Detail předmětu

Grafická a zvuková rozhraní a normy

GZN Ak. rok 2024/2025 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Úvod, přehled používaných grafických aplikačních rozhraní a norem, historie grafických aplikačních rozhraní, grafická knihovna OpenGL - úvod, 2D grafika, 3D grafika, pokročilé techniky, nadstavbové knihovny GLU a GLUT, grafická knihovna DirectX - úvod, 2D grafika, 3D grafika, pokročilé techniky, historie norem používaných v grafice a multimédiích, grafické formáty, VRML, komprese obrazů a videa, přenos grafických a multimediálních dat.

Garant předmětu

Koordinátor předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška (písemná)

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 12 hod. pc laboratoře
  • 14 hod. projekty

Bodové hodnocení

  • 51 bodů závěrečná zkouška (písemná část)
  • 9 bodů půlsemestrální test (písemná část)
  • 40 bodů projekty

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Cíle předmětu

Naučit se historii a současnému stavu grafických aplikačních rozhraní a norem pro počítačovou grafiku. Seznámit se podrobněji s možnostmi současných aplikačních rozhraní pro počítačovou grafiku a jejich omezeními, s nástroji pro jejich užívání a s předpokládaným budoucím vývojem. Naučit se stavu a možnostem standardnizace v oblasti počítačové grafiky a multimédií. Seznámit se s možnostmi získávání a využití standardů včetně možností implementace systémů odpovídajících standardům.
Studenti se naučí historii a současnému stavu grafických aplikačních rozhraní a norem pro počítačovou grafiku. Seznámí se podrobněji s možnostmi současných aplikačních rozhraní pro počítačovou grafiku a jejich omezeními, s nástroji pro jejich užívání a s předpokládaným budoucím vývojem. Naučí se též možnostem a současnému stavu standardnizace v oblasti počítačové grafiky a multimédií. Konečně, studenti se seznámí i s možnostmi získávání a využití standardů včetně možností implementace systémů odpovídajících standardům.
Studenti se zdokonalí v práci s literaturou a prohloubí své praktické dovednosti při práci s programovacím jazykem C/C++.

Literatura studijní

  • Graham Sellers , Richard S Wright Jr., et al.: OpenGL Superbible: Comprehensive Tutorial and Reference (7th Edition), Addison-Wesley Professional; 7 edition (July 31, 2015), ISBN 978-0672337475
  • Frank Luna: Introduction to 3D Game Programming with DirectX 12, Mercury Learning & Information; Pap/DVD edition (March 24, 2016), ISBN: 978-1942270065

Osnova přednášek

  1. Úvod, přehled používaných grafických aplikačních rozhraní a norem
  2. Historie grafických aplikačních rozhraní
  3. Grafická knihovna OpenGL - úvod, 2D grafika
  4. Grafická knihovna OpenGL - 3D grafika, pokročilé techniky
  5. Grafická knihovna OpenGL - pokročilé techniky, nadstavbové knihovny GLU a GLUT
  6. Grafická knihovna DirectX - úvod, 2D grafika
  7. Grafická knihovna DirectX - 3D grafika, pokročilé techniky
  8. Grafická knihovna DirectX - pokročilé techniky
  9. Historie norem používaných v grafice a multimédiích
  10. Grafické formáty
  11. VRML - Virtual Reality Modeling Language
  12. Komprese obrazů a videa
  13. Přenos grafických a multimediálních dat

Průběžná kontrola studia

  • půlsemestrální test - 9 bodů
  • projekt - 40 bodů
  • závěrečná zkouška - 51 bodů, min zisk 20 bodů


Rozvrh

DenTypTýdnyMístn.OdDoKapacitaPSKSkupInfo
St přednáška výuky L314 12:0013:5030 1MIT 2MIT NVIZ xx Herout
Čt poč. lab výuky O204 08:0009:5020 1MIT 2MIT xx Matýšek
poč. lab výuky O204 10:0011:5020 1MIT 2MIT xx Matýšek

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Nahoru