Detail předmětu

Ekonomie informačních produktů

EIP Ak. rok 2009/2010 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Kurz se zabývá popisem a modelováním ekonomických faktorů (trendy, intelektuální vlastnictví, oborové regulace a struktura informačních odvětví) podmiňujících úspěch nových výpočetních a komunikačních produktů.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 12 hod. cvičení
  • 14 hod. projekty

Zajišťuje ústav

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

  • Schopnost aplikace základních ekonomických principů do dnešní, neustále se měnící a rozvíjející se online ekonomiku.
  • Schopnost jasně definovat a formulovat e-commerce jako specifický trh zboží, a také identifikovat základní charakteristiky sféry e-commerce.
  • Schopnost identifikace nákladů na produkci informací a tržních struktur pro informační zboží.
  • Porozumění zákaznickým strategiím při výběru produktu, zejména ve vztahu k zabezpečení kvalitních podnětů a informací.
  • Schopnost aplikace ekonomických nástrojů za účelem kritického zhodnocení možností pro stanovení ceny a verzování informačního zboží, a také výběru vhodných technologií.
  • Schopnost rozpoznání toho, která odvětví průmyslu a produktů jsou subjekty k uzavřené a pozitivní zpětné vazbě. Seznámení se s dopady standardů na informační produkty a technologie.
  • Kritické zhodnocení efektů zhodnotit efekty a dopady současných i plánovaných vládních opatření na oblast IS/IT.

Cíle předmětu

Cílem předmětu je výklad faktorů podmiňujících úspěch výpočetních a komunikačních produktů v návaznosti na sféru služeb založených na informačních technologiích v širším kontextu moderní mikroekonomické teorie.  Stěžejní oblastí je aplikace standardních mikroekonomických analýz do neustále se rozvíjející a měnící oblasti informačních produktů a infrastruktury.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Nejsou žádné prerekvizity.

Osnova přednášek

  1. Úvod - definice základních pojmů - IS/IT, informační zboží atp.
  2. Informační společnost - hlavní rysy, směry vývoje a trendy
  3. Business oblast, ekonomika a informační technologie
  4. Informační management a marketing
  5. Cena IT zboží
  6. Vytváření různých verzí informačního zboží
  7. Copyright, otázky autorských práv
  8. Uzamčení, náklady přechodu a jak tyto situace poznat
  9. Sítě, síťová ekonomika a pozitivní zpětná vazba
  10. Standardy a kompatibilita - kooperace
  11. Ekonomika standardů v informačních sítích
  12. Válka standardů
  13. Regulace, zákony a politiky - Microsoft vs. USDOJ
  14. Závěrečné shrnutí a zhodnocení základních aspektů oblasti managementu a ekonomie informačních produktů, debata seminárních prací.

Průběžná kontrola studia

Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.

Kontrolovaná výuka

Půlsemestrální test.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Nahoru