Monitoring

Dne: 10. února 2020

Nejlepší vysoké školy 2020

Datum vydání: 10.02.2020 | Zdroj: Týden |  Strana 30 | Autor: Vladimír Barák



Časopis TÝDEN již popáté přináší unikátní srovnání vysokých škol a univerzit. Dobrá zpráva: ty nejlepší si svou vynikající úroveň udržely i letos. Instituce navíc nezaspaly a pro letošek si připravily řadu novinek.

Bez vysoké školy se dnes dá dost dobře obejít. Rekordní zaměstnanost a snižování požadavků zaměstnavatelů u uchazečů o zaměstnání mohou budit dojem, že k získání dobré práce není vysokoškolský diplom důležitý. Ale stále platí, že každé dosažené vzdělání je konkurenční výhodou oproti ostatním, kdo jím nedisponují. A v některých případech, jako je povolání lékaře, advokáta či učitele, je diplom stále povinností. Na konci února mají zájemci poslední možnost, kdy se mohou hlásit na největší tuzemské univerzity. A určitým vodítkem, kterou z institucí si pro svůj další studijní život vybrat, může být žebříček TÝDNE, jenž letos vychází již popáté.
"Zveřejněním vlastního srovnání nechceme nahrazovat státní regulační orgány. Rádi bychom ale mladým lidem usnadnili výběr vysoké školy. Současní studenti pak jistě ocení informaci o kvalitě navštěvované instituce. Zveřejněním srovnání jednotlivých kategorií také chceme ocenit ty školy, které jsou z našeho pohledu takovými centry vzdělanosti, jak si vysokoškolské instituce představujeme" uvedl k žebříčkům Daniel Koppl, výkonný ředitel vydavatelství Empresa Media, do jehož portfolia spadá i TÝDEN.

Hodnocených je více

Žebříček časopisu TÝDEN je v českých poměrech unikátní. S žádostí o poskytnutí dat jsou totiž osloveny všechny veřejné a státní vysoké školy. Zapojit se mohou i školy soukromé, pokud o to projeví zájem. Že si žebříček získává respekt u samotných vysokoškolských institucí, dokládá i počet škol zapojujících se do srovnání. Zatímco v prvním ročníku 2016 data zaslalo třicet škol, v letošním již takřka padesát. Pro úplnost dodejme, že v České republice může jako vysoká škola působit více než 70 subjektů.
Redakce stejně jako v minulých letech rozdělila vysoké školy do sedmi skupin podle jejich zaměření. Tu správnou instituci zde tedy naleznou zájemci o společenské vědy, techniku nebo třeba zemědělství. Změna však nastala v případě kategorie zdravotnictví, lékařství a farmacie. Představitelé některých lékařských fakult sdružených do Asociace děkanů lékařských fakult ČR opakovaně vyjadřovali nesouhlas s využitou metodikou měření. Redakce se proto coby vstřícný a konstruktivní krok rozhodla kategorii vyhodnotit samostatně, kdy metodika bude ještě konzultována s experty na danou vědní oblast. Kategorie bude vyhlášena samostatně v následujících týdnech. Pro kompletnost však dodejme, že tuzemské lékařské fakulty s výjimkou té spadající pod Ostravskou univerzitu nečelily v posledním roce žádnému významnému skandálu souvisejícímu s kvalitou.

