Detail předmětu
Výpočetní geometrie (v angličtině)
VGEe Ak. rok 2019/2020 letní semestr 5 kreditů
Lineární algebra, geometrická algebra, afinní a projektivní geometrie, princip duality, homogenní a paralelní souřadnice, testování polohy bodu, konvexní obálka, algoritmy výpočtu průsečíků, hledání intervalů, metody dělení prostoru, 2D/3D triangulace, Delaunay triangulace, problém nejbližších, Voroniovy diagramy, meshing, rekonstrukce povrchu, mračno bodů, volumetrická data, vyhlazování a decimace polygonálních modelů, lineární programování.
Garant předmětu
Koordinátor předmětu
Jazyk výuky
Zakončení
Rozsah
- 26 hod. přednášky
- 26 hod. projekty
Bodové hodnocení
- 51 bodů závěrečná zkouška (písemná část)
- 12 bodů půlsemestrální test (písemná část)
- 37 bodů projekty
Zajišťuje ústav
Přednášející
Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu
- Student se seznámí s problematikou výpočetní geometrie a jejími typickými úlohami.
- Student získá přehled o některých tradičních problémech počítačového vidění a počítačové grafiky a možnostech jejich řešení s využitím znalostí výpočetní geometrie.
- Student prohloubí své znalosti matematiky a seznámí se užitečnými vlastnostmi geometrické algebry včetně reálných aplikací.
- Student se zaměří na zvolenou oblast výpočetní geometrie a v rámci projektu vytvoří praktickou aplikaci, projektovou dokumentaci a projekt obhájí.
- Student se naučí odborné terminologii v anglickém jazyce.
- Student se naučí vyhledávat informace v angličtině.
- Student se naučí vytvářet projekty v malém týmu a prezentovat i obhájit výsledky projektu.
- Studenti se zdokonalí v praktickém užívání programátorských nástrojů.
Cíle předmětu
Seznámit se s typickými problémy výpočetní geometrie, získat přehled o existujících řešeních a algoritmech. Zaměřit studenta na praktické využití výpočetní geometrie v moderní počítačové grafice a počítačovém vidění. Prohloubit znalosti matematiky aplikované v grafice a poč. vidění, seznámit se s geometrickou algebrou. Procvičit tvorbu projektové dokumentace a obhajobu projektu.
Proč je předmět vyučován
Předmět je vystaven na tématech a typických problémech, se kterými se v drobných obměnách setkává student v jiných předmětech (např. počítačové vidění nebo počítačová grafika), ve kterých typicky není prostor se jimi zabývat detailněji. Z pohledu náplně těchto předmětů se jedná spíše o okrajová témata, jejichž znalost je však v praxi potřebná.
Část přednášek je věnována klasickým problémům výpočetní geometrie (problém nejbližších a hledání intervalů, dělení prostoru, 2D/3D triangulace, Voroného diagramy, apod.) a další pak prohloubení vašich znalostí teoretických (afinní a projektivní geometrie, homogenních souřadnice, kvaterniony, atd.)
Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti
- Znalost základů lineární algebry a geometrie (v rozsahu bakalářského studia FIT).
- Znalost základů počítačové grafiky (v rozsahu bakalářského studia FIT).
- Znalost základních algoritmů a datových struktur (v rozsahu bakalářského studia FIT).
Literatura studijní
- Csaba D. Toth, Joseph O'Rourke, Jacob E. Goodman: Handbook of Discrete and Computational Geometry, 3rd Edition, 2017.
- Mark de Berg, Otfried Cheong, Marc van Kreveld, Mark Overmars: Computational Geometry: Algorithms and Applications, 3rd. ed., Springer-Verlag, 2008.
- Leo Dorst, Daniel Fontijne, Stephen Mann: Geometric Algebra for Computer Science: An Object-Oriented Approach to Geometry, rev. ed., Morgan Kaufmann, 2007.
- Suter, J.: Geometric Algebra Primer, 2003, http://www.jaapsuter.com/geometric-algebra/
- Gaigen, https://github.com/Sciumo/gaigen
- Computational Geometry on the Web, http://cgm.cs.mcgill.ca/~godfried/teaching/cg-web.html
Osnova přednášek
- Úvod do výpočetní geometrie: příklady řešených problémů v počítačové grafice a počítačovém vidění, typické metody, složitost a robustnost algoritmů, numerická přesnost a stabilita.
- Přehled pojmů z lineární algebry a geometrie, souřadné systémy, homog. souřadnice, afinní a projektivní geometrie. Proč je nutnost tohle znát? Příklad využití ve 3D vidění.
- Souřadné systémy, homogenní souřadnice. Příklady použití v počítačové grafice.
- Hledání intervalů a metody dělení prostoru: range searching a range tree; quad tree a k-d tree. Aplikace v počítačovém vidění.
- Testování polohy bodu v polygonu, triangulace polygonu, konvexní obálka ve 2D a 3D, praktické aplikace.
- Detekce kolizí pomocí algoritmu GJK.
- Problém nejbližších (proximity): closest pair; nearest neighbour; Voroniovy diagramy.
- Afinní a projektivní geometrie. Epipolární geometrie. Příklad využití ve 3D vidění.
- Triangulace ve 2D a 3D, Delaunay triangulace, tetrahedral meshing.
- Obecný princip duality, dualita v geometrických úlohách a aplikace.
- Rekonstrukce 3D povrchu z mračna bodů. Algoritmy pro surface simplification, smoothing a surface remeshing.
- Základy geometrické algebry. Kvaterniony. Příklady využití v počítačové grafice.
- Další příklady typických úloh výpočetní geometrie a aktuální trendy. Využití lineárního programování: definice a aplikace; half-plane intersection.
Osnova ostatní - projekty, práce
Skupinové nebo individuální projekty s tvorbou dokumentace a obhajobou.
Průběžná kontrola studia
- Příprava na přednášky (tzv. čtení): 18 bodů
- Hodnocený projekt s obhajobou: 31 bodů
- Závěrečná písemná zkouška: 51 bodů
- Minimum pro závěrečnou písemku je 17 bodů.
- Hranice pro úspěšné absolvování předmětu podle pravidel ECTS - 50 bodů.
Kontrolovaná výuka
Kontrolovaná výuka zahrnuje čtení odborných článků, individuální projekt a písemnou zkoušku.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program IT-MGR-2 (anglicky), obor MGMe, 2. ročník, povinný