši fakultu úspěšné studentské projekty
![[img]](https://www.fit.vut.cz/fit/news-file/d295687/01__VUT_FIT_STEAM-Slam_2025-06-20_Konicek_030_1600_1600.jpg)
V pátek 20. června se na Fakultě informačních technologií VUT představily desítky středoškolských studentů s technickými a přírodovědeckými projekty, které vznikly v rámci STEAM klubů. Konferenci STEAM Slam i kluby samotné organizuje JCMM. Součástí akce na naší fakultě bylo sdílení zkušeností mladých vědců s cestou k vysokoškolskému studiu a výzkumu, prohlídka moderních fakultních laboratoří nebo interaktivní přednáška o mozku a mysli. Digitální workshopy nabízel kamion partnerské FabLab University.
Účastníky akce, kteří přijeli ze středních škol z celého Jihomoravského kraje, přivítal ředitel JCMM Miloš Šifalda, jenž vyzdvihl hravost a radost plynoucí z objevování a bádání. Úvodního slova se ujal také Miroslav Doupovec, matematik a prorektor pro studium Vysokého učení technického v Brně. „VUT pokrývá všechny tradiční technické obory, jako jsou strojařina, elektrotechnika, informatika, ale také architekturu a výtvarné umění. Pro studium nabízí nadstandardní podmínky a vybavení. Pokud se chcete přes prázdniny posunout v tom, co vás zajímá, mohu doporučit celou řadu letních škol na VUT, jako je například Letní škola IT pro holky právě na FIT,“ zmínil a poděkoval JCMM a městu Brnu za podporu studentů a vysokých škol. V hlavní části programu akce prezentovali výsledky bádání zástupci STEAM klubů – středoškoláci a středoškolačky, kteří v uplynulém školním roce pracovali na dvanácti technických a přírodovědných tématech. V souladu se zkratkou STEAM (science, technology, engineering, arts, mathematics, pozn. red.) propojovali vědu, technologie, inženýrství, umění a matematiku při řešení reálných problémů.

V hlavní části programu akce prezentovali výsledky bádání zástupci STEAM klubů – středoškoláci a středoškolačky, kteří v uplynulém školním roce pracovali na dvanácti technických a přírodovědných tématech. V souladu se zkratkou STEAM (science, technology, engineering, arts, mathematics, pozn. red.) propojovali vědu, technologie, inženýrství, umění a matematiku při řešení reálných problémů.
Jeden z týmů zjišťoval, zda je umělá inteligence chytřejší než člověk. Další měl možnost poznat práci architektů z Kanceláře architekta města Brna, která má na starosti městské plánování. Došlo i na molekulární biologii a zkoumání patogenů, které přenášejí klíšťata, nebo na představení výzkumu počítačové lingvistiky či dálkového průzkumu Země.

Vysoká škola jako osobní výzva
Součástí programu byla také panelová diskuze tří mladých vědců a jedné vědkyně, kteří působí na různých pracovištích VUT. „Náš“ Anton Firc zkoumá dopad hlasových deepfakes na počítačovou bezpečnost. Karel Juřík, působící na FEKT VUT, pracuje na vytvoření nízkotlakého zdroje plazmatu pro pohon satelitů na nízké oběžné dráze. Aleš Kraml z FSI VUT vytváří modely chování elektrických strojů v zatížení a zabývá se provázaností elektřiny, tepla a mechaniky. Konečně výzkumem bioplastů produkovaných bakteriemi, jako alternativou obvyklých plastů, se zabývá Veronika Řeháková z Fakulty chemické VUT, která také přiblížila svou výzkumnou stáž v Malajsii.

Někteří panelisté uváděli, že hlubší zájem o obor, v němž se později prosadili, přišel až se závěrem střední školy nebo na vysoké škole. Přechod ze střední na vysokou školu hodnotili diskutující jako výzvu. „Vysoká škola je náročná na sebeorganizaci času a úsilí. Je to jiný formát, než znáte ze střední školy. Když to přeženu, tak půl roku se nic neděje a pak máte v krátkém období všechny zkoušky,“ přiblížil Karel Juřík a Veronika Řeháková dodala: „Na základce a střední jste trochu divní, když jste šprt, a na vysoké jste divní, když šprt nejste. Pohled na věc se tady otáčí.“ Důležitost seznámení s prostředím vysoké školy, kde by chtěl uchazeč studovat, vyzdvihl právě Anton Firc. „Až se budete rozhodovat, na kterou školu půjdete, určitě se tam běžte podívat. Uvidíte, jak se vám fakulta a město líbí, a hodně to prozradí, zda tam budete spokojeni.“
Více podrobností včetně toho, jak se do práce středoškolských týmů zapojují jednotlivé fakulty VUT, najdete v původním článku Petra Kubíčka na webu VUT.

