Detail předmětu

Uživatelská zkušenost a návrh rozhraní a služeb (v angličtině)

UXIa Ak. rok 2023/2024 letní semestr 5 kreditů

Uživatelská zkušenost - úvod do psychologie a sociologie uživatelů a výzkumu uživatelů.
Návrh uživatelských rozhraní - nástroje, metody, praktické kroky.
Návrh služeb - nástroje, metody, praktické kroky.
Praktická zkušenost na velkém týmovém projektu, řešeném po celý semestr, který je rozdělen na etapy/milníky.

Garant předmětu

Koordinátor předmětu

Jazyk výuky

anglicky

Zakončení

klasifikovaný zápočet

Rozsah

  • 16 hod. přednášky
  • 10 hod. cvičení
  • 26 hod. projekty

Bodové hodnocení

  • 30 bodů půlsemestrální test (písemná část)
  • 70 bodů projekty

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Cíle předmětu

Poskytnout potřebné teoretické znalosti o uživatelské zkušenosti a návrhu uživatelských rozhraní a služeb.
Seznámit se s důležitou literaturou v oblasti.
Seznámit se s podstatnými znalostmi psychologie a sociologie uživatelů.
Získat praktickou zkušenost s klíčovými částmi návrhu a vývoje uživatelských rozhraní a služeb.
Získat představu o časové složitosti a náročnosti jednotlivých částí návrhu.


Teoretické znalosti uživatelské zkušenosti a návrhu rozhraní a služeb.
Přehled o zásadní literatuře v této oblasti.
Základy psychologie a sociologie uživatelů.
Výzkum uživatelského cítění a preferencí, statistické vyhodnocení, významnost.
Praktická zkušenost z řešení projektu: definice, uživatelský výzkum, prototypování, testování, návrh, prezentace, vyhodnocení.

Týmová práce na projektu.
Prezentace projektu (písemná, ústní).
Praktická zkušenost s grafickým návrhem projektu.
Samostatné studium, výměna informací mezi studenty.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Průměrná znalost alespoň dvou moderních programovacích jazyků jako Java,  C++, Python, PHP, ...
Průměrná znalost JavaScriptu nebo podobného.
Zkušenost s návrhem uživatelského rozhraní  - webové, mobilní nebo desktopové.
Znalost principů vývoje webu - client/server programming, REST API, HTML, CSS, databáze.

Osnova přednášek

  1. Úvod do předmětu a problematiky. Pokyny k projektu a diskuse.
  2. Identifikace problémů a cílů; analýza, odhady, analýza příležitostí a hrozeb, plánování (interaktivní přednáška).
  3. Výzkum uživatelů: historie, metody, postupy, doporučení pro řešení projektu.
  4. Prvotní návrh a prototypování UI: důležitost, metody, nástroje, validace s uživateli, doporučení pro řešení projektu.
  5. Případové studie návrhu UI - prezentace, kritické zhodnocení, analýza, shrnutí výsledků, formulace doporučení (interaktivní přednáška)
  6. Psychologie a lidský faktor v návrhu uživatelských rozhraní.
  7. Psychologie a lidský faktor v návrhu uživatelských rozhraní II.
  8. Návrh uživatelských rozhraní: přehled, historie, trendy, nástroje, technologie, postupy, doporučení pro řešení projektu.
  9. Případové studie prototypů UI - prezentace, kritické zhodnocení, analýza, shrnutí výsledků, formulace doporučení (interaktivní přednáška).
  10. Návrh služeb: historie, rozdíly, trendy, nástroje, příklady z praxe.
  11. Uživatelské testování, statistické upracování dat, zákony a etická omezení.
  12. Případové studie návrhu - prezentace, kritické zhodnocení, analýza, shrnutí výsledků, formulace doporučení (interaktivní přednáška).
  13. Případové studie návrhu - prezentace, kritické zhodnocení, analýza, shrnutí výsledků, formulace doporučení (interaktivní přednáška).

Osnova ostatní - projekty, práce

Týmový projekt (3-4 studenti).
Individuální zadání - navrhnou studenti, schválí učitel. Součástí projektu je:

  • Formulace problému, složení týmu.
  • Výzkum uživatelů: dotazování, vyhodnocení.
  • Výzkum uživatelů: formulace výsledků, osoby, scénáře.
  • Prvotní návrh: nákresy, drátové modely, tesování, iterativní zlepšování.
  • Prototyp uživatelského rozhraní: identifikace klíčových částí, využití zdrojů.
  • Návrh experimentů, identifikace klíčových částí UI, otázky
  • Experimenty, dotazování, formulace výstupů
  • Zpráva a prezentace projektu, podstatné závěry.

Průběžná kontrola studia

Polosemestrální zkouška / písemná esej.
Vyhodnocení projektu - rešení v průběhu semestru, hodnocení průběžné, založené na dosažení milníků.

Podmínky zápočtu

Získání alespoň 50 bodů.

Rozvrh

DenTypTýdnyMístn.OdDoKapacitaPSKSkupInfo
Po přednáška 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 10., 11., 12., 13. výuky E105 18:0019:5070 1EIT 1MIT 2EIT 2MIT INTE MITP-EN NADE NGRI xx Herout
Čt ostatní 2024-02-15 L224 12:0013:00 Course Credit

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Nahoru