Detail předmětu

Podnikatelská laboratoř

PLAB FP PLAB Ak. rok 2020/2021 letní semestr 4 kredity

Aktuální akademický rok

Smyslem předmětu je podat studentům základní informace a znalosti o soukromém podnikání a naučit je tyto informace uplatnit při založení vlastní malé firmy, která bude podnikat v oblasti IT, webových a mobilních aplikací.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

klasifikovaný zápočet

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 13 hod. cvičení

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Znalosti: studenti budou znát všechny náležitosti ohledně založení vlastní malé firmy, včetně souvisejích oblastí z marketingu, lidských zdrojů a financí týkajících se malých firem. Studenti budou schopni aktivně podnikat, tj. založit a řídit malou firmu.
Dovednosti: Specializovat studenty a dát jim dostatek dovedností k založení a řízení vlastní malé firmy.
Kompetence: student budou kompetentní k vlastnímu podnikání v oborech IT, webových a mobilních aplikací.

Cíle předmětu

Cílem předmětu je poskytnout studentům specializaci v přípravě a v řízení jejich vlastních budoucích malých firem. Vlastní podnikání bude směřováno do oborů IT, webových a mobilních aplikací. Důraz bude kladen také na řízení, marketing a finanční aspekty malých firem.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Před studiem daného předmětu musí mít studenti následující znalosti a dovednosti: kreativní myšlení pro založení vlastní malé firmy, schopnost komunikovat a prezentovat své myšlenky jak v týmu, tak individuálně.

Literatura referenční

  • KORÁB, V. a V. BUMBEROVÁ. Drobné podnikání. Brno: CERM, 2014, 65 s. ISBN 80-214-2651-9.
  • SRPOVÁ, J. V. ŘEHOŘ a kol. Základy podnikání. Teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5.
  • STAŇKOVÁ, A. Podnikáme úspěšně s malou formou. 1. vydání. Praha: C. H. BECK pro praxi. 2007. 199 s. ISBN 978-80-7179-926-9.
  • VEBER, J., SRPOVÁ, J. a kol. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1069-2.
  • Maurya Ash. LEAN PODNIKÁNÍ. Přejděte od plánu A k plánu, který funguje. BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0506-8.
  • CROLL, Alistair; YOSKOVITZ, Benjamin; JUREK, Viktor. Lean analýza: využijte data k rychlejšímu vybudování lepšího start-upu. BizBooks, 2016.
  • Ries, Eric. Lean startup: jak budovat úspěšný byznys na základě neustálé inovace. BizBooks, 2015.
  • Osterwalder, A. a kolektiv. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. 2. vydání. BizBooks, 2015, 278 stran. ISBN 978-80-265-0425-2.

Osnova přednášek

Obsah přednášek:
1. Úvod do problematiky drobného podnikání, historie, základní pojmy, definice, fakta.
2. Založení male firmy krok za krokem.
3. Podnikatelský model Lean Canvas malého podniku.
4. Výběr podnikatelské entity, výhody a nevýhody.
5. Umístění malého podniku.
6. Podnikatelská strategie.
7. Model růstu malého podniku, stádia a krize.
8. Řízení zdrojů malého podniku.
9. Limitovaný marketing
10. Finanční aspekty podnikání, startovní kapitál.
11. Internacionalizace malého podniku.
12. Exit malého podniku, insolvenční zákon.
13. Nové ttrendy podnikání, S and C produkty.

Osnova cvičení

Náplň cvičení se vztahuje k tématům zpracování podnikatelského modelu Lean Canvas, který je cílem projektu. Struktura projektu napomáhá formulovat základní oblasti nutné pro popis nové služby nebo produktu u start-upů tj. od formulace problému, který zákazníci řeší, a jeho existující alternativy řešení, přes popis jedinečné výhody, která nový produkt odlišuje, po vlastní stručný popis navrženého řešení, jeho metrik a struktury nákladů a výnosů. Účelem podnikatelského projektu je systematické snižování rizik z nastavení/vývoje produktu nebo služby, vstupu na trh a podnikání formou validace nosné myšlenky a analýz trhu, tak i širšího podnikatelského prostředí včetně zhodnocení vlastní zdrojů a schopností. Jednotlivé částí projektu budou prakticky probírány během semestru na jednotlivých cvičeních.

Průběžná kontrola studia

Pro úspěšné zakončení předmětu musí studenti zpracovat semestrální projekt (podnikatelský model Lean Canvas pro založení vlastní malé firmy) a složit závěrečný test.
Udělení klasifikovaného zápočtu: pro udělení zápočtu je požadováno splnění následujících podmínek:
• Zpracování semestrálního projektu v určeném termínu - 50 bodů.
Důvody k neudělení zápočtu!!:
• neodevzdání práce v termínu,
• více jak jedna absence,
• neodprezentování podnikatelského plánu.
Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba vykonat závěrečný test - 50 bodů.
Test bude především z informací uvedených na přednáškách. Test bude z 5 otevřených otázek. Z písemného testu musí studenti získat minimálně 26 bodů. Pokud student v 1. termínu nezíská alespoň zmíněných 26 bodů, má možnost složit opravný písemný test. Test je povinnou částí pro úspěšní zakončení předmětu a bude probíhat buď v prostředí MS Teams, nebi v případě zlepšení hygienické situace, v písemné formě.

Metody vyučování

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. Ve cvičeních je používána forma řešení případových studií, kritické doskuse řešeného problému a týmové práce.

Kontrolovaná výuka

Během semestru studenti zpracují semestrální projekt. Účast na cvičeních je povinná a kontrolovaná, přičemž je povolená jedna absence, kterou student nemusí hlásit a omlouvat. Přesun mezi cvičeními je možný po individuální domluvě s vyučujícím. Cvičení lze nahradit v jiné skupině po individuální domluvě.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BIT, 1. ročník, volitelný
  • Program IT-BC-3, obor BIT, 1. ročník, volitelný
Nahoru