Spousta nového

Ty největší české univerzity se v loňském roce sžívaly s takzvanou institucionální akreditací. Jde o novinku, kterou přinesla novela vysokoškolského zákona. Zatímco v minulosti žádaly všechny vysoké školy o akreditaci jednotlivých studijních oborů u Akreditační komise, v současnosti má pravomoc kontrolovat a regulovat české vysoké školství Národní akreditační úřad pro vysoké školství. Ten může v případě, že školu vyhodnotí jako špičkovou, rozhodnout o akreditaci institucionální, jež v podstatě přenáší možnost akreditovat si vlastní studijní programy na samotné školy. Ty díky tomu mohly začít experimentovat s novinkami dosud v Česku neviděnými.
Masarykova univerzita v Brně nově začala nabízet například studijní programy, jež propojují to nejlepší z několika fakult. Studenti mají sice domovskou fakultu, ale doplňkové předměty volí i z nabídky dalších fakult. I právník tedy například může docházet na lékařskou fakultu, pokud se chce zabývat například lékařským právem. Zajímavými novinkami pak jsou bakalářský studijní program tlumočnictví českého znakového jazyka nebo experimentální a molekulární biologie se specializací nazvanou buněčná biologie.
Zajímavou cestou se vydala Filozofická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Ta láká studenty na dynamický systém kombinace studijních programů. Studenti si mohou většinu programů volně kombinovat v rámci takzvaného sdruženého studia. Čerství absolventi středních škol se přitom nemusejí rozhodnout pro konkrétní kombinaci hned po maturitě a na volbu vedlejšího oboru mají rok času.
Velmi úzce zaměřený ekonomický program otevřela Fakulta ekonomicko -správní Univerzity Pardubice. Bakalářský studijní program profesního zaměření hospodářská politika a veřejná správa se specializuje na obchodní inspekci.
Univerzita Hradec Králové jako jediná vysoká škola v České republice nově nabízí celé portfolio studenta toxikologie v rámci prestižního studijního oboru. Znamená to tedy, že toxikologii vyučuje jak v rámci bakalářského studia, tak v navazujícím magisterském studiu a nově i na doktorské úrovni, čímž je celý program ojedinělý.
Novinku s ambicí podpořit místní rozvoj představila Fakulta filozofická Západočeské univerzity v Plzni. Ve stávajícím akademickém roce zahájila výuku navazujícího magisterského studijního programu bavorská studia. Reaguje jím na potřeby trhu práce v Plzeňském a Karlovarském kraji, kde chybí kvalifikovaná pracovní síla s vynikající znalostí němčiny.
Studijní program zohledňující moderní trendy nově otevřelo Vysoké učení technické v Brně. Nazývá se sportovní technologie a kombinuje sport a technické vědomosti. Absolventi se stanou odborníky například na chytré náramky, tachografy, snímače pohybu nebo systémy pro celotělovou diagnostiku.
Podnikaví a ekonomicky smýšlející jedinci by pak mohli vzít v úvahu studijní program inovativní podnikání Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity. Při jeho tvorbě se vycházelo z finského vzdělávacího konceptu Team Academy, který vznikl na Univerzitě aplikovaných věd v Jyvaskyle. Ten staví zejména na výuce orientované na praxi.

Bez učitelů, zato s kouči

Rovnou uveďme, že vzdělávací program se nehodí pro konzervativně smýšlející studenty či pedagogy. Ostatně učiteli tu nejsou běžní akademičtí pracovníci a teoretici, důraz je kladen na odborníky z praxe. Studentům se tu věnují takzvaní koučové. Posluchači jsou rozděleni do týmů a každý tým má svého kouče. Učebny jsou barevné a studenti mohou libovolně pohybovat s nábytkem. Důležité je, aby se cítili pohodlně. Výuka neprobíhá prostřednictvím přednášek, cvičení a seminářů jako jinde a teorie je probírána zejména prostřednictvím samostudia. Zajímavé je, že už během studia si musejí založit vlastní firmy. Mohou zbohatnout... Anebo naopak hodně prodělat. Škola argumentuje tím, že i neúspěch patří k životu.
Novinky ale mají nejen velké veřejné univerzity. Nabídku rozšiřují i soukromé školy. Do našeho žebříčku se například každoročně hlásí Vysoká škola finanční a správní. Ta má nově akreditovaný program kriminalistika a forenzní disciplíny, jímž chce konkurovat bezpečnostně zaměřené Policejní akademii ČR. A pozadu nezůstává ani pražský CEVRO Institut, který se v našem srovnání pravidelně umísťuje v TOP 5 v kategorii právo a bezpečnost. Nově nabízí magisterský program Philosophy, Politics, Economics, který je vyučován v angličtině - kdy vyučující přijíždějí z celého světa - a je vytvořen po vzoru oxfordských studií.
Na závěr dodejme, že žebříček TÝDNE je pouze orientačním hodnocením sloužícím jako pomůcka při volbě studia. Jedinou institucí, která má ze zákona pravomoc posuzovat vysoké školy, je Národní akreditační úřad pro vysoké školství. >

***

Humanitní
vědy

Děkanové nejlépe umístěných fakult doc. PhDr. Michal Pullmann, Ph.D.doc. PhDr. Ondřej Pešek, Ph.D. prof. PhDr. Stanislav Balík, Ph.D.

