Aktualita
Kategorie: novinka
Dne: 7. října 2025
Experti z průmyslu součástí výuky na FITu
![[img]](https://www.fit.vut.cz/fit/news-file/d305080/1000022720_1600.jpg)
Dobrou praxí výuky informačních technologií se stávají zvané přednášky odborníků z průmyslové praxe. Studenti díky nim získávají příležitost učit se přímo od lidí, kteří určují směr vývoje v oboru a zároveň inspirují komunitu praktickými zkušenostmi. Tento přístup se na FITu uplatňuje už řadu let. Vybrané příklady z mnoha představuje výuka předmětů Analýza binárního kódu (IAN), Správa serverů IBM zSeries (IIZ) nebo např. Tvorba uživatelských rozhraní (ITU). Obdobný přístup aplikuje ve svých předmětech zajišťovaných na Ústavu informačních systémů také Jan Pluskal.
Rozpis kurzů Seminář C# (ICS) a Programování v .NET a C# (IW5) počítá hned s několika externími přednášejícími. „Stejně jako kurz ICS je i předmět IW5 veden ve spolupráci s předními odborníky z praxe, kteří se aktivně podílejí na výuce. Naši přednášející jsou špičkoví experti v oblasti softwarového vývoje, kteří se dlouhodobě věnují moderním technologiím a své zkušenosti pravidelně sdílí s komunitou. Mnozí z nich vedou rozsáhlé týmy vývojářů ve společnostech zabývajících se SW vývojem na zakázku, což studentům přináší hluboký vhled do technologií i do reálného řízení projektů a týmové spolupráce.“ Přednášející jsou také uznávanými osobnostmi .NET komunity, vystupují na konferencích jako WUGDays, Update Conference či MeetUpdate, pořádají odborné akce a řada z nich je opakovaně oceňována společností Microsoft prestižním titulem MVP (Most Valuable Professional).
Jedním z těchto odborníků je Ing. Roman Jašek, který svou úvodní lekci v předmětu IW5 absolvoval před 3 týdny a znovu do výuky přispěje tématy, jako je Blazor, Azure nebo NET Multi-platform App UI. „V rámci kurzu mám několik přednášek. Studenti, kteří je navštěvují, se dozví, jak vytvořit webovou aplikaci, z jakých částí se skládá, jak funguje komunikace mezi částí, která se zobrazuje uživateli v prohlížeči, a částí, která běží na pozadí. Zároveň se naučí, jak funguje komplexní řešení pro správu a přihlašování uživatelů do webové aplikace a jaké standardy se používají při vývoji webových aplikací.“
Jašek přiznává, že výuka je pro něj výzvou. Ta spočívá ve vysvětlování principů, které zná z praxe, způsobem, jenž bude srozumitelný lidem, kteří s nimi ještě nemají zkušenosti. Výhodu „lidí z oboru“ spatřuje v tom, že mohou přinést své praktické zkušenosti z dlouhodobé práce s danou technologií – setkávají se se situacemi, které nelze plně pokrýt při výuce ve škole. Zároveň mohou poskytnout vhled do aktuálního vývoje v konkrétní oblasti. „Věřím, že to může být pro studenty přínosné při rozhodování, na který směr se zaměřit, a tedy i při výběru budoucího zaměstnání.“

Jedním z témat, které Jašek se studenty diskutoval, je využití umělé inteligence v projektech studentů. Sám přirozeně AI používá v každodenní práci, takže očekává, že s ní budou pracovat i studenti. „Na druhou stranu jsem studentům řekl, že AI je dobré používat, ale současně nezneužívat. Pokud vyřeší celý úkol za ně, aniž by pochopili, co vytváří, je to kontraproduktivní. V takovém případě přicházejí o příležitost naučit se něco nového… a AI je může skutečně nahradit.“ Umělá inteligence, která uvolňuje ruce (např. zajištěním repetitivních úkolů) k tomu, aby se člověk soustředil na kreativní části, které jej posouvají vpřed, zvýší to produktivitu.
Vedle Jaška se do výuky předmětu zapojuje Martin Dybal, Maroš Janota a další. Využívání odborníků z průmyslové praxe má ve vysokoškolském studiu IT jistě své místo. Dokládá to i studium na naší fakultě.