Detail předmětu

Grafická a zvuková rozhraní a normy

GZN Ak. rok 2023/2024 zimní semestr 5 kreditů

Úvod, přehled používaných grafických aplikačních rozhraní a norem, historie grafických aplikačních rozhraní, grafická knihovna OpenGL - úvod, 2D grafika, 3D grafika, pokročilé techniky, nadstavbové knihovny GLU a GLUT, grafická knihovna DirectX - úvod, 2D grafika, 3D grafika, pokročilé techniky, historie norem používaných v grafice a multimédiích, grafické formáty, VRML, komprese obrazů a videa, přenos grafických a multimediálních dat.

Garant předmětu

Koordinátor předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška (písemná)

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 12 hod. pc laboratoře
  • 14 hod. projekty

Bodové hodnocení

  • 51 bodů závěrečná zkouška (písemná část)
  • 9 bodů půlsemestrální test (písemná část)
  • 40 bodů projekty

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Cíle předmětu

Naučit se historii a současnému stavu grafických aplikačních rozhraní a norem pro počítačovou grafiku. Seznámit se podrobněji s možnostmi současných aplikačních rozhraní pro počítačovou grafiku a jejich omezeními, s nástroji pro jejich užívání a s předpokládaným budoucím vývojem. Naučit se stavu a možnostem standardnizace v oblasti počítačové grafiky a multimédií. Seznámit se s možnostmi získávání a využití standardů včetně možností implementace systémů odpovídajících standardům.
Studenti se naučí historii a současnému stavu grafických aplikačních rozhraní a norem pro počítačovou grafiku. Seznámí se podrobněji s možnostmi současných aplikačních rozhraní pro počítačovou grafiku a jejich omezeními, s nástroji pro jejich užívání a s předpokládaným budoucím vývojem. Naučí se též možnostem a současnému stavu standardnizace v oblasti počítačové grafiky a multimédií. Konečně, studenti se seznámí i s možnostmi získávání a využití standardů včetně možností implementace systémů odpovídajících standardům.
Studenti se zdokonalí v práci s literaturou a prohloubí své praktické dovednosti při práci s programovacím jazykem C/C++.

Technické vybavení

komerční

  • Microsoft Visual C++, Borland C++ Builder

  • volně dostupné
    • GNU C++

Literatura studijní

  • Graham Sellers , Richard S Wright Jr., et al.: OpenGL Superbible: Comprehensive Tutorial and Reference (7th Edition), Addison-Wesley Professional; 7 edition (July 31, 2015), ISBN 978-0672337475
  • Frank Luna: Introduction to 3D Game Programming with DirectX 12, Mercury Learning & Information; Pap/DVD edition (March 24, 2016), ISBN: 978-1942270065

Osnova přednášek

  1. Úvod, přehled používaných grafických aplikačních rozhraní a norem
  2. Historie grafických aplikačních rozhraní
  3. Grafická knihovna OpenGL - úvod, 2D grafika
  4. Grafická knihovna OpenGL - 3D grafika, pokročilé techniky
  5. Grafická knihovna OpenGL - pokročilé techniky, nadstavbové knihovny GLU a GLUT
  6. Grafická knihovna DirectX - úvod, 2D grafika
  7. Grafická knihovna DirectX - 3D grafika, pokročilé techniky
  8. Grafická knihovna DirectX - pokročilé techniky
  9. Historie norem používaných v grafice a multimédiích
  10. Grafické formáty
  11. VRML - Virtual Reality Modeling Language
  12. Komprese obrazů a videa
  13. Přenos grafických a multimediálních dat

Průběžná kontrola studia

  • půlsemestrální test - 9 bodů
  • projekt - 40 bodů
  • závěrečná zkouška - 51 bodů, min zisk 20 bodů


Rozvrh

DenTypTýdnyMístn.OdDoKapacitaPSKSkupInfo
Út zkouška 2024-01-02 E105 16:0017:50 řádná
St přednáška 1., 4., 5., 6., 7., 9., 10., 12., 13. výuky G202 16:0017:5080 1MIT 2MIT NVIZ xx Herout
St přednáška 2., 3. výuky G202 16:0017:5080 1MIT 2MIT NVIZ xx Matýšek
St přednáška 2023-11-08 G202 16:0017:5080 1MIT 2MIT NVIZ xx Starka
St přednáška 2023-11-29 G202 16:0017:5080 1MIT 2MIT NVIZ xx
St poč. lab výuky O204 18:0019:5020 1MIT 2MIT xx Herout
Čt zkouška 2024-01-11 A112 10:0011:50 1. termín
poč. lab 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 10., 11., 12., 13. výuky O204 10:0011:5020 1MIT 2MIT xx Herout
zkouška 2024-01-26 E105 12:0013:50 2. termín

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Nahoru