Celkem
Umístění Název fakulty - školy bodů
1. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze 17,32
2. Filozofická fakulta Jihočeské univerzity
v Českých Budějovicích 15,91
3. Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně15,81
4. Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze 14,38
5. Fakulta filozofická Západočeské univerzity v Plzni 13,48


Ekonomie

Děkanové nejlépe umístěných fakult prof. Ing. Antonín Slaný, CSc. prof. Ing. Zdeněk Chytil, CSc.prof. Ing. Jakub Fischer, Ph.D.

Celkem
Umístění Název fakulty - školy bodů
1. Ekonomicko-správní fakulta
Masarykovy univerzity v Brně 17,33
2. Národohospodářská fakulta
Vysoké školy ekonomické v Praze 16,53
3. Fakulta informatiky a statistiky
Vysoké školy ekonomické v Praze 15,65
4. Fakulta managementu a ekonomiky
Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně 15,39
5. Ekonomická fakulta Jihočeské univerzity
v Českých Budějovicích 15,00


Technické vědy

Děkanové nejlépe
umístěných fakultprof. Dr. Ing. Karel Bouzek prof. Ing. Igor Jex, DrSc. prof. Dr. Ing. Pavel Zemčík

Celkem
Umístění Název fakulty - školy bodů
1. Fakulta chemické technologie
Vysoké školy chemicko-technologické v Praze 14,84
2. Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská
Českého vysokého učení technického v Praze 14,65
3. Vysokého Fakulta informačních učení technického technologií v Brně 14,26
4. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Vysokého učení technického v Brně 12,37
5. Vysoké Fakulta chemicko-školy chemicko-inženýrskátechnologické v Praze12,32


Přírodní vědy

Děkanové nejlépe umístěných fakult prof. RNDr. Jan Kratochvíl, CSc. doc. Mgr. Tomáš Kašparovský, Ph.D.prof. RNDr. Jiří Zima, CSc.

Celkem
Umístění Název fakulty - školy bodů
1. Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy v Praze 19.51
2. Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity v Brně15,05
3. Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze 14.67
4. Přírodovědecká fakulta Jihočeské univerzity
v Českých Budějovicích 14,66
5. Chemická fakulta Vysokého učení technického v Brně 12,65


Právo a bezpečnost

Děkanové nejlépe umístěných fakult doc. JUDr. Mgr Martin Škop, Ph.D.prof. JUDr. Jan Kuklík, DrSc. plk. Ing. Jan Drozd, Ph.D.

Celkem
Umístění Název fakulty - školy bodů
1. Právnická fakulta Masarykovy univerzity v Brně15,77
2. Právnická fakulta Univerzity Karlovy v Praze 14,23
3. Fakulta vojenského leadershipu
Univerzity obrany v Brně 13,94
4. Fakulta bezpečnostního managementu
Policejní akademie ČR v Praze 11,62
5. CEVRO Institut v Praze 10,65


Zemědělské, lesnické a veterinární vědy

Děkanové nejlépe
umístěných fakult prof. Ing. Pavel Kozák, Ph.D. prof. RNDr. Vladimír Bejček, CSc.doc. Ing. Jan Banout, Ph.D.

Celkem
Umístění Název fakulty - školy bodů
1. Fakulta rybářství a ochrany vod Jihočeské univerzity
v Českých Budějovicích 18,71
2. Fakulta životního prostředí
České zemědělské univerzity v Praze 13.80
3. České Fakulta zemědělské tropického zemědělství univerzity v Praze 13,68
4. Lesnická a dřevařská fakulta
České zemědělské univerzity v Praze 12,31
5. Lesnická Mendelovy a dřevařská univerzity fakulta v Brně 11,70


Zebřiček pomáhá pri vyberu vysoké školy. Současní studenti pak ocení informaci o kvalitě navštěvované instituce. Kam jít studovat vysokou školu v roce 2020

Časopis TÝDEN představuje vysoké školy a fakulty univerzit, které se nejlépe umístily v redakčním srovnání na základě určených kritérií.

