Detail předmětu

Grafická a zvuková rozhraní a normy

GZN Ak. rok 2025/2026 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Úvod, přehled používaných grafických aplikačních rozhraní a norem, historie grafických aplikačních rozhraní, grafická knihovna OpenGL - úvod, 2D grafika, 3D grafika, pokročilé techniky, nadstavbové knihovny GLU a GLUT, grafická knihovna DirectX - úvod, 2D grafika, 3D grafika, pokročilé techniky, historie norem používaných v grafice a multimédiích, grafické formáty, VRML, komprese obrazů a videa, přenos grafických a multimediálních dat.

Garant předmětu

Koordinátor předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška (písemná)

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 12 hod. pc laboratoře
  • 14 hod. projekty

Bodové hodnocení

  • 51 bodů závěrečná zkouška (písemná část)
  • 9 bodů půlsemestrální test (písemná část)
  • 40 bodů projekty

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Cíle předmětu

Naučit se historii a současnému stavu grafických aplikačních rozhraní a norem pro počítačovou grafiku. Seznámit se podrobněji s možnostmi současných aplikačních rozhraní pro počítačovou grafiku a jejich omezeními, s nástroji pro jejich užívání a s předpokládaným budoucím vývojem. Naučit se stavu a možnostem standardnizace v oblasti počítačové grafiky a multimédií. Seznámit se s možnostmi získávání a využití standardů včetně možností implementace systémů odpovídajících standardům.
Studenti se naučí historii a současnému stavu grafických aplikačních rozhraní a norem pro počítačovou grafiku. Seznámí se podrobněji s možnostmi současných aplikačních rozhraní pro počítačovou grafiku a jejich omezeními, s nástroji pro jejich užívání a s předpokládaným budoucím vývojem. Naučí se též možnostem a současnému stavu standardnizace v oblasti počítačové grafiky a multimédií. Konečně, studenti se seznámí i s možnostmi získávání a využití standardů včetně možností implementace systémů odpovídajících standardům.
Studenti se zdokonalí v práci s literaturou a prohloubí své praktické dovednosti při práci s programovacím jazykem C/C++.

Literatura studijní

  • Graham Sellers , Richard S Wright Jr., et al.: OpenGL Superbible: Comprehensive Tutorial and Reference (7th Edition), Addison-Wesley Professional; 7 edition (July 31, 2015), ISBN 978-0672337475
  • Frank Luna: Introduction to 3D Game Programming with DirectX 12, Mercury Learning & Information; Pap/DVD edition (March 24, 2016), ISBN: 978-1942270065

Osnova přednášek

  1. Úvod, přehled používaných grafických aplikačních rozhraní a norem
  2. Historie grafických aplikačních rozhraní
  3. Grafická knihovna OpenGL - úvod, 2D grafika
  4. Grafická knihovna OpenGL - 3D grafika, pokročilé techniky
  5. Grafická knihovna OpenGL - pokročilé techniky, nadstavbové knihovny GLU a GLUT
  6. Grafická knihovna DirectX - úvod, 2D grafika
  7. Grafická knihovna DirectX - 3D grafika, pokročilé techniky
  8. Grafická knihovna DirectX - pokročilé techniky
  9. Historie norem používaných v grafice a multimédiích
  10. Grafické formáty
  11. VRML - Virtual Reality Modeling Language
  12. Komprese obrazů a videa
  13. Přenos grafických a multimediálních dat

Průběžná kontrola studia

  • půlsemestrální test - 9 bodů
  • projekt - 40 bodů
  • závěrečná zkouška - 51 bodů, min zisk 20 bodů


Rozvrh

Den
Typ
Týdny
Místn.
Od
Do
Kapacita
PSK
Skup
Info
St přednáška 1., 2., 3., 4., 5., 8., 9., 10., 11., 12., 13. výuky M104 M105 11:0012:5041 1MIT 2MIT xx Herout
St přednáška 6., 7. výuky M104 M105 11:0012:5041 1MIT 2MIT xx Milet
St poč. lab výuky O204 13:0014:5020 1MIT 2MIT xx Milet
poč. lab výuky O204 15:0016:5020 1MIT 2MIT xx Milet

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Nahoru