Detail předmětu
Ekonomie informačních produktů
EIP Ak. rok 2010/2011 zimní semestr 5 kreditů
Předmět se zabývá popisem a modelováním ekonomických faktorů (trendy, intelektuální vlastnictví, oborové regulace a struktura informačních odvětví) podmiňujících úspěch nových výpočetních a komunikačních produktů.
Garant předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 6 hod. cvičení
- 20 hod. projekty
Zajišťuje ústav
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
- Schopnost aplikace základních ekonomických principů do dnešní, neustále se měnící a rozvíjející se online ekonomiku.
- Schopnost jasně definovat a formulovat e-commerce jako specifický trh zboží, a také identifikovat základní charakteristiky sféry e-commerce.
- Schopnost identifikace nákladů na produkci informací a tržních struktur pro informační zboží.
- Porozumění zákaznickým strategiím při výběru produktu, zejména ve vztahu k zabezpečení kvalitních podnětů a informací.
- Schopnost aplikace ekonomických nástrojů za účelem kritického zhodnocení možností pro stanovení ceny a verzování informačního zboží, a také výběru vhodných technologií.
- Schopnost rozpoznání toho, která odvětví průmyslu a produktů jsou subjekty k uzavřené a pozitivní zpětné vazbě. Seznámení se s dopady standardů na informační produkty a technologie.
- Kritické zhodnocení efektů zhodnotit efekty a dopady současných i plánovaných vládních opatření na oblast IS/IT.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je výklad faktorů podmiňujících úspěch výpočetních a komunikačních produktů v návaznosti na sféru služeb založených na informačních technologiích v širším kontextu moderní mikroekonomické teorie. Stěžejní oblastí je aplikace standardních mikroekonomických analýz do neustále se rozvíjející a měnící oblasti informačních produktů a infrastruktury.
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
Nejsou žádné prerekvizity.
Osnova přednášek
- Úvod - definice základních pojmů - IS/IT, informační zboží atp.
- Informační společnost - hlavní rysy, směry vývoje a trendy
- Business oblast, ekonomika a informační technologie
- Informační management a marketing
- Cena IT zboží
- Vytváření různých verzí informačního zboží
- Copyright, otázky autorských práv
- Uzamčení, náklady přechodu a jak tyto situace poznat
- Sítě, síťová ekonomika a pozitivní zpětná vazba
- Standardy a kompatibilita - kooperace
- Ekonomika standardů v informačních sítích
- Válka standardů
- Závěrečné shrnutí a zhodnocení základních aspektů oblasti managementu a ekonomie informačních produktů, debata seminárních prací.
Průběžná kontrola studia
Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.
Kontrolovaná výuka
Účast na přednáškách v tomto předmětu není kontrolována. Znalosti studentů jsou ověřovány vypracováním projektu, půlsemestrální a závěrečnou zkouškou. Pro získání bodů ze zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 25 body. V opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body.
Zařazení předmětu ve studijních plánech