Detail předmětu

Projektový manažer

PMA Ak. rok 2011/2012 letní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Předmět se zabývá třemi oblastmi kompetencí podle standardu IPMA. Technické kompetence: Úspěšnost řízení projektu. Zainteresované strany. Požadavky a cíle projektu. Rizika a příležitosti. Kvalita projektu. Organizace projektu. Týmová práce. Řešení problémů. Struktury v projektu. Rozsah a dodávané výstupy projektu. Čas a fáze projektu. Zdroje pro projekt. Náklady a financování. Obstarávání a smluvní vztahy. Změny v projektu. Kontrola, řízení a podávání zpráv. Informace a dokumentace. Komunikace v projektu. Zahájení projektu. Ukončení projektu. Behaviorální kompetence: Vůdcovství. Zainteresovanost a motivace. Sebekontrola. Asertivita. Uvolnění. Otevřenost. Kreativita. Orientace na výsledky. Výkonnost. Diskuze. Vyjednávání. Konflikty a krize. Spolehlivost. Porozumění hodnotám. Etika. Kontextové kompetence: Orientace na projekt. Orientace na program. Orientace na portfolio. Realizace projektu, programu a portfolia. Trvalá organizace. Byznys. Systémy, produkty, technologie. Personální management. Zdraví, bezpečnost, ochrana života a životního prostředí. Finance. Právo.
Studenti mohou využít zvýhodněné cenové nabídky pro vykonání zkoušky u SPŘ vzhledem k tomu, že VUT v Brně je korporátním členem SPŘ.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

klasifikovaný zápočet

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 26 hod. cvičení

Zajišťuje ústav

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Studenti porozumí jak řídit projekty, vytvářet plány a pomocné plány projektů zahrnující analýzu rizik. Naučí se definovat projektové zdroje pro přidělení k úkolům a přerozdělení zdrojů. Student porozumí vztahům mezi zabezpečením kvality, konfiguračním řízením a projektovou dokumentací. Student bude schopný osvojit si a aplikovat znalosti a dovednosti z oblasti projektového řízení v příslušném kontextu.

Student bude schopný aplikovat znalosti z projektového řízení jako člen týmu v projektu. Získané kompetence odpovídají požadavkům mezinárodně platné certifikace IPMA stupně D a C.

Cíle předmětu

Cílem výuky v předmětu PMA je získat komplexní a ucelený přehled v projektovém řízení podle standardu IPMA (International Project Management Association), nácvik důležitých technik, metod a dovedností osvědčených v každodenní projektové praxi a tím připravit studenty na písemnou zkoušku pro mezinárodní certifikaci dle IPMA stupně D a C. Po úspěšném absolvování předmětu, student splní nutnou podmínku uchazeče o mezinárodně platnou certifikaci IPMA ve stupni D.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Nutnou podmínkou pro registraci předmětu PMA je předchozí absolvování předmětu MPR na FIT, anebo dřívější úspěšné ukončení předmětu projektového řízení v rozsahu minimálně 4 kredity v předchozím studiu (např. IRP na FIT, anebo podobný předmět na jiné univerzitě).

Literatura studijní

  • Kerzner, H.: Project Management: A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling, 9th ed., John Wiley & Sons, Inc., 2006, ISBN 13 978-0-471-74187-9.
  • Svozilová, A.: Projektový management, GRADA Publishing, 2007, ISBN 80-247-1501-5.
  • Rosenau, M. D.: Řízení projektů, Computer Press, 2007, 344 s., ISBN 80-7226-218-1.

Osnova přednášek

  1. Úvodní informace. Struktura a cíle kurzu. Certifikace v projektovém řízení. Certifikace podle IPMA. Standard IPMA v3.1.
  2. Technické kompetence: Úspěšnost řízení projektu. Zainteresované strany. Požadavky a cíle projektu. Zahájení projektu.
  3. Technické kompetence: Organizace projektu. Rizika a příležitosti. Kvalita v projektu.
  4. Technické kompetence: Týmová práce. Komunikace v projektu. Řešení problémů. Změny v projektu.
  5. Technické kompetence: Struktury v projektu. Rozsah a dodávané výstupy projektu. Čas a fáze projektu. Zdroje.
  6. Technické kompetence: Náklady a financování. Obstarávání a smluvní vztahy. Kontrola, řízení a podávání zpráv. Informace a dokumentace. Ukončení projektu.
  7. Behaviorální kompetence: Vůdcovství. Zainteresovanost a motivace. Sebekontrola. Asertivita.
  8. Behaviorální kompetence: Uvolnění. Otevřenost. Kreativita. Orientace na výsledky.
  9. Behaviorální kompetence: Diskuze. Vyjednávání. Konflikty a krize. Spolehlivost.
  10. Behaviorální kompetence: Porozumění hodnotám. Výkonnost. Etika.
  11. Kontextové kompetence: Orientace na projekt. Orientace na program. Orientace na portfolio.
  12. Kontextové kompetence: Realizace projektu, programu a portfolia. Trvalá organizace. Personální management.
  13. Kontextové kompetence: Byznys. Systémy, produkty, technologie. Zdraví, bezpečnost, ochrana života a
    životního prostředí. Finance. Právo.

Osnova numerických cvičení

  1. Stanovení týmů. Logický rámec. Návrh projektu.
  2. Technické kompetence: Identifikace zainteresovaných stran. Zahájení projektu.
  3. Technické kompetence: Vytvoření organizační struktury projektu. Specifikace požadavků na kvalitu. Identifikace rizik. Modelový případ ohodnocení rizik v projektu.
  4. Technické kompetence: Přidělené rolí v týmu. Plán komunikace.
  5. Technické kompetence: Stanovení rozsahu projektu. Identifikace zdrojů projektu. Studie proveditelnosti. Modelový případ posouzení síťového grafu projektu.
  6. Technické kompetence: Modelový případ sestavení rozpočtu projektu. Odhad nákladů pro dokončení, výpočet hodnoty rozpracovanosti. Návrh smlouvy.
  7. Behaviorální kompetence: Modelová situace pro motivaci a sebekontrolu členů týmu. Kontrolní test.
  8. Behaviorální kompetence: Modelová situace pro otevřenost a kreativitu v projektu.
  9. Behaviorální kompetence: Modelová situace vyjednávání a řešení konfliktů v projektu.
  10. Behaviorální kompetence: Jak budovat firemní kulturu. Kontrolní test.
  11. Kontextové kompetence: Vytvoření Bostonské matice pro projekty. Model rolí v projektu. Dotazníky hodnocení a posuzování členů týmu.
  12. Kontextové kompetence: Vyhodnocení úrovně zralosti organizace. Kontrolní test.
  13. Kontextové kompetence: Definování byznys případu projektu. Vyhodnocení vlivu projektu na životní prostředí.

Průběžná kontrola studia

Pro získání klasifikovaného zápočtu se musí student aktivně zúčastnit minimálně 10 cvičení, absolvovat 3 kontrolní testy na cvičeních a získat minimálně 30 bodů ze závěrečného písemného testu.

Kontrolovaná výuka

  • Aktivní účast na minimálně 10 cvičeních.
  • 3 kontrolní testy ve cvičeních.
  • Závěrečný písemný test.
Nahoru