Detail předmětu

Pedagogická psychologie

XPC-PEP FEKT XPC-PEP Ak. rok 2022/2023 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Předmět představuje úvod do studia psychologických disciplín. Zaměřuje se na psychologickou metodologii, psychologii osobnosti, sociální psychologii, vývojovou psychologii, obecnou psychologii, základy neurofyziologie lidského mozku, stěžejní psychologické směry a na pedagogickou psychologii. Součástí přednášek je psychologické testování, diskuse a rozprava nad případovými studiemi.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zápočet+zkouška

Rozsah

  • 52 hod. přednášky

Zajišťuje ústav

Přednášející

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Studenti definují základní psychologické pojmy, předmět studia všech psychologických subdisciplín, definují kognitivní procesy a stavy. Vysvětlí psychologické mechanismy Freudova modelu osobnosti, behavioristický model osobnosti, Rogersův model osobnosti. Na příkladu modelového chování žáků v případových studiích interpretují chování žáků v psychologických termínech a navrhnou adekvátní pedagogickou intervenci se zřetelem k psychologickému zisku žáka.

Cíle předmětu

Předmět posluchačům poskytne základní orientaci v psychologické terminologii a stěžejních psychologických koncepcích. Významněji by měl přispět k vypěstování psychologického náhledu na problém, který budou moci prakticky uplatnit v budoucí vlastní pedagogické praxi i osobním životě.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Základním vstupním předpokladem je především zájem o danou problematiku.

Literatura studijní

  • viz elektronické texty pro daný obor na www.feec.vutbr.cz
  • Plháková, A.: Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003.
  • Čáp, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996.
  • Sternberg, R.J.: Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.
  • Kolář, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997.
  • Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000.
  • Macek, P.: Adolescence. Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999.
  • Tegze O.: Neverbální komunikace. Praha: Computer Press, 2003.
  • Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.
  • Mareš, J.: Styly žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
  • Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
  • Vališová, A.: Asertivita v rodině a ve škole. Bratislava: KU, 2002.
  • Míček, L., Zeman, V.: Učitel a stres. Brno: FFMU, 1992, Opava: 1997.
  • Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999.

Literatura referenční

  • Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
  • Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Přiručka pro učitele. Praha: Portál, 1997.

Osnova přednášek

Obecná psychologie a psychologie osobnosti
Ontogeneze se zvláštním zřetelem na vývojové období
Charakteristika a srovnání vývojových změn v pubertě a adolescenci
Výchovně-vzdělávací proces z pohledu psychologie
Osobnost vysokoškolského učitele
Osobnost vysokoškolského studenta
Psychologie zkoušky na střední i vysoké škole
Duševní hygiena - umění relaxace pro práci i osobní život

Průběžná kontrola studia

Požadováno úspěšné napsání zápočtového testu a ústní zkoušky.

Metody vyučování

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.Metody: přednáška, diskuse.

Kontrolovaná výuka

Doporučuje se vřele aktivní účast na přednáškách. Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BIT, 2. ročník, volitelný
  • Program BIT (anglicky), 2. ročník, volitelný
  • Program IT-BC-3, obor BIT, 2. ročník, volitelný
Nahoru