Detail práce

Neuronové sítě pro hru gomoku

Bakalářská práce Student: Bako Matúš Akademický rok: 2016/2017 Vedoucí: Hradiš Michal, Ing., Ph.D.
Název anglicky
Playing Gomoku with Neural Networks
Jazyk práce
český
Abstrakt

Cieľom tejto bakalárkej práce je vytvoriť umelú inteligenciu, ktorá dokáže hrať hru Gomoku. Narozdiel od konvenčných metód prehľadávania stavového priestoru a ručně definovaných pravidiel kombinujem stochastické prehľadávanie s použitím konvolučných neurónových sietí. Strategická neurónová sieť určuje pravdepodobnostnú distribúciu pre všetky pozície na hracej ploche pri danej konfigurácii a ohodnocovacia sieť určuje pravdepodobnosť výhry. Natrénoval som architektúry neurónových sietí s rôznym počtom konvolučných vrstiev a s rôznymi veľkosťami konvolučných jadier. Z experimentov vyplinulo, že bez použitia ohodnocovacej siete a prehľadávacieho algoritmu je problematické zakončiť hru, avšak strategická sieť dokáže fungovať ako dostatočne silná heuristika pre výber ťahu. Napriek relatívne malej množine trénovacích dát je mnou vytvorená umelá inteligencia schopná poraziť nižšie umiestnené programy zo súťaže Gomocup.

Klíčová slova

Umelá inteligencia, Neurónové siete, Gomoku

Ústav
Studijní program
Informační technologie
Soubory
Stav
obhájeno, hodnocení A
Obhajoba
14. června 2017
Oponent
Průběh obhajoby

Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm A.

Otázky u obhajoby
  1. Je možné váš framework aplikovat na hraní hry Othello? Jaké jsou nutné změny?
  2. Je možné váš framework aplikovat na hraní hry Go? Jaké jsou nutné změny?
  3. Jaký je vliv okrajů hrací plochy na konvoluční síť?
  4. Jaké změny mohou zlepšit kvalitu hry natrénovaného systému, nezávisle na architektuře sítě?
Komise
Herout Adam, prof. Ing., Ph.D. (UPGM FIT VUT), předseda
Češka Milan, doc. RNDr., Ph.D. (UITS FIT VUT), člen
Martínek Tomáš, doc. Ing., Ph.D. (UPSY FIT VUT), člen
Ryšavý Ondřej, doc. Ing., Ph.D. (UIFS FIT VUT), člen
Španěl Michal, Ing., Ph.D. (UPGM FIT VUT), člen
Citace
BAKO, Matúš. Neuronové sítě pro hru gomoku. Brno, 2017. Bakalářská práce. Vysoké učení technické v Brně, Fakulta informačních technologií. 2017-06-14. Vedoucí práce Hradiš Michal. Dostupné z: https://www.fit.vut.cz/study/thesis/20168/
BibTeX
@bachelorsthesis{FITBT20168,
    author = "Mat\'{u}\v{s} Bako",
    type = "Bakal\'{a}\v{r}sk\'{a} pr\'{a}ce",
    title = "Neuronov\'{e} s\'{i}t\v{e} pro hru gomoku",
    school = "Vysok\'{e} u\v{c}en\'{i} technick\'{e} v Brn\v{e}, Fakulta informa\v{c}n\'{i}ch technologi\'{i}",
    year = 2017,
    location = "Brno, CZ",
    language = "czech",
    url = "https://www.fit.vut.cz/study/thesis/20168/"
}
Nahoru