Detail předmětu

Tvorba uživatelských rozhraní

ITU Ak. rok 2005/2006 zimní semestr 4 kredity

Aktuální akademický rok

Rozhraní mezi uživatelem a počítačem, informační propustnost uživatelských rozhraní, různé způsoby implementace rozhraní, historie uživatelských rozhraní, historie nástrojů pro tvorbu aplikací a rozhraní, rozhraní soudobých operačních systémů - Windows, X-Window a jiných, řízení událostmi, prostředky programování aplikací a uživatelských rozhraní, tradiční, objektový a komponentní model rozhraní, prvky rozhraní - tlačítka, listboxy, editační boxy, apod., vlastnosti základních stavebních bloků uživatelských rozhraní, perspektivy tvroby uživatelských rozhraní.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky, anglicky

Zakončení

klasifikovaný zápočet

Rozsah

  • 13 hod. přednášky
  • 12 hod. pc laboratoře
  • 14 hod. projekty

Zajišťuje ústav

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Studenti porozumí důležitosti uživatelských rozhraní pro efektivní využití počítačů. Naučí se základním principům a struktuře nástrojů pro tvorbu aplikací a jejich uživatelských rozhraní. Seznámí se s historií takových vývojových nástrojů a s jejich předokládaným vývojem do budoucna. Vyzkouší si vývoj uživatelských rozhraní na sérii příkladů. Naučí se užívat základní stavební bloky rozhraní. Důvěrně se seznámí s vlastnostmi stavebních bloků ve Windows a pochopí rozdíly implementace v X-Window. Získají potřebné znalosti pro tvorbu aplikací pro reálné nasazení i pro studentské projekty.

Studenti se naučí hledat si partnery do týmu a řešit týmové projekty. Zdokonalí se v praktickém užívání programátorských a ladících nástrojů jakož i v praktickém užívání programovcího jazyka C/C++.

Cíle předmětu

Naučit se a porozumět důležitosti uživatelských rozhraní pro efektivní využití počítačů. Naučit se základním principům a struktuře nástrojů pro tvorbu aplikací a jejich uživatelských rozhraní. Seznámit se s historií takových vývojových nástrojů a s jejich předokládaným vývojem do budoucna. Vyzkoušet si vývoj uživatelských rozhraní na sérii příkladů. Naučit se užívat základní stavební bloky rozhraní. Důvěrně se seznámit s vlastnostmi stavebních bloků ve Windows a pochopit rozdíly implementace v X-Window. Získat potřebné znalosti pro tvorbu aplikací pro reálné nasazení i pro studentské projekty.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Základní znalost programování v C/C++.

Literatura referenční

  • Preece J.: Human-Computer Interaction. Addison-Wesley, Wokingham, ISBN 0-201-62769-8, 1995.

Osnova přednášek

  1. Rozhraní mezi uživatelem a počítačem, řízení událostmi, vztah prvků rozhraní a objektů, možnosti implementace rozhraníProgramy ve Windows, zprávy ve Windows, okna, jejich vlastnosti a překreslování
  2. Dialogové boxy, základní stavební prvky, parametry prvků, komunikace mezi prvky
  3. X-Window, API a nadstavby
  4. Klávesnice a myš ve Windows, API funkce a zprávy, kursor, clipboard (nástěnka)
  5. Tvorba prvků rozhraní, komponenty
  6. Aplikace s multithreadingem, vztah k API

Osnova počítačových cvičení

  1. Úvodní laboratorní cvičení, seznámení se software (C++ Builder/Delphi/Visual C++)
  2. Jednoduchý program v prostředí komponentního programování, ukázka práce s Windows API
  3. Vlastnosti oken, překreslování oken, platnost obsahu uken, obsluha zpráv a užívatelských zpráv
  4. Aplikace dialogových boxů, základní stavební prvky, parametry prvků, komunikace mezi prvky
  5. Klávesnice a myš ve Windows, změna kursoru, použití nástěnky (clipboard) 
  6. Aplikace s multithreadingem, tvorba komponentů uživatelskýh rozhraní

Průběžná kontrola studia

úspěšná realizace projektu

Kontrolovaná výuka

Kontrolovaná výuka zahrnuje individuální projekt, půlsemestrální test a bodovaná počítačová cvičení. Půlsemestrální test nemá náhradní termín.

Nahoru