Detail předmětu

Pedagogická psychologie

IPSO Ak. rok 2021/2022 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Předmět představuje úvod do studia psychologických disciplín. Zaměřuje se na psychologickou metodologii, psychologii osobnosti, sociální psychologii, vývojovou psychologii, obecnou psychologii, základy neurofyziologie lidského mozku, stěžejní psychologické směry a na pedagogickou psychologii. Součástí přednášek je psychologické testování, diskuse a rozprava nad případovými studiemi.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky, anglicky

Zakončení

zkouška (ústní)

Rozsah

  • 52 hod. přednášky

Bodové hodnocení

  • 100 bodů závěrečná zkouška

Zajišťuje ústav

Přednášející

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Studenti definují základní psychologické pojmy, předmět studia všech psychologických subdisciplín, definují kognitivní procesy a stavy. Vysvětlí psychologické mechanismy Freudova modelu osobnosti, behavioristický model osobnosti, Rogersův model osobnosti. Na příkladu modelového chování žáků v případových studiích interpretují chování žáků v psychologických termínech a navrhnou adekvátní pedagogickou intervenci se zřetelem k psychologickému zisku žáka.

Cíle předmětu

Předmět posluchačům poskytne základní orientaci v psychologické terminologii a stěžejních psychologických koncepcích. Významněji by měl přispět k vypěstování psychologického náhledu na problém, který budou moci prakticky uplatnit v budoucí vlastní pedagogické praxi i v osobním životě.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Základní vstupní předpoklad je především zájem o danou tématiku.

Literatura studijní

  • Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999.
  • Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
  • Macek, P.: Adolescence. Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál, 1999.
  • Míček, L., Zeman, V.: Učitel a stres. Brno: FFMU, 1992,  Opava: 1997.
  • Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000.
  • Kolář, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997.
  • Sternberg, R.J.: Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.
  • Čáp, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996.
  • Plháková, A.: Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003.
  • Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Přiručka pro učitele. Praha: Portál, 1997.
  • Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
  • viz elektronické texty pro daný obor na www.feec.vutbr.cz

Osnova přednášek

  1. Dějiny psychologie. Předmět, úkoly, odvětví a metody psychologie.
  2. Socializace, sociální učení. Psychologie sociálních skupin.
  3. Komunikace. Asertivní komunikace. Zvláštnosti pedagogická komunikace.
  4. Teoretické otázky vývojové psychologie. Charakteristika jednotlivých vývojových období.
  5. Osobnost z psychologického hlediska, její struktura.
  6. Kognitivní procesy I: Biologický základ psychiky. Vědomí a pozornost. Vnímání. Paměť.
  7. Kognitivní procesy II: Myšlení. Tvořivost. Učení.
  8. Motivační, emoční a volní procesy. Duševní hygiena.
  9. Psychologie výchovy. Osobnost vychovatele z psychologického hlediska. Metody a prostředky výchovy.
  10. Sociálně patologické jevy. Specifické vývojové poruchy chování.
  11. Příčiny školní neúspěšnosti. Specifické vývojové poruchy učení.

Kontrolovaná výuka

Doporučuje se vřele aktivní účast na přednáškách. Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Požadováno úspěšné napsání zápočtového testu a ústní zkoušky.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BIT, 2. ročník, volitelný
  • Program IT-BC-3, obor BIT, 2. ročník, volitelný
Nahoru