Detail předmětu

Projektový manažer

PMA Ak. rok 2013/2014 letní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Předmět se zabývá třemi oblastmi kompetencí podle standardu IPMA. Technické kompetence: Úspěšnost řízení projektu. Zainteresované strany. Požadavky a cíle projektu. Rizika a příležitosti. Kvalita projektu. Organizace projektu. Týmová práce. Řešení problémů. Struktury v projektu. Rozsah a dodávané výstupy projektu. Čas a fáze projektu. Zdroje pro projekt. Náklady a financování. Obstarávání a smluvní vztahy. Změny v projektu. Kontrola, řízení a podávání zpráv. Informace a dokumentace. Komunikace v projektu. Zahájení projektu. Ukončení projektu. Behaviorální kompetence: Vůdcovství. Zainteresovanost a motivace. Sebekontrola. Asertivita. Uvolnění. Otevřenost. Kreativita. Orientace na výsledky. Výkonnost. Diskuze. Vyjednávání. Konflikty a krize. Spolehlivost. Porozumění hodnotám. Etika. Kontextové kompetence: Orientace na projekt. Orientace na program. Orientace na portfolio. Realizace projektu, programu a portfolia. Trvalá organizace. Byznys. Systémy, produkty, technologie. Personální management. Zdraví, bezpečnost, ochrana života a životního prostředí. Finance. Právo.
Studenti mohou využít zvýhodněné cenové nabídky pro vykonání zkoušky u SPŘ vzhledem k tomu, že VUT v Brně je korporátním členem SPŘ.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

klasifikovaný zápočet

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 26 hod. cvičení

Zajišťuje ústav

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

  • Student porozumí jak řídit projekty, vytvářet plány a pomocné plány projektů zahrnující analýzu rizik.
  • Naučí se definovat projektové zdroje pro přidělení k úkolům a přerozdělení zdrojů.
  • Student bude schopný osvojit si a aplikovat znalosti a dovednosti z oblasti projektového řízení v příslušném kontextu.

  • Student bude schopný aplikovat znalosti z projektového řízení jako člen týmu v projektu.
  • Získané kompetence odpovídají požadavkům mezinárodně platné certifikace IPMA stupně D a C.

Cíle předmětu

Cílem výuky v předmětu PMA je získat komplexní a ucelený přehled v projektovém řízení podle standardu IPMA (International Project Management Association), nácvik důležitých technik, metod a dovedností osvědčených v každodenní projektové praxi a tím připravit studenty na písemnou zkoušku pro mezinárodní certifikaci dle IPMA stupně D a C. Po úspěšném absolvování předmětu, student splní nutnou podmínku uchazeče o mezinárodně platnou certifikaci IPMA ve stupni D.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

  • Znalosti vyšší matematiky.

Literatura studijní

  • Kerzner, H.: Project Management: A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling, 9th ed., John Wiley & Sons, Inc., 2006, ISBN 13 978-0-471-74187-9.
  • Svozilová, A.: Projektový management, GRADA Publishing, 2007, ISBN 80-247-1501-5.
  • Rosenau, M. D.: Řízení projektů, Computer Press, 2007, 344 s., ISBN 80-7226-218-1.

Literatura referenční

  • Doležal J., Máchal P., Lacko B. a kol.: Projektový management podle IPMA, 2. aktualizované a doplněné vydání, Grada, 2012, ISBN 978-80-247-4275-5.
  • Pitaš, J. a kol.: Národní standard kompetencí projektového řízení, Společnost pro projektové řízení, o.s., 2012, ISBN 978-80-214-4058-6. 

Osnova přednášek

  1. Úvodní informace. Struktura a cíle předmětu. Certifikace v projektovém řízení. Certifikace podle IPMA. Standard IPMA v3.1. 1.08 Řešení problémů, 1.09 Struktury v projektu, 1.15 Změny, 1.18 Komunikace.
  2. 3.01 Orientace na projekt, 3.02 Orientace na program, 3.03 Orientace na portfolio, 3.04 Realizace projektu, programu a portfolia, 3.07 Systémy, produkty, technologie.
  3. 2.04 Asertivita, 2.06 Otevřenost, 2.10 Diskuze.
  4. 2.01 Vůdcovství, 2.02 Zainteresovanost a motivace, 2.11 Vyjednávání, 2.12 Konflikty a krize.
  5. 2.03 Sebekontrola, 2.05 Uvolnění, 2.07 Kreativita, 2.14 Porozumění hodnotám.
  6. 2.08 Orientace na výsledky, 2.09 Výkonnost, 2.13 Spolehlivost, 2.15 Etika.
  7. 3.05 Trvalá organizace, 3.06 Byznys, 3.08 Personální management, 3.09 Zdraví, bezpečnost, ochrana života a životního prostředí.
  8. 1.01 Úspěšnost řízení projektu, 1.02 Zainteresované strany, 1.03 Požadavky a cíle projektu, 1.19 Zahájení. 
  9. 3.10 Finance, 3.11 Právo, 1.14 Obstarávání a smluvní vztahy, 1.17 Informace a dokumentace, 1.20 Ukončení projektu. 
  10. 1.13 Náklady a financování, 1.16 Kontrola, řízení a podávání zpráv.
  11. 1.04 Rizika a příležitosti, 1.05 Kvalita, 1.06 Organizace projektu, 1.07 Týmová práce.
  12. 1.10 Rozsah a výstupy/dodávky projektu, 1.11 Čas a fáze projektu, 1.12 Zdroje.
  13. Závěrečná písemná práce.

Osnova numerických cvičení

  1. Sestavení týmů. Sebehodnotící test. Metoda šesti otázek.
  2. Implementace projektového řízení v organizaci. 
  3. Techniky gramofonová deska a negativní dotazování. Simulace vedení diskuze a porady.
  4. Dispersonifikace a řešení problému metodami mediace a facilitace.
  5. "KOTEL" - obdobně jako u veřejného vystoupení - pod palbou otázek bude veřejné vystoupení zaznamenané na videokameru.
  6. "ETICKÝ KODEX" - vlastní i skupinový etický kodex, "PAPÍROVÁ VĚŽ" - obdobně jako u veřejného vystoupení - pod palbou otázek bude veřejné vystoupení zaznamenané na videokameru.
  7. Postupy výběru vhodných pracovníků pro projekt, (volba vhodného typu organizační struktury).
  8. SWOT analýza. Logický rámec.
  9. Rozhodování o optimálních zdrojích financování projektů: Čistá současná hodnota kapitálu.
  10. EVM - Metoda řízení dosažené hodnoty projektu. 
  11. Analýza rizik.
  12. Síťový graf, kontrola zdrojů.
  13. Závěrečné testování.

Průběžná kontrola studia

  • Aktivně se zúčastnit minimálně 10 cvičení.
  • Odevzdat 3 domácí úlohy.
  • Získat celkově minimálně 50 bodů.

Metody vyučování

Výuka předmětu je realizována formou: Přednáška - 2 vyučovací hodiny týdně, Cvičení odb. zák. - 2 vyučovací hodiny týdně.

Kontrolovaná výuka

  • Aktivní účast na minimálně 10 cvičeních.
  • 3 hodnocené domácí úlohy.
  • Závěrečný písemný test.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Nahoru