Detail předmětu

Analýza a návrh informačních systémů

AIS Ak. rok 2010/2011 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Softwarové projekty, modely životního cyklu vývoje SW. Modelovací techniky jazyka UML 2.0. Úvod do metodiky Unified process. Fáze zahájení, sběr a specifikace požadavků. Fáze rozpracování, model domény. Návrh architektury, architektonické vzory a rámce. Vzor Model-View-Controller. JEE platforma, SOA. Návrh tříd, principy GRASP. Návrhové vzory. Programování, návrh řízený testem, refaktorizace. Řešení perzistence, objektově-relační mapování, zajištění bezpečnosti dat. Projekt zaměřený na analýzu požadavků a návrh.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zápočet+zkouška

Rozsah

  • 39 hod. přednášky
  • 13 hod. projekty

Zajišťuje ústav

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Studenti budou znát podstatu, základní metody a techniky používané při vývoji informačních systémů na úrovni, která je dále rozvíjena ve specializovaných předmětech. Jsou schopni vytvářet vhodné modely při analýze a návrhu informačních systémů a to zejména využitím objektově-orientovaného přístupu a modelovacích technik, které poskytuje jazyk UML.

Studenti se naučí formou projektu analyzovat problém a navrhovat jeho řešení. Naučí se obhajovat jak dílčí tak konečné výsledky projektu.

Cíle předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty s metodami a prostředky používanými při vývoji informačních systémů a naučit je tyto metody a prostředky používat.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Nejsou žádné prerekvizity.

Osnova přednášek

  1. Softwarové projekty, OO vývoj SW.
  2. Modelovací techniky jazyka UML 2.0 -  modelování objektové struktury a případů použití.
  3. Modelovací techniky jazyka UML 2.0 -  modelování interakcí, stavů a aktivit, komponent a nasazení. Další typy diagramů.
  4. Úvod do plánování a sledování projektu, řízení projektu.
  5. Úvod do metodiky Unified process. Fáze zahájení.
  6. Fáze rozpracování, model domény.
  7. Návrh architektury - závislosti a jejich eliminace, vrstvy, architektonické rámce a vzory.
  8. Architektonický vzor Model-View-Controller. Úvod do JEE, SOA.
  9. Návrh tříd - principy GRASP, návrhové vzory.
  10. Programování, návrh řízený testem, refaktorizace.
  11. Modelovací techniky a činnosti v dalších iteracích.
  12. Řešení perzistence, objektově-relační mapování, zajištění bezpečnosti dat.
  13. Přednáška odborníka z praxe.

Průběžná kontrola studia

Udělení zápočtu je podmíněno odevzdáním výsledků projektu a jejich obhajobou v předepsaných termínech a ziskem minimálně 25 bodů za bodované aktivity v průběhu semestru.

Kontrolovaná výuka

Půlsemestrální písemná zkouška, vypracování projektu. Pro získání bodů ze zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 20 body. V opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Nahoru