Detail předmětu

Tvorba uživatelských rozhraní

ITU Ak. rok 2024/2025 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Rozhraní mezi uživatelem a počítačem, informační propustnost uživatelských rozhraní, různé způsoby implementace rozhraní, historie uživatelských rozhraní, historie nástrojů pro tvorbu aplikací a rozhraní, rozhraní soudobých operačních systémů - Windows, iOS, X-Window a jiných, řízení událostmi, prostředky programování aplikací a uživatelských rozhraní, tradiční, objektový a komponentní model rozhraní, prvky rozhraní - tlačítka, listboxy, editační boxy, apod., vlastnosti základních stavebních bloků uživatelských rozhraní, perspektivy tvorby uživatelských rozhraní.

Garant předmětu

Koordinátor předmětu

Jazyk výuky

česky, anglicky

Zakončení

klasifikovaný zápočet (kombinovaná)

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 12 hod. pc laboratoře
  • 14 hod. projekty

Bodové hodnocení

  • 20 bodů půlsemestrální test (testová část)
  • 25 bodů počítačová cvičení
  • 55 bodů projekty

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Cíle předmětu

Naučit se a porozumět důležitosti uživatelských rozhraní pro efektivní využití počítačů. Naučit se základním principům a struktuře nástrojů pro tvorbu aplikací a jejich uživatelských rozhraní. Seznámit se s historií takových vývojových nástrojů a s jejich předpokládaným vývojem do budoucna. Vyzkoušet si vývoj uživatelských rozhraní na sérii příkladů. Naučit se užívat základní stavební bloky rozhraní. Důvěrně se seznámit s vlastnostmi stavebních bloků ve Windows a pochopit rozdíly implementace v X-Window či iOS. Získat potřebné znalosti pro tvorbu aplikací pro reálné nasazení i pro studentské projekty.
Studenti porozumí důležitosti uživatelských rozhraní pro efektivní využití počítačů. Naučí se základním principům a struktuře nástrojů pro tvorbu aplikací a jejich uživatelských rozhraní. Seznámí se s historií takových vývojových nástrojů a s jejich předpokládaným vývojem do budoucna. Vyzkouší si vývoj uživatelských rozhraní na sérii příkladů. Naučí se užívat základní stavební bloky rozhraní. Důvěrně se seznámí s vlastnostmi stavebních bloků ve Windows a pochopí rozdíly implementace v X-Window či iOS. Získají potřebné znalosti pro tvorbu aplikací pro reálné nasazení i pro studentské projekty. Studenti se naučí hledat si partnery do týmu a řešit týmové projekty. Zdokonalí se v praktickém užívání programátorských a ladících nástrojů jakož i v praktickém užívání programovacích jazyků.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Základní znalost programování v C/C++.

Literatura studijní

  • Yu-kai Chou: Actionable Gamification - Beyond Points, Badges, and Leaderboards. Octalysis Media, ISBN 978-1511744041, 2015.
  • Rubin, J., Chisnell, D., Spool, J.: Handbook of Usability Testing: How to Plan, Design, and Conduct Effective Tests. Wiley, ISBN 978-0470185483, 2008.
  • Steve Krug: Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability. New Riders, ISBN 978-0321965516, 2014.

Literatura referenční

  • Preece J.: Human-Computer Interaction. Addison-Wesley, Wokingham, ISBN 0-201-62769-8, 1995.
  • Sheridan Yuen: Mastering Windows Presentation Foundation: Master the art of building modern desktop applications on Windows. Packt Publishing, ISBN 978-1785883002, 2017.

Osnova přednášek

  1. Organizace předmětu, úvod do problematiky GUI
  2. Základy GUI, návrh a historie
  3. Základní principy realizace GUI pomocí WinAPI
  4. Pokročilé nástroje a knihovny pro Windows (WPF, .NET) 
  5. Qt + QML
  6. Webová rozhraní
  7. Mobilní platformy
  8. GUI pro iOS
  9. GTK (průmysl, v angličtině)
  10. React
  11. X-Windows
  12. UX v praxi, prototypování (průmysl)
  13. Test a Závěr

Osnova počítačových cvičení

Během cvičení budou řešeny drobné úlohy a cvičení budou průběžně bodována. Procvičované technologie jsou WinAPI, Qt, WPF, web/AJAX a návrh testování GUI. Práce na cvičení je individuální a výsledné řešení musí být autorské. 

