Detail předmětu

Inženýrská pedagogika a didaktika

IIPD Ak. rok 2021/2022 letní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Inženýrská pedagogika a didaktika se zabývá v souladu se základy obecné pedagogiky všemi návaznými oblastmi studia a specifikací vlivů technických obsahů a jejich ovlivnění výukovými metodami. Jsou specifikovány cíle výuky a učení ve vyučování odborným předmětům s respektováním jejich hierarchie. Struktura přednášek zohledňuje odbornosti účastníků studia.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky, anglicky

Zakončení

zkouška (ústní)

Rozsah

  • 52 hod. přednášky

Bodové hodnocení

  • 100 bodů závěrečná zkouška

Zajišťuje ústav

Přednášející

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Studenti interpretují pojem výchova, vyjmenovávají funkce pedagogiky ve vzdělávacím systému ČR. Definují činitele výuky. Vysvětlují teoretické základy vyučování a učení. Formulují realizaci výuky, hodnotí výsledky výuky. Popisují jednotlivé historické etapy pedagogických systémů. Na příkladu modelového chování žáků v případových studiích interpretují chování žáků v pedagogických termínech a navrhnou adekvátní pedagogickou intervenci.
Získání pedagogické způsobilosti pro výuku technických předmětů.

Cíle předmětu

Zavádění různých vyučovacích metod s nejdůležitějšími způsoby jejich aplikace do výchovně vzdělávacího procesu.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Základní vstupním předpokladem je zájem o dané téma. Výhodou je alespoň základní povědomí o tématu.

Literatura studijní

  • Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Portál. Praha 2002
  • Průcha, J.: Moderní pedagogika, Portál, Praha, 2002
  • Petty, G.: Moderní vyučování, Portál, Praha, 1996
  • viz elektronické texty pro daný obor na www.feec.vutbr.cz
  • Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika, ČVUT Praha, 1994

Osnova přednášek

  1. Úvod do studia 
  2. Výukové cíle a učební úlohy 
  3. Učivo, jeho didaktická analýza 
  4. Strukturování učiva 
  5. Formy a metody výuky 
  6. Osobnost učitele 
  7. Student a měření výsledků jeho výuky 
  8. Formování osobnosti studenta 
  9. Projektování výuky 
  10. Realizace výuky 
  11. Hodnocení výuky.
  12. Dějiny pedagogických systémů.

Průběžná kontrola studia

Závěrečná zkouška je provedena ústní, popř. i písemnou formou. Obsahem zkoušky je aplikace uvedených výstupů studia.

Kontrolovaná výuka

Doporučuje se vřele aktivní účast na přednáškách.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BIT, 2. ročník, volitelný
  • Program IT-BC-3, obor BIT, 2. ročník, volitelný
Nahoru