Jak jsme měřili

Srovnání bylo provedeno na základě následujících kritérií: I Zájem o fakultu/školu Porovnávali jsme kritéria, jako je šance na přijetí, jež byla vypočítána coby poměr mezi zaslanými přihláškami a přijatými uchazeči, a dále počet zapsaných studentů. Čím větší byl rozdíl mezi přihlášenými a přijatými a čím vyšší bylo procento zapsaných studentů (počítáno z přijatých), tím více bodů škola obdržela. Nejlepší výsledek byl ohodnocen plným počtem bodů, zbytek v přímé úměře. I Pedagogové Sledovali jsme kvalitu školy v oblasti výuky a vědy po personální stránce. Klíčovým ukazatelem byli pedagogové s tituly doktor (Ph. D.), docent a profesor minimálně s polovičním pracovním úvazkem. Vyřazeni tedy byli učitelé působící pouze "agenturně", na miniúvazky a dohody, kteří se do života školy takřka nezapojují. Sledovali jsme poměr mezi celkovým počtem studentů programů bakalářských i kontinuálních magisterských a počtem vyučujících. Čím méně posluchačů připadá na jednoho pedagoga, tím lépe se škola umístila. Nejlepší výsledek byl ohodnocen plným počtem bodů, zbytek v přímé úměře. I Věda Vycházeli jsme z počtu takzvaných RIV bodů, které fakulta/škola získává za odborné publikace, články, významné granty a další vědeckou činnost. Počty těchto bodů zveřejňuje Rada pro výzkum, vývoj a inovace a jsou veřejně dostupné. Pozornost byla upřena na poslední dva roky RIV výsledků. Uplynulý rok pak zohledňuje Metodiku hodnocení výzkumných organizací a programů účelové podpory výzkumu, vývoje a inovací M17+. Sledováno je také zapojení do právě běžících grantů. Klíčovým aspektem hodnocení je účast fakulty/školy ve významných tuzemských a zahraničních grantech. Tuzemské granty vypisují české agentury a ministerstva. Vyšší prioritu však mají granty zahraniční, je tedy sledováno i zapojení vysoké školy v mezinárodním měřítku. Čím více RIV bodů/významných publikací připadá na jednoho pracovníka s titulem doktor (Ph. D.), docent či profesor a čím více grantů fakulta/škola řeší, tím výše se umístila. I Vnější hodnocení Sledovali jsme zařazení školy v prestižních zahraničních žebříčcích CWUR, THE a CQ a dosažené výsledky u Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství. Vedle posledních komplexních hodnocení komisí klade důraz i na úspěšnost fakulty/školy v jednotlivých akreditačních řízeních u akreditačního úřadu (případně Rady pro vnitřní hodnocení u institucionálních akreditací) a to, zda u ní v minulosti nebyly uplatněny sankce, případně zda s nimi není vedeno správní řízení o omezení akreditace. Zohledněna je i transparentnost školy spočívající ve zveřejňování klíčových informací o svém chodu. Čím úspěšnější je fakulta/škola v získávání/prodlužování akreditací a čím více informací o sobě zveřejňuje (a naopak čím méně často čelila sankcím), tím vyšší počet bodů získala. Nejlepší výsledek byl ohodnocen plným počtem bodů, zbytek přímo úměrně. Za každou oblast mohla fakulta/škola získat pět bodů, maximálně tedy dvacet. Čím více bodů získala, tím lepšího umístění v žebříčku dosáhla. Výsledky předchozích ročníků žebříčku najdete na www.nejlepsivysoka.cz.

Vložila: Kozubová Hana, Mgr.

Poslední změna: 2020-02-21T16:10:39

Zpět na zprávy z FIT

Nahoru