Osnova ostatní - projekty, práce

Projekt v délce trvání po celou dobu kursu. Cílem projektu je navrhnout, zrealizovat, otestovat a vyhodnotit uživatelské rozhraní. Hodnocení projektu bude zaměřeno na tyto atributy. Projekty se řeší v týmech. Odevzdání projektu probíhá elektronicky a musí být doplněno obhajobou a demonstrací výsledků. Obhajoba a demonstrace je povinná a je možná až po elektronickém odevzdání. Vyhodnocení řešení musí popisovat důležité prvky řešení. Do dokumentace se uvádí vše, co se týká vypracování projektu, jeho implementace a testování. Obhajoba projektu bude v laboratořích cvičení. Veškeré termíny jsou vyvěšeny v IS.

Průběžná kontrola studia

  • Test - až 20 bodů 
  • Bodovaná počítačová cvičení - až 25 bodů
  • Individuální projekty - až 55 bodů


Kontrolovaná výuka zahrnuje individuální projekt, test a bodovaná počítačová cvičení. Test nemá náhradní termín.

Rozvrh

DenTypTýdnyMístn.OdDoKapacitaPSKSkupInfo
Po poč. lab 1., 2., 3., 4., 5., 6., 8., 9., 10., 11., 12., 13. výuky N204 N205 08:0009:5020 2BIA 2BIB 3BIT xx
Po poč. lab 1., 2., 3., 4., 5., 6., 8., 9., 10., 11., 12., 13. výuky N204 N205 10:0011:5020 2BIA 2BIB 3BIT xx
Po poč. lab 1., 2., 3., 4., 5., 6., 8., 9., 10., 11., 12., 13. výuky N204 N205 12:0013:5020 2BIA 2BIB 3BIT xx
Po poč. lab 1., 2., 3., 4., 5., 6., 8., 9., 10., 11., 12., 13. výuky N204 N205 14:0015:5020 2BIA 2BIB 3BIT xx
Po poč. lab 1., 2., 3., 4., 5., 6., 8., 9., 10., 11., 12., 13. výuky N204 N205 16:0017:5020 2BIA 2BIB 3BIT xx
Út poč. lab výuky N204 N205 08:0009:5020 2BIA 2BIB 3BIT xx
Út poč. lab výuky N204 N205 10:0011:5020 2BIA 2BIB 3BIT xx
Út přednáška 2., 4., 5., 9., 11., 12., 13. výuky D0206 D105 14:0015:50470 2BIA 2BIB 3BIT 10 - 19 xx Beran
Út přednáška 2024-09-17 D0206 D105 14:0015:50470 2BIA 2BIB 3BIT 10 - 19 xx Zemčík
Út přednáška 2024-10-01 D0206 D105 14:0015:50470 2BIA 2BIB 3BIT 10 - 19 xx Tesařová
Út přednáška 2024-10-22 D0206 D105 14:0015:50470 2BIA 2BIB 3BIT 10 - 19 xx Pluskal
Út přednáška 2024-10-29 D0206 D105 14:0015:50470 2BIA 2BIB 3BIT 10 - 19 xx Hrubý
Út přednáška 2024-11-05 D0206 D105 14:0015:50470 2BIA 2BIB 3BIT 10 - 19 xx Herout
Út přednáška 2024-11-19 D0206 D105 14:0015:50470 2BIA 2BIB 3BIT 10 - 19 xx Lampa
Út poč. lab výuky N204 N205 16:0017:5020 2BIA 2BIB 3BIT xx
St poč. lab výuky N204 N205 08:0009:5020 2BIA 2BIB 3BIT xx
St poč. lab výuky N204 N205 10:0011:5020 2BIA 2BIB 3BIT xx
St poč. lab výuky N204 N205 12:0013:5020 2BIA 2BIB 3BIT xx
St poč. lab výuky N204 N205 14:0015:5020 2BIA 2BIB 3BIT xx

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Nahoru